*Nettavisen* Økonomi.

Slik skal han ta XXL til nye høyder: - Det er kundene som er sjefen

Konsernsjef Pål Wibe XXL

MOTIVASJON Konsernsjef Pål Wibe i XXL har 22 års erfaring fra retail-bransjen. Han er også levende engasjert i sport, og han mener det er viktig å jobbe med å motivere også de ansatte om XXL skal gå bra.  Foto: Nina Lorvik (Mediehuset Nettavisen)

Pål Wibe startet som konsernsjef 1. april. Nå har han klare planer for hvordan han vil jobbe for at XXL skal bli nummer én i Europa. Samtidig tror han flere sportsbutikker kommer til å måtte gi seg framover.

ALNABRU, OSLO (Nettavisen Økonomi): Når Nettavisen møter ham på hovedkontoret i Oslo, er det gått 11 uker har gått siden han gikk fra sjefsjobben i Europris til han satte seg i sjefsstolen for den store sportskjeden XXL. Med 37 varehus i Norge, og varehus i Sverige, Finland og Østerike, er det nok å henge fingrene i.

- Min jobb er å få flinke folk til å løpe i samme retning. Vi må ha fokus på å bli litt bedre på alt vi gjør, og at alle skal jobbe på samme sett. Jeg må også bidra til å motivere de ansatte, og være en god sparringspartner for mine nærmeste, sier han til Nettavisen.

Wibe kunne rapportere om en vekst i inntektene på over sju prosent i første kvartal - til 2,16 milliarder kroner, men resultatet før skatt ble negativt med 262 millioner. Det er tidenes dårligste første kvartal, og dårligere enn det analytikerne så for seg. Nå er det viktig å snu lønnsomheten i bedriften.

- Er målet å være nummer én i sportsbransjen?

- Det er alltid gøy å være nummer én. Målet er å være best i Europa på det vi driver med - innen sportsbransjen. Det er et ganske hårete mål, for det er mange flinke folk der ute, sier han.

- Min erfaring er at folk synes det er litt morsomt at de har noe konkret å jobbe mot. Hvorfor skal vi ikke sette ambisjonsnivået høyt? fortsetter han.

Les også: Denne trenden gjør at eksperten holder seg unna oljeaksjer: – Er vel forsynt (+)

Må bli mer lønnsomme

Skal de klare å ta XXL til nye høyder, er Wibe klar på at det er viktig å gjøre endringer kundene legger merke til og blir fornøyde med.

- Jeg er ikke sjefen i XXL - det er kundene. Skal vi være spesialisten med de beste prisene, må vi effektivisere og jobbe smartere. I tillegg må vi få til endringer kundene får med seg. Vi må jobbe med både det som skjer bak fasaden og det som møter kundene, forklarer han.

Han mener det er viktig for kjeden å alltid kunne tilby det billigste sportsutstyret i bransjen.

- Ikke bare er det en tydelig posisjon for XXL, men de laveste prisene er også viktig for å få enda flere til å være aktive med sport, sier Wibe.

- Hvor lønnsomt er det, da?

- Det har vært noe av utfordringen i bransjen. Skal du ha lavest pris, må du også ha lavest kostnader. Da må du kjøpe inn stort, og få til en ekstremt effektiv verdikjede hvor du sparer kostnader i alle ledd. Samtidig må du være tidlig ute med automatisering, digitalisering og bruk av ny teknologi, forklarer han.

- Vi må kutte kostnadene og investere penger i ting som kan kan gjøre at alt blir mer effektivt. Vi må få løsningene så smarte at vi sparer mer enn vi investerer, sier Wibe.

Og på dette punktet skjer det mye i XXL for tiden. Nå skal en rekke butikker få pickup-tårn/bokser i butikkene, som gjør at kunder som bestiller varer i nettbutikken med levering i varehus, kan taste inn en kode og hente ut pakken selv fra pakkebokser. Da sparer de tiden til ansatte.

- Vi har også besluttet at vi skal ha RFID-merking av de fleste varene i butikkene våre, noe vi tester på Alnabru i Oslo nå. Det gjør at vi til enhver tid får vite eksakt varelager, forklarer han, og legger til:

- På denne måten slipper for eksempel kundene å bli irriterte fordi de går innom varehuset og tror vi har en vare på lager, når vi ikke har det.

