En prissammenligning av 27 varer fra september i fjor til september i år, viser prisstigninger opp mot 40 prosent på enkeltvarer.
Prisene er sjekket hos Oda, lavpriskjeden på nett. Sammenligningen av prisene viser blant annet:
- 40 prosent prisøkning på Grandiosa pizza og leverpostei.
- 30 prosent økning på meierismør.
- 22 prosent økning på kokt skinke.
- 20 prosent økning på skivet Norvegia.
Les hele pristesten lenger ned i saken.
Kiwi, Extra og Rema 1000 har også økt prisene tilsvarende på Grandiosa, smør, kokt skinke og Norvegia. Kjedene er Odas konkurrenter innen lavprissegmentet.
Ekspert: – Prissettingen er ikke logisk
Vi har bedt Ivar Gaasland, samfunnsøkonom og førsteamanuensis ved BI, forklare den enorme prisøkningen.
– Butikkene tar så høy pris som konkurransen tillater at de kan. Pristesten er et godt eksempel på strategisk prising, sier han til Nettavisen.
Gaasland understreker at tall fra SSB viser at smør har gått opp med henholdsvis 17 og 21,6 prosent siden i fjor. Tallene baserer seg på et representativt utvalg av priser fra norske dagligvarebutikker, og måler prisendring fra juli og august i fjor, til tilsvarende periode i år. Tallene fra september vil foreligge i oktober.
Nettavisens pristest viser for eksempel at Norvegia har gått opp med 20 prosent, mens Gudbrandsdalsost har blitt tre kroner billigere.
– Isolert sett virker jo ikke dette logisk, men forklaringen er at at butikkene setter prisene strategisk og dynamisk ut fra konkurranse, og for å lokke folk til butikken. Butikkene tjener på å selge handlekurver, ikke enkeltvarer, sier Gaasland.
– Utnytter situasjonen
Krigen i Ukraina sendte prisene på blant annet vegetabilske oljer i været. Både Ukraina og Russland er svært viktige produsenter av solsikkefrø, som brukes for å utvinne solsikkeolje. I kjølvannet av krigsutbruddet innførte Indonesia, verdens største produsent av palmeolje, midlertid eksportstopp. Dette rystet markedene.
I lys av krigen, energikrisen og kostnadsøkninger på innsatsfaktorer i landbruket, har smørprisene steget internasjonalt. Gaasland mener forklaringen på økte smørkriser i Norge også kan ligge et annet sted.
– Det overrasker meg ikke at bransjen utnytter situasjonen, sier han.
Økonomen fremhever at Tine Meierier, som er heleid av bøndene, har monopol på smør.
– Dette kan ikke forklares med Ukraina-krigen, strømkrise eller andre ting, understreker han.
Mindre opp enn i EU
Gaasland mener likevel at det er verdt å merke seg at prisøkningen i Norge generelt er lavere enn i EU. I Norge har matprisene økt med 10 prosent – I EU 13 prosent, siden i fjor.
I tabellen under kan du se hvor store prisøkningene har vært siden i fjor.
Prisene er sjekket 13.09.22 og 28.09.22- Alle priser i kroner.
Varer | Oda september 2022 | Oda september 2021 | Differanse | Prosent |
Lettmelk 0,5 % Q-melk 1 liter | 17,4 | 16,6 | 0,8 | |
H-melk Tine 1 liter | 20,9 | 19,4 | 1,5 | |
Sjokomelk Laktosefri Tine 1 liter | 32,9 | 28,4 | 4,5 | |
Seterrømme 300g Tine | 24,9 | 23,9 | 1 | |
Meierismør 500g Tine | 47,9 | 36,4 | 11,5 | 31,6 |
Bremykt Original 500g | 41,5 | 33,6 | 7,9 | 23,5 |
Vaniljeyoghurt 500g Tine | 18,9 | 18,9 | 0 | |
Norvegia 500g 27 % fett | 59,5 | 59,2 | 0 | |
Norvegia fyldig skivet 250g | 47,9 | 39,9 | 8 | 20 |
Gudbrandsdalsost G35 500g | 51,4 | 54,4 | Billigere | |
Philadelfia light 40% less fat 200g | 29,9 | 24,9 | 5 | 20 |
Kalkunskinke krydder 110g Prior | 24,9 | 21,9 | 3 | |
Kokt skinke Gilde 110g skrivet | 27,9 | 22,8 | 5,1 | 22,4 |
Leverpostei 200g Stabburet | 18,9 | 13,5 | 5,4 | 40 |
Wienerpølser Gilde 520g | 47,9 | 46,2 | 1,7 | |
Spagetti Barilla 1 kg | 19,9 | 22,3 | 2,4 | |
Pastasaus dolmio classico pastasaus 500g | 19,2 | 23,2 | Billigere | |
Cherrytomat i beger 250g billigste type | 14,9 | 18,9 | Billigere | |
Rød paprika 1 kg - billigste type | 38,8 | 39,9 | Billigere | |
Broccoli | 14,9 | 19,9 | Billigere | |
Corn Flakes Kellogs 500g | 29,9 | 25,4 | 4,5 | |
Superchips paprika 140g | 29,9 | 28,9 | 1 | |
Nidar Favoritter Troika 300g | 34,9 | 36,4 | Billigere | |
Nidar Favoritter Stratos 300g | 52,9 | 52,4 | 0,5 | |
Salo Ultra oppvask 500ml | 28,9 | 24,9 | 4 | |
Omo Ultra Hvit Flytende 595ml | 49,9 | 44,9 | 5 | |
Grandiosa Original Pizza 575g | 55,6 | 39,9 | 15,7 | 40 |
Fish & Crisp Gourmet 480g Findus | 64,9 | 57,4 | 7,5 | |
| ||||
Totalt | 967,3 | 894,4 | 8 |
Oda: – Vi har en høyere margin på smør enn tidligere
Tor Erik Aag, kommersiell direktør i Oda, gir økonom Gaasland rett i at marginene på smør er høyere nå enn tidligere.
– Isolert sett er marginene på smør noe bedre nå enn tidligere. Men denne gevinsten blir mer enn spist opp av dårligere marginer på andre produkter, sier han og forteller at Oda er mest opptatt av lønnsomheten de har på hele handlekurven, sier han, og påpeker:
– Smør har alltid vært en vare med høy priskonkurranse. Det er et produkt mange kjøper, og som kundene har et forhold til prisen på, sier han til Nettavisen.
Han understreker at prisøkningen på smøret er en kombinasjon av prisøkninger fra leverandørene og konkurransesituasjonen på produktet.
Aag opplyser at prisøkningen på 40 prosent på leverpostei har samme forklaring. Men når det kommer til Grandiosa, er forklaringen en annen.
– Grandiosa er et tilbudsutsatt produkt. Oda velger å følge konkurrentene når de har tilbud. Når prisene sprettet opp igjen, setter også vi dem opp.
– Mange husholdninger sliter med å få endene til å møtes, hva er grunnen til at dere ikke heller setter ned prisene i stedet for å følge konkurrentene?
– Oda må jo tjene penger også, eller så har vi ikke en levedyktig forretning. Vi har redusert marginene våre. Gevinsten er mer enn spist opp av lavere marginer på andre produkter, gjentar han.