Gå til sidens hovedinnhold

Slår alarm om gratis-fest for utenlandske snikere: – Det skal være straff for dem som jukser

Det sier tidligere samferdselsminister, Ketil Solvik Olsen. Nå foreslår han at fergeselskapene skal ha myndighet til å sette på hjullås på kjøretøyene som bryter regelverket.

Bom- og fergepenge-selskapet Skyttel lanserte nylig det digitale betalingssystemet ferry.no. Med det nye systemet er ikke kort-og kontantbetaling lenger mulig.

Kjøretøy som kjører ombord uten brikke, må registrere betaling innen 48 timer på ferrypay.no. Alle som ikke registrerer seg innen fristen får tilsendt en regning med et fakturagebyr på 70 kroner.

Og her ligger stridens kjerne.

Norsk lov pålegger alle kjøretøy over 3,5 tonn å ha gyldig brikke, bedre kjent som autopass.

Manglende brikke eller falske brikker har særlig vært et problem på utenlandske kjøretøy. Dermed settes det spørsmålstegn ved hvorfor kjøretøyene i det hele tatt blir sluppet om bord.

– Når du ikke følger norsk lov, skal du få plunder og heft, og ikke få lov til å fortsette turen. Både politi og vegvesen bør kontaktes umiddelbart, sier Frp- politiker, Kjetil Solvik Olsen til Nettavisen.

Les også: Mener nytt betalingssystem på fergene blir gavepakke til utenlandske kriminelle

Betaler ikke regningen

Flere undersøkelser viser at utenlandske lastebiler ikke betaler gebyrene for manglende betaling.

Ifølge en rapport fra Vegdirektorat ble nesten 40 prosent av fakturaene i utlandet aldri betalt. Norsk Lastebileier-Forbunds (NLF) undersøkelse viser at 1 av 4 utenlandske kjøretøy aldri betalte bompenge-gebyret.

Årlig passerer mer enn 20 millioner utenlandske kjøretøy på norske veier.

Les også: Prissjokk på norske ferger: Gebyrene kan bli dyrere enn fergeturen

Like vilkår

Ketil Solvik Olsen var samferdselsminister i Erna Solbergs regjering i nesten fem år, fra 2013 til 2018.

Han understreker at konkurransen mellom utenlandske og norske selskaper ikke blir rettferdig hvis de utenlandske aktørene sniker seg unna fergebetalingen.

I perioden ble kontrollen ved norske veier betraktelig intensivert. En av satsningsområdene var å kontrollere at særlig utenlandske trailer-sjåfører gjorde opp for seg.

Penn og blyant ble byttet ut med digitale registreringer, og et nytt skiltregistrerings-system så dagenes lys.

I tillegg ble det opprettet en egen kriminalenhet i Statens Vegvesen.

– Målet var at kjeltringene som snek seg unna ferge-betalingene skulle bli tatt, sier Solvik Olsen.

I samme periode ble det innført krav om bombrikke i kjøretøy over 3,5 tonn.

Den tidligere samferdselsministeren mener som Norges Lastebileier-Forbund (NLF), at alle utenlandske kjøretøy som bevisst ikke har bombrikken i orden, er lovbrytere.

– Hva tenker du på om de sjåførene som ikke kjenner norsk lov?

– Hvis det er din første tur i Norge, er det så klart formildende omstendigheter.

Frp-politikeren tar også til orde for det han omtaler som kjeltringer ikke skal bli hjulpet videre, slik hullene i den nye betalingssystemet ferrypay.no, muliggjør.

– Fergefolkene burde hatt myndighet til å bruke hjullås. I stedet for at de som jukser bare kan kjøre rundt fjorden, sier Solvik Olsen, og mener:

– Det skal være straff for dem som jukser i transportsektoren. De ødelegger for alle andre som er redelige og presser prisene ned. Det er på tide at vi nå setter foten ned og straffer dem.

Les også: Siv Jensen: - Det er ingen bompengekrise

Vanskelig å anslå tapet

Solvik Olsen kan ikke svare på hvor mye prisene presses ned i markedet som følge av av at utenlandske lastebil-firmaer sniker på fergene.

Imidlertid mener han det finnes en rekke eksempler der utenlandske selskap har vunnet anbud hvor prisen ikke dekker drivstoffutgiftene engang.

Den tidligere samferdselsministeren sier bransjen også har et problem med profesjonelle, utenlandske selskaper som opererer i gråsoner eller på kanten av loven innenfor kabotasje-sektoren. Altså, der en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser.

– Alle som blir en del av disse tjenesten er skyldige, og må passe på renomméet sitt. I denne bransjen går jungeltelegrafen fort, sier han, men understreker også at mange utenlandske selskaper er lovlydige.

Strengere grensekontroll

Pål Aronsen er leder i fjerde avdeling i Fellesforbundet (tidligere Norsk Transportarbeiderforbund).

Arbeidstakerorganisasjonen har både norske lastebileiere og sjåfører organisert hos seg.

Aronsen understreker at han ikke konkret vil uttale seg om betalingsløsningen ferrypay.no. Årsaken er at de ikke har gjort egne undersøkelser av problemstillingen med utenlandske, useriøse aktører. Likevel:

– Det er formålstjenlig for oss å få bukt med useriøse, utenlandske selskaper som snyter på den norske staten, gir oss regningen tilbake og presser prisene opp. Man skal kunne leve av yrket sitt, uttaler han til Nettavisen.

Han mener problemet føyer seg inn i rekken av utenlandske selskaper som vinterstid sender folk til Norge uten klær, kjetting eller noen som helst.

Vi burde hatt hatt vesentlig strengere kontroller ved grensen, særlig vinterstid, sier Aronsen.

Les også: Her er beviset: Transport i Norge er veldig dyrt

Uklart omfang

Are Kjendsli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, sier til Nettavisen at de ikke kan gå god for hvor utbredt problemet med utenlandske firmaer og sjåfører som ikke betaler bompasseringer er. Men uttaler:

– Vi er også veldig opptatt av at konkurransevilkårene skal være like for både norske og utenlandske konkurrenter, uten at vi ønsker å være proteksjonistiske.

Store transportselskaper som for eksempel Schenker eller Postnord, har henholdvis tyske og svensk-danske eiere. Han etterlyser derfor et bedre samarbeid med rettferdige regler og retningslinjer.

– Ingen skal selvsagt slippe unna ferge-regningen, sier Kjensli, og tar forbehold om hvor utbredt problemet er.

– Ikke alle utlendinger er kjeltringer heller, tilføyer han.

NHO transport og logistikk har ikke tro på at lovendringer eller strammere regelverk for utenlandske aktører er løsningen. Likevel mener de reaksjonene mot dem som ikke betaler for seg må bli strengere.

Ingen av de Nettavisen har intervjuet i denne saken klarer å legge frem konkrete tall på hvor mye penger som går tapt i ubetalte fakturaer i utlandet, eller hvor mye dette koster den norske stat.