*Nettavisen* Økonomi.

Slik kan du bli lurt av reisesøk

Foto: Marit Hommedal/Scanpix/skjermdump

Få aktører eier de største søkemotorene for feriereiser.

13.08.12 09:19

Ønsker du å reise til for eksempel Thailand finnes det mange selskaper å velge mellom. Det ikke alle vet er at disse selskapene ofte har samme eier. Konkurransen er derfor ikke alltid like reell.

Søkemotorer som Finn.no og Kelkoo.com vil gi deg flere reisealternativer til Thailand. Det kan virke som at nettstedene har økt konkurransen og har bidratt til lavere priser på flyreiser. Dette er ikke nødvendigvis tilfellet.

- Ja, du kan nok si at kundene blir lurt til å tro at det er flere aktører enn det er. Det er viktig å sjekke flere tilbud, sier nestleder i markedsavdeling en i Konkurransetilsynet Eiving Stage til Nettavisen NA24.

Jo Torkel Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet, forteller at selskapet Office Of Fair Treading driver undersøkelser på området.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Marit Hommedal

Samme tilbud
Mye av konkurransen kan være på kanten av lureri. Noen få selskaper eier og drifter mange av reisebyråene på nett, skriver Thailands Tidende.

Opodo.no og Travellink.no bruker de samme tilbudene for å tiltrekke seg kunder. Da Nettavisen NA24 besøkte nettsiden til Opodo stod det at selskapet representeres av Travellink. Brønnøysundregisteret kan dokumentere at disse selskapene har samme eier.

- Dette er ikke et uvanlig fenomen. En viktig del av vår jobb er å føre kontroll med at det er mange nok reelle konkurrenter på markedet, siden detter er avgjørende for konkurransen, forteller Stage til Nettavisen NA24.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Kjøper du billetter fra Supersaver, Seat24, Travelstart, Travelpartner, Budjet, GoToGate, Flybillett, GoLeif, Travelfinder eller Flygvaruhuset er det samme eier bak alle nettstedene. En kan derfor spekulere på om det er reell konkurranse. Prisene på en og samme billett tur/retur Oslo-Bangkok varierer normalt med mindre enn 100 kroner, skriver Thailands Tidende.

Ved å gi en bemerkelsesverdig høy pris i en av selskapene og en billigere pris på et annet vil kundene lures til å tro at de gjør et kupp på grunn av at selskapene er i konkurranse. På den måten blir kunden også lurt til å tro at dette er et resultat av reel konkurranse.

- Vi er ikke i mot sammenslåing av foretak/konkurrenter, så lenge det ikke er negativt for konkurransen. Sammenslåinger kan også gi mer effektiv drift, forteller Stage.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Forvirring
Kundene blir styrt av selskapene. For kunden å vite at de blir lurt av selskapene og eierne er ikke lett å sjekke opp.

- Forbrukerrådet synes det ofte kan være forvirrende hvem du er kunde hos. Noen nettsteder er reisebyråer, andre er rene søkemotorer. Vi mener dette bør bli tydeligere for kunden. Det er viktig når du selv kjøper enkeltbilletter eller hele reiser på internett at du er grundig med å lese vilkårene for reisen, sier fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet Anne Haabeth Rygg til Nettavisen NA24.

Prisene veksler seg i mellom og for kundene å vite hva som er det beste tilbuddet blir statdig vanskeligere.

- Uavhengig av hvor du kjøper billetten og hvor mye du har betalt, har du klare rettigheter som flypassasjer. Dette tror vi mange er lite oppmerksomme på. Er flyet kansellert eller forsinket over en viss tid, har du krav på for eksempel måltider og forfriskninger, hotellovernatting, transport mellom flyplass og hotell eller økonomisk kompensasjon, forteller Hassbeth Rygg og henviser til Forbrukerrådets flyrettigheter.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.