*Nettavisen* Økonomi.

Skjebnemøtet i Norwegian: Långiverne sa ja til betalingsutsettelse

 

UNNGÅR EMISJON: Norwegian slipper trolig å hente inn ny egenkapital fra eierne, et flertall av obligajsonsinvestorene godkjenner betalingsutsettelse. Foto: Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)

Ledelsen i Norwegian kan puste lett ut, långivere går med på betalingutsettelse. Flyekspert mener Norwegian er på riktig vei og kan overraske markedet fremover.

16.09.19 16:22

Skjebnemøtet for obligasjonsinvestorene i Norwegian, altså de som har lånt ut penger til Norwegian, startet kl 13 hos Nordic Trustee, tidligere Norsk Tillitsmann. Dette selskapet er tillitsmann i obligasjonslån og dermed långivernes - obligasjonseiernes - representant.

Her møtes de som har investert i lånene for å stemme over viktige avgjørelser, kall det gjerne en generalforsamling. Møtet var beregnet å ta inntil en time.

Og nå skriver Norwegian i en børsmelding at et tilstrekkelig flertall (over 66,7 prosent, red.anm.) av långiverne går med på å utsette forfallene på de to lånene. Det har vært avholdt separate møter med obligasjonsinvestorene i begge lånene, og det ble ja i begge møtene.

Les også: Kjos overrasker med overskudd

Økt handlekraft

- Vi er glad for obligasjonseiernes beslutning om utsettelse for begge lånene, ettersom det vil gi oss økt finansiell handlekraft fremover. Vi mener dette demonstrerer tro på vår strategi og støtte for viktige tiltak for at selskapet igjen skal bli lønnsomt, sier fungerende konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian i børsmeldingen.

Karlsen mener driften i selskapet fortsetter å bedre seg, og flyselskapet er ifølge toppsjefen i rute med kostnadsreduksjon på 2 milliarder kroner i år.

Den erfarne flyanalytikeren Hans Jørgen Elnæs sier til Nettavisen Økonomi at Norwegian har en anstrengt økonomi, men at ledelsen nå jobber for å konsolidere selskapet lønnsomt selskap.

Kan legge bak seg

- Det kan fungerende konsernsjef Geir Karlsen nå konsentrere seg om, han kan legges disse to obligasjonene bak. Jeg har stor tro på at resultatet i tredje kvartal blir over forventningene og blir heller ikke overrasket om neste to kvartalene blir bedre enn forventet. Jeg har troen på at det går den riktige veien, sier Elnæs.

Norwegian har tatt ned veksttakten i selskapet, solgt seg ut av Bank Norwegian og altså fått utsettelse på lånene.

Les også: Norwegian må bytte motorer på 21 Dreamliner-fly

- Er de store problemene for selskapet over?

- Ja, i utgangspunktet er de det for i år, men for ethvert flyselskap er det ofte ytre årsaker selskapet ikke kan kontrollere eller regne inn, som lager de største utfordringene, og det har Norwegian fått merke til det fulle. Men nå er det viktig at de får på plass flymaskinene som de har måttet sette på bakken, og at Rolls Royce får orden på flymotorene.

- De skal kutte kostnadene med 2 milliarder kroner, og dette kostnadsprogrammet må de fortsette med. Flyselskapene er veldig harde på rutene de skal fly, de bør levere et positivt resultat. Har de ikke det, blir rutene kuttet og kapasiteten trimmet, fortsetter han.

Klikk på bildet for å forstørre.  

GÅR DEN RETTE VEIEN: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs mener ting går den rette veien for Norwegian og kan overraske markedet fremover. Foto: Paul Weaver

Uheldige

Elnæs poengterer at Norwegian er nødt til å ha kontroll på kostnadene fremover, det må lavprisselskapene og flyselskapene generelt.

- Norwegian er på vei på å få kontroll på langdistanserutene, som er de mest kostnadsdrivende, og de har vært uheldige med Rolls Royce-motorene og 737 Max-flyene på bakken. Jeg vet ikke helt når disse MAX-flyene blir godkjent, og det er fremdeles svarte skyer, sier Elnæs.

Men problemene med flymotorene og 737 Max-flyene er kostnader Norwegian blir kompensert for, selv om det er tapte billettinntekter og ekstrakostnader for innleie av eksterne fly.

- Norwegian la gode planer for trafikken i sommer, og det tror jeg vi vil se resultatet i kvartalet, kommenterer Elnæs.

