*Nettavisen* Økonomi.

Skrur opp prisene på billigvarer

Butikkene lokker med økonomi- eller refillpakninger, som skal være langt mer lønnsomme å kjøpe enn standardproduktene. Men det er slett ikke alltid penger å spare på disse pakningene, og dette kan skyldes medienes matbarometre.

03.11.04 10:14

Du kan spare en del kroner på å handle varene du bruker mye av hjemme i stort format. For eksempel er en 750 grams pakning med Kelloggs Cornflakes hele 71 prosent billigere enn 375 gram på Kiwi.

Og du sparer 64 prosent på å kjøpe Dove dusjsåpe i 750 ml i stedet for 250 ml på Coop Obs, skriver Aftenposten.

Men kjøper du Lano håndsåpe, er det ikke like mye å hente på verken økonomi- eller refillpakningene. Lano håndsåpe i femliterskanne på Binders koster 27 prosent mer enn en liten refillpakning på Rimi. Påfyllspakning på Rimi er i tillegg 50 øre dyrere enn pumpeflasken.

Produsent Lilleborg vil ikke ut med hvor mye forhandlerne betaler for Lano.

- Det jeg kan si, er at Lano refill er klart billigere ut fra oss. Det som sannsynligvis skjer, er at Lano pumpeflaske er med i prisbørsene som kjøres i forskjellige medier. Dermed presses prisen på pumpeflasken ned i forhold til refill, sier informasjonssjef Anne Gjemdal i Lilleborg til Aftenposten.

Leder Erik Solheim i Norges Naturvernforbund mener det er på grensen til bedrageri når påfyllsposen med såpe koster mer enn pumpeflasken . Solheim oppfordrer forbrukermyndighetene til å se på saken, ettersom det ofte henvises til sparefordeler ved kjøp av refill - noe altså ikke alltid stemmer.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.