Sodastream tar over norske kjøkken i rekordfart

POPULÆR: Sodastream er populært blant nordmenn. 

POPULÆR: Sodastream er populært blant nordmenn. 

Selskapet Sodastream opplever enorm vekst i Norge. Nå vil de bli like populære som kaffemaskiner i norske hjem.

Nordmenn elsker kaffe. I snitt drikker vi 160 liter kaffe i året. Men nå er det en ny trend i nordmenns drikkevaner, og det er en kjøkkenmaskin ved navn Sodastream.

Selskapet tilbyr flere modeller av maskinen som kan erstatte brusforbruket. Slik fungerer det:

Du kjøper kullsyrebeholdere på butikken, og de rekker til 60 liter brus. Deretter fyller du på vann på beholderen, og «skyter» inn kullsyre i vannet. Etter noen sekunder har du laget brus, eller vann med kullsyre. Alt ut fra hvilken smak du kjøper.

MASKINER: Her er noen av de mest populære maskinene Sodastream tilbyr. Foto: Skjermbilde

30 prosent vekst

Og denne maskinen er godt likt av nordmenn. Ifølge selskapets opplysninger har salget økt med 30 prosent de siste årene.

Den svenske sjefen for Nordens marked i selskapet, er tydelig på at en av hovedgrunnene er klimabevisstheten blant nordmenn.

– Det er en stor trend i Norden og Norge, og det gjelder bærekraft. Det blir stadig viktigere, og på det temaet har vi en sterk og god løsning med dette produktet, sier Jörn Viefhues.

Han er fersk i sjefsstolen, men tviler ikke ett sekund på selskapets evne til å løse verdensproblemer.

– For meg er dette som å bli med på en revolusjon. Det er veldig spennende. Grunnen til at jeg ble med i Sodasteam er klimabevisstheten. Vi må oppføre oss som om huset brenner, for det gjør det. Og dette produktet er mer enn nok en maskin. Det er bedre for deg, og bedre for planeten, sier han til Nettavisen Økonomi.

– Fantastisk vann i Norge

Viefhues mener den andre grunnen til suksessen er vannkvaliteten i Norge.

– Hvorfor skulle du ikke bruke et slikt produkt med den fantastiske vannkvaliteten i Norge? Det er ingen grunn til at du trenger å bære tunge plastflasker fra butikken, sier han.

– Hvor mange maskiner har dere faktisk solgt?

– Det er børssensitivt. Det jeg kan si er at vi er tilstede i underkant av 10 prosent av norske hjem. I Sverige er det 25 prosent. Til sammenligning er kaffemaskiner tilstede i 90 prosent av norske kjøkken, sier den svenske Sodastream-sjefen.

Men selv om selskapet vil fremstille seg som miljø-, klima-, og lommebokvennlig, er det fortsatt eid av PepsiCo som eier noen av verdens største brusmerker. Med andre ord, om du kjøper Pepsi på butikken eller fyller på med Sodastream fra kjøkkenbenken, er det i bunn og grunn den samme brusgiganten som fyller på bunnlinja.

Nordmenn elsker cola-smak

– Nordmenn er i toppen på å drikke sukkerfri brus. Jeg er glad i Pepsi Max, kan det noen gang erstattes av en Sodastream-maskin?

– Ja, det er ikke noe problem. Det er akkurat samme teknologi, bare at du slipper all plasten. Hvis du liker sukkerholdig brus har vi smaker for det, og hvis du liker vann med smak har vi det også. Det er ingen grunn til at det skal smake annerledes, sier han.

Og det er ingen tvil om at maskinene er populære når de først er kommet på kjøkkenbenken. For selv om salgstallene er økt med 30 prosent, er salget av smakskonsentrat økt med 80 prosent.

– Hvilke smaker er de mest populære?

– De klassiske som cola sukkerfri, lime sukkerfri og vann med smak uten kalorier. Det vokser veldig mye for tiden. Det er enten vanlig brus eller vann med lett smak, som lime, helt uten kalorier – det selger best.

– Det er flere forskjellige modeller, hva er det som selger best i Norge?

– Det er Spirit-maskinen. Grunnen er noe vi kaller «snaplock». Tidligere måtte du skru inn flaskene. Det må du ikke med den nye maskinen. I tillegg er det helt strømfritt, så du trenger ikke nok en stikkontakt på kjøkkenbenken, forklarer han.

Om nordmenn holder seg med plastflaskene fra butikken, eller bytter til denne maskinen vil fremtiden vise.

Mest lest om økonomi


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.