Les også: Sissener advarer Kjos om Norwegians gjeld

Ikke tilbake

Han sier at den veksten som Bjørn Kjos stod bak, vil vi ikke se igjen, den blir mer balansert.

- Nå er det bare for Geir Karlsen levere på lønnsomhet og kutte kostnader, sier flyanalytikeren om den midlertidige toppsjefen.

- Tror du Karlsen er den rette til å ta over etter Kjos?
- Ja, han er den veldig rette mannen for selskapet og en tallknuser. Kjos gjorde en kjempejobb med å få Norwegian på plass. Uten risikoen han tok, hadde ikke Norwegian vært der de er i dag. Men nå er det et annet team som har tatt over, svarer Elnæs.

Høy gjeld

Norwegian har en lav egenkapital, og investor Jan Petter Sissener har kritisert Norwegian for høy gjeld.

- Trenger Norwegian mer egenkapital for å overleve?
- Du kan ikke ta inn mer egenkapital hvis selskapet ikke er bærekraftig i utgangspunktet. Tiden vil vise seg om Norwegian klarer seg med de ressursene de har tilgjengelig eller om det er behov for en aksjeemisjon, svarer Elnæs.

Les også: De har fått Bank Norwegian skittbillig

Det er imidlertid andre faktorer som kan påvirke Norwegian hardere, som en krise i Midt-Østen. En høyere oljepris, som vi har opplevd over helgen, slår ifølge flyanalytikeren ikke umiddelbart negativt ut. Norwegian har sikret store deler av sine drivstoffleveranser til faste priser.

Stridens kjerne har altså vært om långiverne i to store obligasjonslån i Norwegian for til sammen 3,4 milliarder kroner skal si ja eller nei til betalingsutsettelse på lånene.

Stort forfall

Det ene lånet på 2,5 milliarder kroner forfaller allerede i desember, men Norwegian har en anstrengt likviditet og problemer med å innfri lånene ved forfall.

Før utfallet av møtet var kjent i markedet, ble Norwegian-aksjen ved 14-tiden handlet til 41,0 kroner. Det var en kursoppgang mandag på 5 prosent på en dag der hovedindeksen ved Oslo Børs er opp ca. 1 prosent.

Les også: Gambler vilt på Norwegian

Slipper utvanning

Når obligasjonseierne nå sier ja til en utsettelse, er det godt nytt for aksjonærene. En betalingsutsettelse kan hindre at Norwegian må hente inn mer aksjekapital (emisjon) og dermed vanne ut de nåværende aksjonærene. Isolert sett betyr mer kapital inn at verdiene for nåværende aksjonærer reduseres.

Signaler i forrige uke tydet på at minimum to tredjedeler av obligasjonseierne ville godta en utsettelse, og Norwegian-aksjen steg kraftig på disse signalene (se grafen under).

Klikk på bildet for å forstørre.  

KRAFTIG OPP: Håpet om å unngå en utvanning av aksjonærene sendte Norwegian-aksjen kraftig opp i forrige uke.

En av obligasjonseierne som har vært kritisk til en betalingsutsettelse, er Jan Petter Sissener. Fondet Sissener Canopus har investert 18,9 millioner euro i lånene, snaue 190 millioner norske kroner, men Sissener mener Norwgian er preget av dårlig selskapsledelse.

Jan Petter Sissener har hevdet overfor Nettavisen Økonomi at en betalingsutsettelse er en favorisering av visse interessegrupper. Dette kan mellom linjene leses som storaksjonærene Bjørn Kjos og tidligere styreformann Bjørn Kise.

Les også: Tar av etter Norwegian-salg

Minimal egenkapital

Sissener er skeptisk til den høye gjelden i Norwegian. Den bokførte egenkapitalandelen i selskapet utgjorde ved halvårsskiftet så vidt over 3 prosent. Med andre ord er det lite å gå på før gjelden overstiger verdiene i det børsnoterte flyselskapet.

- Selskapet har 3-4 milliarder i egenkapital, 80 milliarder i gjeld. Det skal ikke store endringen til før egenkapitalen er borte, uttalte Sissener til Nettavisen Økonomi torsdag i forrige uke.

Sissener uttalte til DN.no mandag at han regnet med at forslaget ville gå igjennom. Investoren hadde indikasjoner på at rundt 85 prosent av obligasjonsinvestorene ville si ja, mens et nødvendig flertall er 66,7 prosent.

DNB Markets og Pareto Securities har vært finansielle rådgivere til Norwegian i prosessen. BAHR og Wikborg Rein har vært juridiske rådgivere.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.