– I praksis tvinger Finn fram en mangedobling av annonsekostnadene, fordi brukerne av Finns tjenester ikke har et reelt valg, skriver Carl O. Geving, administrerende direktør Norges Eiendomsmeglerforbund, Inger Lise Blyverket, direktør Forbrukerrådet og Morten A. Meyer, generalsekretær for Huseierne i en felles uttalelse sendt ut lørdag morgen.

Les også: Ferske tall: - Egen bolig har aldri vært dyrere

Ny pakke

Finn.no har fra starten av 2022 endret prismodellen, slik at de nå innfører nye annonsepakker, der de tar ekstra betalt for flere annonsetjenester. Boligselgerne kan kjøpe såkalt store og medium boligpakke. Den vil inneholde en ny løsning som heter «Fremhevet annonse», der disse boligannonsene får mye bedre plasering enn andre annonser på Finn.

De tre kritikerne mener i praksis at boligselgerne ikke har noe annet valg enn å kjøpe de nye løsningene, som koster skal koste mellom 4.000 for medium-pakka og 6.000 for stor boligpakke. Til sammenlikning koster det Finn nå kaller «liten boligpakke» og som tidlligere var standard-pakken, bare rundt 500 kroner.

«I tidligere prismodell har annonsene framstått i likt format til lik pris. Prisen har vært rundt 500 kroner, som er et akseptabelt nivå. Med den nye prismodellen vil kostnadene øke med flere tusen kroner», heter det i pressemeldingen.

Les også: Ferske tall: Gigantisk pengesmell for de som vil pusse opp

– Svært negative

De mener at konsekvensene blir veldig negative for forbrukerne, og at Finn.no bruker det som i praksisk er en monopolsituasjon til å gjøre boligsalget mye dyrere.

–Det er i praksis nærmest umulig å komme utenom FINN når man skal selge bolig, og vi i Forbrukerrådet reagerer på at selskapet nå bruker sin monopolsituasjon til å
mangedoble prisen forbrukerne må betale for denne tjenesten. Det er bekymringsfullt
at FINN misbruker sin makt i markedet til å presse de samlede utgiftene ved salg av
bolig til et høyere nivå, sier Blyverket i meldingen.

Hun ber Finn.no gå tilbake på prismodellen sin.

Les også: Professor skjelte ut milliardær - nå smeller Trygve Hegnar tilbake

Carl Geving mener den i nye ordningen er helt unødvendig.

– Forbrukerne taper på at de påføres flere tusen kroner i merkostnader for produkter de til nå har klart seg klarer seg veldig godt uten ved boligsalg. Vi kan ikke akseptere at Finn misbruker sin dominerende posisjon på en måte som skader forbrukernes interesser og undergraver en effektiv boligtransaksjon, sier Geving i meldingen.

Les også: Kjendispar selger luksusleiligheten: Prisen har eksplodert

Avfeier kritikken

Finn.no avfeier på sin side kritikken.

– Vi har ikke økt prisene, men lansert nye produkter til markedet, sier Eddie Sjølie, sjef for Finn.no, til DN, som har intervjuet han om kritikken.

– Selv om vi har lansert nye produkter, har vi likevel valgt å beholde den opprinnelige rubrikkannonsen, og innholdet og prisen i den er uforandret. Denne kalles «Liten pakke». Dette er et produkt vi mener er svært godt, og som treffer de aller fleste relevante boligkjøpere i Norge i dag, skriver Sjølie til avisen.

Han skriver også til Nettavisen at målet til FINN eiendom er å bidra best mulig til et transparent og effektivt boligmarked.

– FINN eiendom skal tilrettelegge for salg av bolig for alle; forbrukere som ønsker å selge selv, de som benytter en megler eller de som ønsker å bruke andre aktører, som feks. Propr. I den forbindelse har vi, som beskrevet, kommet frem til en forbedret produktportefølje, som vi mener er fremtidsrettet og positiv for markedet, forteller Sjølie.

Les hele tilsvaret til Eddie Sjølie, CEO i FINN, under: