*Nettavisen* Økonomi.

Slik blir «The World»-kloningen

Fem USA-baserte nordmenn vil bygge en kloning av luksusskipet «The World», som ble en økonomisk katastrofe for eierne. Leilighetskjøpere må belage seg på å grave dypt i lommeboka.

17.06.04 06:39

Kjente navn som Knut Kloster jr., Bryn. Skaugen, Einar Chr. Nagell-Erichsen og Petter C. G. Sundt tapte til sammen 320 millioner kroner på The World-eventyret. Men nordmannen Kristian Stensby og hans fire partnere har likevel ikke mistet troen på at det går an å tjene penger på å selge luksusleiligheter til sjøs.

Privatklubb
Tirsdag denne uka ble det kjent at Stensbys selskap Ocean Development i samarbeid med hotellkjeden Four Seasons hadde inngått en intensjonsavtale med det norskeide verftet Kværner Masa-Yards i Finland med sikte på å bygge et 200 meter langt luksusskip etter oppskrift av The World.

Men til forskjell fra The World, satser Stensby & co. på å drive sitt skip som en gedigen privatklubb for leilighetseierne.

- Forskjellen fra The World er at vi fra dag én har sett på dette prosjektet som et eiendomsprosjekt, og ikke et cruiseprosjekt. Økonomien ligger i salg av leilighetene, og ikke nødvendigvis i driften, sier Stensby til TV 2 Nettavisen.

- Dessuten hadde The World opprinnelig 88 gjestesuiter, mens alle våre leiligheter vil være eid av passasjerene, fortsetter han

Leilighetene skal selges under merkevaren til Four Seasons, som fra før har en lang rekke landbaserte leilighetskomplekser for de aller rikeste rundt omkring i verden.

Hårreisende priser
Har du planer om å sikre deg en av de 96 leilighetene på det planlagte skipet, må du forberede deg på å grave dypt i lommeboka. De minste leilighetene på 125 kvadratmeter har en prisantydning på 27,6 millioner kroner.

Ønsker du i stedet 320 kvadratmeter å boltre deg på, er prisforlangende intet mindre enn 83 millioner kroner. Det tilsvarer en kvart million per kvadratmeter.

Skulle du være blant dem som ikke har 27 millioner til rådighet, finnes det en fattigmannsvariant som kan gi deg en smak av det gode liv. For 200.000 dollar, tilsvarende knapt 1,4 millioner kroner, kan du sikre deg retten til å bruke en av leilighetene to uker i året.

Ønsker du å bruke en av de to ukene på et av Four Seasons luksuskomplekser andre steder i verden, kan det ordnes uten ekstra kostnad, ifølge Stensby, som gjerne vil ha norske gjester om bord.

- Det hadde vært hyggelig. Men Norge er godt dekket av The World, så vi vil trolig ikke sette inn noen spesiell markedsføringsinnsats i Norge. Salgsinnsatsen vil hovedsakelig bli konsentert om USA og Europa, opplyser nordmannen.

Skal selge en tredel
Ocean Development har satt seg som mål å selge minst en tredel av de 96 leilighetene før de bestemmer seg for å spandere de 2,3 milliardene det koster å bygge skipet. Salget starter om få uker. Fristen for å benytte seg av intensjonsavtalen med byggeverftet går ut i juli neste år.

- Deretter vil det bli en byggeperiode på 24 måneder. Når skipet er klart for utseiling, forventer vi at skipet vil være vesentlig utsolgt, understreker Stensby.

Stensby og hans fire norske partnere i Ocean Development har fått med seg private og institusjonelle investorer på eiersida i prosjektet. Hvem disse er, vil han ikke ut med, men Stensby opplyser at ingen investorer fra det norske cruisemiljøet har bidratt med penger.

Totalt vil skipet ha en egenkapital på 270 millioner kroner, hvorav Four Seasons skal bidra med ti prosent. Også de fem partnerne i Ocean Development har økonomiske interesser i prosjektet.

- Vi lagt mye inn i dette i form av arbeidsinnsats gjennom en planleggingsperiode to år, sier Stensby, som påpeker at finansieringsrammen kan bli endret etter hvert som prosjektet skrider framover.

Lang fartstid
Både Stensby og de øvrige partnerne i Ocean Development har lang fartstid i cruisebransjen. Stensby var blant annet styreformann, hovedeier og administrerende direktør i Premier Cruises før han ble presset ut i 1997. På 80-tallet var Stensby og partneren Jon Rusten med på å bygge opp cruiseflåten til den norske Kloster-familien.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag