*Nettavisen* Økonomi.

Smører kjøpmenn med millioner

For å sikre seg den beste hylleplassen hos norske dagligvarekjeder, smører leverandørene kjedene med over en milliard kroner i året.

05.01.05 08:52

Tror du norske dagligvarebutikker plasserer de beste produktene på de beste plassene, må du tro om igjen. Hvert år betaler leverandørene i det skjulte enorme pengesummer for å sikre akkurat sine produkter en best mulig plassering. Det foregår en storstilt smøring av kjedene med et mål for øye - å få en bedre plasssering enn det konkurrentene får.

En ny undersøkelse, gjengitt i Aftenposten i dag, viser at leverandørene av dagligvarer i Norge, hvert år bruker mellom 900 millioner og 1,2 milliarder kroner på denne typen virksomhet. I gjennomsnitt utgjør det som kalles hylleavgiften 3-4 prosent av produktets totale omsetning.

Hemmelighetskremmeriet er stort. Seniorforsker Arne Dulsrud ved Statens Institutt for forbruksforskning, som står bak den nye undersøkelsen, karakteriserer det som en av de vanskeligste forskningsoppdragene han har hatt.

- Dagligvarebransjen forsøker å skjule «hylleplassavgiften». Det er uheldig, sier Dulsrud og fortsetter: - Det er en åpenlys grunn til det. Det har med rabattordninger, som påvirker prisene, å gjøre. De vil holde profitten skjult.

Dulsrud mener dette fenomenet, som har vokst frem de siste 10-15 årene, er noe Konkurransetilsynet burde se nærmere på.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.