Les også: Netthandelen eksploderer for Clas Ohlson

Skal bli spesialister

Det er ikke nok å bare være best på pris for XXL og Wibe. Den nye konsernsjefen forteller at de vil gå «all in» for å ta rollen som spesialister på sportsutstyr i de ulike avdelingene de har.

- Flere sier at det ikke går an å være både bra og billig. Men vi kjøper inn store mengder varer på tvers av hele Europa så vi får lave priser, og samtidig er hver avdeling i våre varehus like store som en stor vanlig sportsbutikk. Derfor får vi til å være både spesialist og billigst på samme tid, forklarer XXL-sjefen.

- Hvordan skal dere klare å konkurrere med spesialbutikkene, for eksempel Löplabbet?

- Vi må fylle hullene i sortimentet, noe vi begynner med allerede i høst/vinter, så det finnes noe for både mosjonister og ivrige løpere, for eksempel. Vi må ha hele bredden i sortimentet, men også de tjenestene du trenger for å for eksempel få en sko som er tilpasset foten din, svarer han.

Det er imidlertid snakk om betydelige summer som skal investeres i varehusene, uten at Wibe vil si noe mer konkret.

- Vi må først få basisdriften oppe å gå igjen og få en tydelig retning, så vi opptrer mer koordinerte på kampanjer, markedsføring og sortiment. Vi har mye å gå på der. Når det er på plass må vi gjøre grep som kundene merker, sier han.

Les også: Rekordbonus i møbelkjempen etter koronasuksess

Sømløs handel kan gi mersalg

Det hjelper imidlertid ikke med godt sortiment, for måten man handler på har også mye å si. Både XXL og Wibes tidligere arbeidsgiver, Europris, har tidligere blitt kritisert for å ikke satse nok på netthandel. Den nye XXL-sjefen vil nå satse enda mer på nett.

- Ja, definitivt. Men det er ikke enten eller. Det er kundene som bestemmer om vi skal åpne flere varehus, satse mer på nett eller begge deler. Vi må videreutvikle det kundene vil ha, sier han.

En sømløs løsning er det de ser at kundene vil ha.

- Det kan også gjøre at vi selger mer. Vi ser at mange kjøper noe på nett, henter pakken i butikk, og samtidig kjøper mer på vei ut av butikken, forteller han.

Dette er også en av grunnene til at de nå investerer mye i netthandel. Blant annet investerer de i pakkeboksene for pick-up i varehusene, som nevnt tidligere, bedrer brukergrensesnittet og skal gjøre returer enklere.

- Vi digitaliserer returene i alle land nå. Kostnadene for å håndtere returer er for høye, og nå skal det blir mye lettere slik at kundene slipper å fylle inn skjema og ringe oss, og så videre. Samtidig kan de følge med på statusen til returen hele tiden, forteller han.

Les også: Dagligvarekjempe kaster seg på netthandel - tar opp kampen med Meny og Kolonial

Å redusere returandelen er også noe de er nødt til å jobbe med - blant annet med tanke på miljøet.

- Drømmen er å finne løsninger slik at du finner riktig størrelse med en gang, slik at du ikke trenger å returnere noe du har kjøpt i nettbutikken vår. Men da må vi se litt lenger fram i tid. Det skjer jo stadig ny teknisk utvikling, som for eksempel gjør at du kan skanne foten din for å finne hvilken sko som passer føttene dine, sier han.

- Vil ikke det føre til mindre kunder i varehusene da?

- Det er litt både og. Vi må gi kundene det de ønsker. Men kundereisen starter som regel på mobilen uansett, og samtidig er det mange som vil ha varen med en gang som bestiller den på nett og henter i butikk, sier han.

- Kundene vil ha begge deler. De som har det, vil vinne i framtiden, tror jeg.

