*Nettavisen* Økonomi.

Skulle selge 1,1 millioner DAB-radioer - det gikk helt galt

DAB-radio

DAB-FLOPP: De digitale radioene har ikke blitt den salgssuksessen bransjen hadde sett for seg. 

Elektronikkbransjen bommet med en halv million radioer på sine egne prognoser.

12.02.20 11:27

Onsdag formiddag la Stiftelsen Elektronikkbransjen fram salgstall for 2019 for TV-er,. radioer, mobiltelefoner og andre elektronikkprodukter.

Mens omsetningen totalt stiger, er det flere typer produkter nordmenn kjøpte mindre av i året som gikk. Mest markant i nedgang er DAB-radioer.

Ifølge Elektronikkbransjens egne prognoser fra 2017 skulle vi totalt kjøpe over 1,1 millioner DAB-radioer i 2019, fordelt på reiseradioer, bilutstyr og integrerte tunere i annet utstyr.

Les også: SAS' nye reklamevideo skaper furore på internett

Fasiten viser at nordmenn kjøpte i alt 650.000 enheter, 48.000 færre enn i 2018 og langt under hva prognosene fortalte for to år siden. Tallet inkluderer DAB i bil, adaptere, bordradioer, musikkanlegg med DAB og ettermontert DAB-radio til bil, opplyser Elektronikkbransjen.

- Overgangen har gått raskere enn vi hadde trodd. Radiosalget er nå tilbake på nivået det var før omleggingen til DAB. DAB-salget henger også sammen med andre faktorer, som nybilsalget og salget av musikkanlegg med radio, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Dyrt og trådløst

Det nordmenn derimot bruker mer penger på er hodetelefoner. I alt kjøpte vi 960.000 hodetelefoner i 2019, og en stadig større andel av disse blir trådløse.

Salget av hodetelefoner økte med ni prosent fra 2018 til 2019.

– 2019 var året da både hodetelefoner og ørepropper virkelig ble trådløse. Ifølge vår forbrukerundersøkelse var 77 prosent av alle solgte hodetelefoner trådløse i 2019, mot 66 prosent i 2018. For øreproppene sin del er veksten enda høyere, trådløst står nå for 66 prosent av markedet, mot bare 46 prosent i 2018, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i Stiftelsen Elektronikkbransjen.

Les også: Apple i iPhone-trøbbel

Flere nylanseringer, færre mobiler med mini-jack-inngang og forbedret batterikapasitet bidrar til at flere velger å kutte kabelen også på de trådløse øreproppene.

Nordmenn handler også toppmodellene blant hodetelefoner. I likehet med i 2018 sier 16 prosent av de spurte at de brukte mer enn 3.000 kroner, mens 40 prosent spanderte mellom 1.000 og 3.000 kroner.

– Nordmenn reiser mye og bruker gjerne støydempende klokker på fly. Tilbakemeldingen fra bransjen er at vi har ulike typer ørepropper og hodetelefoner til ulik bruk, som for eksempel dedikerte treningspropper, sier Ottemo.

Vil ikke oppgi Google Home-tall

Salget av blåtannhøyttalere fortsetter derimot å å øke, i 2019 ble det solgt 300.000 av de bærbare høyttalerne mot 210.000 stykk i 2018.

De mye omtalte talestyrte assistentene, som som Amazon Alexa og Google Home, vil ikke Elektronikkbransjen oppgi salgstall på.

– I fjor gjorde vi en undersøkelse for å se hvor mange digitale assistenter som Amazon Alexa og Google Home som ble solgt i Norge. I år ser vi at assistentene har flyttet inn i andre produkter, som blåtannhøyttalere, hodetelefoner og kjøleskap, dermed blir ikke undersøkelsen like nøyaktig. Vi går derfor ikke ut med separate salgstall, sier Ottemo.

Les også: Gamblerne er sikre - kun Bloomberg kan ta Trump

Heller ikke Elkjøp vil si noe konkret om salget av digitale assistenter:

- Jeg kan ikke gå inn på spesifikke tall, sier sier Kristian Pedersen, salgssjef i Elkjøp Norge, som samtidig påpeker at det var stor interesse for Google Home i desember 2018.

- I løpet av 2019 kom det flere produkter på markedet innenfor stemmestyring, noe vi ser blir tatt godt imot av kundene våre. Flere og flere investerer i Smart Hjem-produkter, og da ikke kun høyttalere, men også ringeklokker, overvåkningskameraer og dørlåser.

Mer plank under TV-en

Lydplanker til TVen tar en større del av salget enn tidligere. Det ble solgt 92.000 lydplanker i 2019, et lite hopp fra 2018s 90.000 enheter, og gjennomsnittsprisen øker også med seks prosent.

– Kategorisjefene i kjedene forteller oss at trenden i 2020 blir Dolby Atmos-støtte i flere av produktene, med full 9.1-lyd for hjemmekinoen, sier Ottemo.

Det ble i 2018 solgt 235.000 musikk-, hjemmekino- og multiromsanlegg i Norge, mens taller faller til 230.000 anlegg i 2019.

Her er noen hovedpunkter i i Elektronikkbransjens salgstall 2019:

• Ny rekord for salget av forbrukerelektronikk, omsetningen for første gang over 36 milliarder kroner.

• Vi kjøper færre, men større TVer. 65-tommer tar en stadig større del av markedet.

• Mobilsalget faller, men vi velger dyrere modeller og beholder disse lengre.

• Hodetelefonsalget øker, og stadig mer blir trådløst.

• Robotstøvsugerne blir stadig mer populære.

• 72 prosent av norske husholdninger abonnerer på én eller flere strømmetjenester.

• Vi kjøper flere og dyrere hvitevarer.

• Smartklokkesalget øker med flere aktører som kommer inn på markedet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.