Slakter skandinaviske toppledere

idligere toppleder i SAS, Janne Carlzon, mener skandinaviske toppledere ikke har hva som skal til for å skape sterke internasjonale merkevarer.

– De fleste lederne er kostnadsadministratører og ikke forretningsledere, sier han.

Carlzon etterlyser visjonære ledere, som tenker stort og internasjonalt. Han sammenlikner lederstrategiene i Skandinavia med idrettsutøvere som doper seg.

- Det er faktisk et kjempestort problem i Sverige. Vi har ingen kultur for å utvikle produkter, markedsføre dem og skape en sterk inntektsside. Det eneste vi kan er å kutte kostnader. Det er like ille som å ta doping når man skal løpe 100 meter i VM, sier Carlzon.

Den tidligere SAS-sjefen mener at skandinaviske ledere i større grad må ta innover seg betydningen av å utvikle sterke merkevarer i et globalt perspektiv.

- Lederens fremste oppdrag er å ha et veldig klart fokus på merkevaren: Å utvikle en forretningsidé, et konsept og en strategi, for så å forsikre seg om at alle medarbeidere i selskapet kjenner konseptet og kjenner sitt ansvar i å utvikle det. Det skaper en sterk ansvarsfølelse hos de ansatte, og kundene vet hva de kan forvente, sier Carlzon.

Leder i Norges Markedsføringsforbund, Terje Øveraas, mener at manglende merkevarefokus blant norske toppledere og i styrerommene er en av hovedårsakene til norsk utflagging og tap av arbeidsplasser.

- Kostnadsreduksjoner og lederes kortsiktige jakt på bonuser og andre egenfordeler ser ut til å være hovedfokus, ikke langsiktig styrking av inntektene til norske virksomheter. Alt for få er opptatt av å profesjonalisere merkevaren sin hjemme og ute, sier Øveraas.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag