Gå til sidens hovedinnhold

Spår ølpriser på 7-tallet

Lidl kommer til å lokke til seg tørste kunder med ølpriser på under åtte kroner per boks, spår dagligvarebransjen. Norske bryggerier varsler kamp mot det råbillige importølet.

Øltørste nordmenn har kunnet kose seg over rekordlave ølpriser de siste månedene. Alle de store dagligvarekjedene selger godt, norsk øl til under ti kroner per flaske.

Priser på 7-tallet

Nå kommer den norske ølkrigen til å bli trappet opp enda et par hakk. Om kort tid er de første Lidl-butikkene på plass, og de kommer til å selge øl med tap for å lokke til seg kundene, spår bransjeeksperter.

- Jeg tror nok at prisen kan ende under åtte kroner, sier driftsdirektør Jonny Sørå i Bunnpris til TV 2 Nettavisen.

Alt tyder på at Lidl kommer til å kjøre fram egne, tyskproduserte ølmerker for å lokke til seg dagligvarekundene. Den oppskriften har de fulgt i flere land, inkludert Sverige og Finland.

- At de kommer til å bruke øl som en pris-fighter for å markere seg i det norske markedet, slik de har gjort i Sverige, er det ingen tvil om, sier administrerende direktør Jan Dragseth hos ølimportøren Bibendum Retail.

Skal være billigst

Det billigste ølet i Bunnpris-butikkene nå er Seidel til 8,90 kroner pluss pant for en 0,33 liters flaske. Ølet er produsert hos Aas Bryggeri i Drammen. Jonny Sørå forsikrer at han er rede til senke prisen ytterligere.

- Vi skal ha markedets billigere øl til enhver tid, slår han fast.

Grans Bryggeri i Sandefjord solgt billig-øl i lang tid via en eksklusiv avtale med Rema-kjeden. Salget av bryggeriets flaggskip, Premium-pilsen, økte med formidable 43 prosent i fjor. Nå koster en flaske Grans Premium 9 kroner pluss pant, men i framtida kan det bli enda billigere.

- Vi i Grans har i alle år hatt en filosofi om at vi ønsker å være best på smak og billigst på pris, sier salgsdisponent Jan Halvorsen i Grans Bryggeri til TV 2 Nettavisen.

- Tjener penger

Bare alkoholavgiften på 0,33 liter øl utgjør 5,40 kroner. På toppen kommer moms og emballasjeavgift. Det blir med andre ord ikke mye igjen til produsenten når ølet selges til ni kroner flaska, men Jan Halvorsen hevder at Grans likevel tjener penger.

- Man tjener aldri nok, det som gjør saken er at det dreier seg om et stort volum. Det er små marginer og en knalltøff kamp. Vi har ikke noe ønske om lavere pris, men vil ikke sitte og se rolig på ting når Lidl er på plass, fastslår han.

Bryggerikollega Hansa Borg, som er den nest største ølprodusenten her til lands, har bestemt seg for at de ikke ønsker å være prisledende på øl. En flaske Borg går for ti kroner pluss pant i Hakon Gruppens butikker.

- Jeg tror at det kan bli press på prisene, men tror Lidl kan se etter andre produkter enn øl å kjøre fram når de etablerer seg. Vi har på en måte tatt brodden av det markedet selv her i Norge, sier Ingrid Tjøsvold, som er salgsdirektør for dagligvare i Hansa Borg, til TV 2 Nettavisen.

- Smaker OK

Trøsten for Hansa Borg og de andre norske bryggeriene er at de markedsfører ølmerker som har en lang historie i Norge. I tillegg er kvaliteten på det norske ølet holdt for å være god.

Ølkjenneren Jan Dragseth i Bibendum Retail har prøvd Lidls billigøl, og er ikke overvettes begeistret.

- De bruker ikke akkurat de dyreste råvarene, men det smaker helt OK. Det er slik i denne bransjen at pris og kvalitet henger sånn noenlunde sammen, sier han.

De norske billigmerkene som kjøres fram i ølkrigen representerer unntakene i denne sammenhengen, mener Dragseth.

- De norske bryggeriene lager veldig bra norsk øl. Det er ingen vesentlig kvalitetsforskjell på for eksempel en Tuborg til ni kroner og en Ringnes til 15, sier han.

Reklame

Her får du oversikt over alle salgene