Gå til sidens hovedinnhold

Slakter oppstart av ny lavpriskjede: –Vanskelig å starte uten mye penger

Varehandelsekspert Odd Gisholt er ikke nådig i sin spådom over den nye billigkjedens inntog i lavprismarkedet. Nå møter han motbør hos ekspert-kollega.

I løpet av høsten åpner lavpriskjeden Billy sin første lavprisbutikk på Vestlandet.

Butikksjef Kristian Fjeld har før den første butikken har sett dagens lys, gitt store løfter til norske forbrukere.

– Vi skal være billigst på alt vi selger, uttalte han i et intervju med Nettavisen.

– Vil slite

Det nye billig-konseptet skal satse på salg av store forpakninger av langtidsholdbare produkter, som tørrvarer, frysevarer, kjølevarer og personlig pleie.

Varehandel-ekspert, Odd Gisholt, mener imidlertid at kjeden kommer til å slite fra oppstarten, og at det blir vanskelig å få det til å gå rundt.

– Jeg tror det blir veldig tøft, uttaler han til Nettavisen.

Gisholt har tidligere utrykt stor skepsis mot blant annet dagligvarehandel på nett, som Kolonial.no (nå Oda) og mot frysevare-spesialisten Iceland.

– Denne satsingen er en halsbrekkende gjerning, uttalte Gisholt da Iceland åpnet sin første butikk i Norge.

Stor kapital

Varehandel-eksperten trekker frem at da billigkjeden Normal kom, var markedet veldig urolig i starten.

Imidlertid hadde de danske eierne en stor kapital å lene seg på. Normal klarte derfor raskt å etablere butikker som hadde en sentral og god beliggenhet - med stor suksess, mener Gisholt.

– Det er vanskelig å starte noe slikt uten mye penger, sier han.

Han reagerer også på at billigkjeden starter opp på Vestlandet, og ikke i Oslo. Eksperten mener det kan slå negativt ut for oppstarten.

– Jeg tror ikke det er plass til dem i Norge nå, og jeg tror heller ikke de vil klare å bli landsdekkende. Min spådom er at de vil ha store problemer med å etablere seg på lang sikt, sier han, og sikter til konkurransen Billy nå tar opp med Europris og Normal.

Gisholt mener gründerselskapet Askeladden, som står bak kjeden, ikke nødvendigvis har store nok økonomiske muskler til å bære kjeden gjennom lange perioder med tap. Askeladden står blant annet bak legestjenesten Dr.Dropin og massasje-kjeden Squeeze.

– De har nok tatt på seg litt for mye nå, og vi må ikke glemme at de konkurrerer mot børsnoterte selskaper, sier han.

Les også: Tjente nesten 1000 milliarder

Heier på nye aktører

– Nå er det ikke så mange nykommere Odd Gisholt ikke har slaktet, sier ekspert på varehandel, Erik Fagerlid, med et lite smil, til Nettavisen.

Fagerlid mener det er grunn til å være kritisk, men sier det er viktigere å heie på alle aktører som utfordrer det norske dagligvaremarkedet.

Samtidig understreker også han, at butikk-kjeden må ha nok kapital til å tåle å tape penger.

– Det koster alltid mer enn man tror i utgangspunktet, sier han.

Fagerlid trekker frem to suksessfaktorer som vil være avgjørende for Billy.

Riktig beliggenhet og råd til å tape penger over lengre tid.

– Nordmenn gidder ikke å bevege seg annet enn mellom jobben og hjemme, derfor er det viktig at Billy-butikkene finner gode beliggenheter, der det ferdes mange folk.

Han mener suksessen til både Rema 1000 og Norgesgruppen kan tilskrives at de er ekstremt gode på beliggenhet.

Innkjøpsbetingelser

Norgesgruppen har 43 prosent av det norske dagligvaremarkedet. Den store eierandelen gjør at de har bedre innkjøpsbetingelser enn Rema 1000 og Coop, som har henholdsvis, 29,7 og 23,4 prosent av markedet.

Ulike innkjøpspriser har vært heftig debattert, av både politikere, og av bransjen selv, der Rema 1000 og Coop hevder de betaler mellom 7 til 8 prosent mer, for for eksempel cola.

– Systemet burde vært annerledes, uttaler Fagerlid, og mener skjevheter i innkjøpsbetingelsene fort vil innvirke på lønnsomheten til Billy-kjedene. Særlig med tanke på at de flagger at de skal være billigst.

– Med bare 1000 varelinjer, sammenlignet med konkurrenter, som har mange tusen, kan starten fort bli tøff. Det betyr at butikkene ikke kan bli kjempestore. Her må Billy-kjeden kompensere med dårlige tall over en lengre periode, slår han fast, og fortsetter:

– Selv om Oda har en veldig positiv omsetningsvekst, tjener de fortsatt ikke penger, dette til tross for at dette er utrolig flinke og proffe folk, sier han.

– Det er naivt å tro at Billy skal klare å tjene penger fra starten, der har Gisholt rett.

Billy, ved butikksjef Kristian Fjeld, ønsker ikke å kommentere på varehandel-ekspertenes uttalelser.