Gå til sidens hovedinnhold

Slakter Aps bil-løfter: - De vil lure flest mulig

- Bare valgkamptøys fra et parti som strever med sperregrensa, kontrer Ap-topp.

- Det er helt umulig å forstå: I tillegg til å gjøre elbiler dyrere, så lover Arbeiderpartiet billigere bensin i distriktene. Men hva «distriktene» er, det nekter de å svare på. Det tror jeg det er en god grunn til: De vil lure flest mulig til å tro at de vil få billigere bensin om de stemmer på Arbeiderpartiet.

Det sier Klima- og miljøminister Sveinung Rotevaten (V) i et intervju med Nettavisen.

Han mener Arbeiderpartiet legger opp til å slå beina under elbilsatsingen. Partiet går til valg på å innføre moms på elbiler over 600.000 kroner, samt innføre en ordning med dyrere bensin og diesel generelt, men der det er billigere i distriktene. Rotevatn mener det gjør det mindre attraktivt å gjøre byttet.

Les også: I løpet av 100 dager vil Arbeiderpartiet øke prisen på bensin og diesel - men bare i noen deler av landet

- Trekker opp stigen og forlater distriktene

- Den rødgrønne bilpolitikken vil bremse elbilrevolusjonen, og de vil trekke opp stigen og forlate distriktene. Nå er elbilsatsingene en eventyrlig suksess: Det er billig, det er gode biler og salgstallene slår nye rekorder. Men det som Støre og Vedum vil, er å gjøre det dyrere å kjøpe elbil - de er helt åpne på det, og går til valg på å innføre moms. Det vil garantert føre til en brems i salget, sier han.

- Det som er ekstra urettferdig med det, er at elbilsalget har vært høyt i mange år i og rundt de store byene, fordi der er det mange som har mindre biler. I distriktene er det en del som har kvidd seg fordi det er få elbilmodeller der det er lang rekkevidde, hengerfeste og god plass. Men nå har de kommet, men de er ofte ganske dyre. Innfører du moms, da er det fossiblilsalget som vil øke i stedet. Da blir det ikke noe grønt skifte i veitrafikken, og det er svært uheldig med tanke på våre klimamål, sier Rotevaten.

Han er spesielt kritisk til at Arbeiderpartiet ikke kan gi noe svar på hva som er «distriktene» som skal få billigere drivstoff.

- Dette må de faktisk ha et svar på. De må sette den streken en plass, og da er spørsmålet: Hvor langt fra Bergen må man kjøre for å få billig bensin? Er det nok å kjøre til Dale? Voss? Ulvik? En plass må den grensa gå, og jeg kan love deg at der den grensa kommer til å gå, kommer alle til å fylle der det er billigst. Det er uærlig av dem å ikke gi et svar, men uansett vil det føre til økte klimagassutslipp, sier Rotevatn.

Vil videreføre elbilfordelene i fire ny år

- Du skal vel også innføre avgifter på en eller annen måte på kjøp av elbiler?

- Vi i Venstre sier at vi vil bevare elbilfordelene også i neste stortingsperiode (frem til og med 2025, journ.anm). Det ligger i kortene at på et eller annet tidspunkt skal man innføre moms også på nullutslippsbiler, slik det er på alle andre varer i samfunnet, men det er for tidlig nå. Vi har et mål om at 100 prosent av nybilsalget i 2025 skal være nullutslipp. Det målet ligger vi an til å nå hvis den positive utviklingen fortsetter, men da kan vi ikke begynne å tulle med fordelene.

- Vi må la målet være styrende: Vi skal skifte ut bilparken, og det er for tidlig å innføre moms nå. Det er altfor få som har kommet inn på markedet.

Venstre ønsker i likhet med Arbeiderpartiet å øke CO2-avgiften, som vil gi dyrere bensin- og dieselpriser, men vil ikke ha distriktsrabatten.

- Nå har nok ikke bensinpriser så enormt mye å si for personbiltrafikken, men det har veldig mye å si for tungtransporten. Der ser man nå at det er mange transportselskaper som nå teller på knappene: Skal de kjøpe nye diesellasterbiler, slik de alltid har gjort, eller skal de satse på biobass, batteri eller hydrogen? De teknologien finnes, men de er ganske dyre. Og hvis dieselen skal koste det samme om ti år, så vil det kanskje ikke lønne seg å satse på miljøteknologi. Målet er at de skal gjøre det, men da må det forurensende alternativet ikke være det billigste.

Ap: - Valgkamptøys fra et parti som strever under sperregrensen

Arbeiderpartiets fremste samferdselspolitiker, Sverre Myrli, lar seg ikke imponere over kritikken:

- Dette er selvsagt bare valgkamptøys fra et parti som strever med sperregrensa. Arbeiderpartiet har ikke lovet billigere drivstoff, men vi har sagt at vi for distriktenes del ikke vil være med på den store økningen i prisen på diesel og bensin som regjeringen legger opp til. Mange steder er kollektivtilbud fraværende, og siden denne regjeringen somler noe veldig med å få bygget nok ladestasjoner i distriktene, er ikke elbil et alternativ alle steder, sier Myrli.

- Vi støtter økningen i CO2-avgift, men mener denne økningen for distriktene skal kompenseres med tilsvarende nedgang i vegbruksavgiften på bensin og diesel. Det er pumpeprisen som betyr noe for den enkelte.

Han vil ikke svare på hva som partiet definerer som distrikter. Partiet har tidligere sagt de trenger regjeringsapparatets ressurser for å finne rett inndeling. At Aps politikk vil føre til høyere utslipp, avviser han:

- Vi må få ned klimautslippene, og med Arbeiderpartiets ulike forslag vil klimautslippene kuttes kraftigere enn det regjeringen legger opp til. Skal vi lykkes i dugnaden med å få ned klimautslippene må alle være med. Da kan vi ikke innføre tiltak som ikke alle kan være med på. Å øke bensin- og dieselprisen kraftig for dem som i realiteten ikke har noe alternativ vil ikke være riktig. Så får vi håpe ei ny regjering setter fart i utbygging av ladestasjoner, slik at elbil blir et reelt alternativ flere steder, sier han.

Vil bare ha moms på deler av prisen

Forslaget med moms på elbiler over 600.000 kroner mener han med vilje misforstås:

- Det blir selvsagt ikke moms på hele beløpet med vårt forslag. Hvis bilen koster 700.000 kroner, blir det moms på 100.000 kroner, altså blir det 25.000 kroner. En får svært gode og solide elbiler til 600.000 kroner og prisen på elbiler er dessuten ventet å synke. Det vi tar inn i moms bør brukes til å bygge ut flere ladestasjoner. Der er nåværende regjering uten handlekraft

- Transportøkonomisk Institutt (TØI) har beregnet effektene av vårt forslag, og beregningene viser at det er fullt mulig å nå måkene vi har satt oss for elbilpoltikken med vårt forslag. Rotevatn bør sette seg inn i fakta før han kritiserer, men nå har han holdt på med denne saken i flere uker. Han har tydeligvis ikke mye å fare med om dagen.