Klikk på bildet for å forstørre. Konsernsjef Pål Wibe XXL

VIKTIG Å SATSE: Pål Wibe, konsernsjef i XXL, mener det er viktig satse på både fysiske butikker og netthandel.  Foto: Nina Lorvik (Mediehuset Nettavisen)

Koronakrisen positivt for sportsbransjen

Koronakrisen har ført til svært gode resultater for XXL, noe som gjør at de hittil i andre kvartal har sett en omsetningsvekst på 25-30 prosent. Det er også flere sportsbutikker som har gått bedre etter koronapandemien brøt ut i Norge og treningssentrene stengte.

- Folk har begynt å trene mer, og de tar med ungene på søndagstur i marka. Jeg tror koronaviruset kanskje fører til at sportsbransjen får flere nye kunder, sier Wibe.

Denne tiden har fått flere til å benytte seg av nærområdets mange muligheter til å bevege på seg, som igjen gir helsegevinst. De som aldri har løpt før, har begynt å løpe, og flere har begynt å sykle til jobben eller være mer ute i skogen. Det skaper også et behov for mer utstyr.

- Man sliter jo ut joggeskoene og trenger nye, og har man fått smaken på friluftsliv trenger man kanskje mer utstyr til både seg selv og familien, forklarer han.

Les også: Koronakrisen sendte sykkelsalget til himmels

Tror flere butikker må gi seg

Selv om XXL måtte permittere en del ansatte i midten av mars, var de raskt tilbake i jobb da salget fikk fart på seg. Wibe var mer bekymret i starten av koronakrisen enn han er for en eventuell bølge nummer to.

Men uavhengig av denne krisen, ser han at det er for mye kapasitet i markedet.

- Det er for mange sportsbutikker. De med marginal lønnsomhet legger ned, og det er vi forberedt på at vil skje framover også, sier han.

- Kommer dere til å legge ned noen butikker?

- Jo, vi ser gjennom det. Men det vil vi eventuelt komme tilbake til. Først må vi få hele organisasjonen i samme retning, og gjøre alle de grep vi kan for å maksimere lønnsomheten av hver butikk før vi kan se om alle butikkene er lønnsomme nok til å kunne fortsette, forteller Wibe.

I vinter så vi at Gresvig gikk konkurs, og flere G-sportbutikker måtte legges ned. Det gir også mindre konkurranse i markedet, men XXL-sjefen mener det er viktigst å ha fokus på seg selv enn å se for mye på konkurransen med andre kjeder.

Si gjerne din mening i avstemningen før du leser videre, artikkelen fortsetter under.

Involverer ansatte

Om de får fart på topplinjen i selskapet og gjør en bedre jobb ut mot kundene, kan de kanskje etter hvert ansette flere folk.

Nå har de jobbet med å redusere varelageret, noe som er viktig for å skape lønnsomhet. Og med ny sjef i sportskonsernet blir også de ansatte mer involvert.

- Jeg sender ut nyhetsbrev på mail til alle ansatte i alle land med jevne mellomrom. Det tror jeg det er en stund siden man har gjort i XXL, men jeg synes det er en viktig kanal for å informere om alt som skjer i selskapet. Samtidig skaper det mulighet for dialog så vi kan få nye ideer, sier Wibe.

- Man skal ikke undervurdere at folk vet hva som skjer, og tror på det de driver med, påpeker han.

Les også: Detaljhandelen eksploderte i april - ekspertene tatt på senga

Samtidig er det heller ingen ulempe at han som sjef viser ovenfor investorene i selskapet at han har tro på XXL.

- Jeg har kjøpt aksjer for 20 millioner kroner over børs. Jeg vet at mange investorer er opptatt av at jeg viser at jeg har tro på selskapet, og setter pris på at jeg investerer. Men jeg gjorde det først og fremst for at jeg har veldig tro på XXL, forteller han.

Med mange endringer i selskapet i tiden framover, håper han også at det faktisk vil gå veldig bra. Men først skal vi gjennom en lang sommerferie, og da håper sjefen på skiftende vær.

- Det er drømmeværet for oss. Er det sol og varmt vil man gjerne ut i vannet og kose seg, og da kjøper man for eksempel badeshortser. Blir det kaldere, vil man gjerne på fjellet, og da trenger man kanskje ull- og regntøy, forklarer han, og legger til:

- I 2018 lærte alle at tropevarme i to-tre måneder ikke er bra for sportsbransjen. Da orker ikke folk mer enn å ligge på stranda.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag