Mange har denne uken fått et nyhetsbrev fra Elkjøp med tittelen «klimadager hos Elkjøp». En av dem som fikk nyhetsbrevet mandag morgen var Petter Gulli. Han er grunnlegger av 12 years, forkjemper for bærekraftig merkevarebygging og en av personene bak Grønnvaskingsplakaten.

Les også: Elkjøp korrigerer gladnyhet – bonusutbetaling var en «semantisk glipp»

Han kaller seg selv for «en imperfekt klimaaktivist og uforberedelig klimaoptimist», og trodde at «Klimadager hos Elkjøp» hadde noe om klima å gjøre, slik folk flest kjenner igjen begrepet. Det gjorde nyhetsbrevet aldeles ikke. Nyhetsbrevet inneholdt markedsføring for å kjøpe luftrensere og varmepumper, fordi « et godt inneklima er viktigere enn mange tror», står det å lese.

- Hva i #$@!% er det som skjer her?

Gulli var derfor raskt ute på Linkedin med lite flatterende ord om el-giganten, siden nyhetsbrevet ble sendt ut samme dag som klimatoppmøtet i Glasgow (COP26) startet. Ifølge Kampanje skrev han dette først.

- Hva i #$@!% er det som skjer her, Elkjøp»? spør han, og følger opp med et spørsmål til følgerne sine: «Veldig kynisk eller bare totalt umusikalsk?»

Les også: Minister i rullestol fikk ikke adgang til klimatoppmøte: - Dypt skuffet og frustrert

Tirsdag ettermiddag er imidlertid språkbruken moderert noe, og det står følgende å lese på Linkedin-profilen til Gulli.

- Hva skjer her da Elkjøp Norge AS? Lanserer «Klimadager» som ikke har noe med klimakrisen å gjøre på samme dag som #COP26 starter??? Veldig umusikalsk. Trodde dere passet bedre på etter alt bråket rundt Green Weekend som heller ikke hadde med det grønne skiftet.

Han bekrefter at ordlyden var mye sterkere på mandag, men forteller tirsdag kveld hvorfor han endret innlegget.

Les også: Eks-ansatte i Elkjøp og Power forteller: – En ekstremt kynisk bransje som aldri vil kundens beste

- Det stemmer at det ble endret på. Det kunne gis inntrykk av at jeg mente at Elkjøp gjorde dette helt bevisst. Det tror jeg nødvendigvis ikke. Men jeg står på at det er umusikalsk og klønete å sende ut mail med klimadager på morgenen, samme dag som COP26 starter, sier Gulli til Nettavisen.

Til Kampanje understreker klimaaktivisten at han har snakket mye med Elkjøp, og at de også gjør mye bra.

Kun tilfeldig

Elkjøp forstår lite av kritikken. De sier blant annet følgende til Kampanje:

Les også: Elin kunne ikke tro hva Elkjøps utsendte gjorde: – Katastrofe

- Dette handler ikke om timing rundt klimaoppmøtet, og vi har ikke før Kampanje tok kontakt i dag, fått tilbakemeldinger om at dette har blitt misforstått ved tidligere tidspunkt av kundene våre. Vårt arbeid for å redusere klimaavtrykket fra våre virksomheter og våre produkter, går langt utenfor å bruke ordspill i vår markedsføring, skriver kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen i en e-post til Kampanje.