*Nettavisen* Økonomi.

Spår slutten på «Black Week» og «Black Month»: - Vil ikke være med lenger

Julepyntet Karl Johans gate i Oslo under årets Black Friday. Varehandelekspert Odd Gisholt tror imidlertid dette blir det siste året med store Black Friday-kutt hos de aller fleste kjedene.

Julepyntet Karl Johans gate i Oslo under årets Black Friday. Varehandelekspert Odd Gisholt tror imidlertid dette blir det siste året med store Black Friday-kutt hos de aller fleste kjedene. Foto: (NTB scanpix/Katrine Lunke)

Ekspert tror Black Friday allerede neste år vil bli noe helt annet.

30.11.19 07:36

Varehandelekspert Odd Gisholt tror dette blir det siste året med store Black Friday-kutt hos mange av de største kjedene.

– Jeg tenker at mange nok ikke vil være med til neste år, sier Gisholt til Nettavisen.

Han sier at kjedene nærmest gir bort varene i en kort periode.

Les også: Black Friday er noe forbanna tull!

Vil ikke være med lenger

– Neste år hopper nok mange flere av toget, tror Gisholt.

– Vi ser allerede at en del kjeder, som IKEA, i år ikke er med på Black Friday fordi vinninga går opp i spinninga.

Det fører til at varer som ellers kunne vært solgt til fullpris i tiden før jul, blir solgt billig allerede i november, og i mange tilfeller med tap. En rekke kjeder, som XXL, har tidligere gått på giganttap som følge av handelsdagen.

– Det går utover det samlede salget. Butikkene selger mindre etterpå når de gir de bort varene i en kort periode, sier Gisholt.

Les også: Innrømmer at Black Friday har gått for langt: - Ønsker ikke massehysteri

Han tror elektronikk-kjeder som Elkjøp og Power, som har vært blant kjedene som har satset mest på Black Friday, vil fortsette å gjøre det.

– De har gått foran med Black Friday og vil ikke slutte med det første, sier han.

– Men for eksempel tekstil-bransjen, altså motebutikker, vil nok tone det ned. Det blir i hvert fall slutt med salg hele uka og hele måneden. Det struper fortjenesten til butikkene.

Tall fra Virke viste første at 90 prosent av alle frittstående butikker tapte på Black Friday i fjor.

Sikker på at Black Friday fortsetter

Bror Stende er bransjedirektør for mote og fritid i Virke tror Black Friday vil være en viktig handelsdag også fremover.

– Jeg tror mange av de store kjedene kommer til å fortsette med denne handledagen, sier Stende til Nettavisen..

– Hvis man ikke gjør dette så forsvinner omsetningen til utlandet. Det kommer ikke norske aktører til å sitte å se på.

Han sier han er lei av professorer og varehandeleksperter som klager over den store handledagen.

– Det er høytid for å være moralsk på dette her, det er nesten litt pinlig. Det er en dag som er utfordrende for mange, men for mange flere er det altså er super handledag, sier Stende.

– Og forbrukerne er vinneren her, så jeg synes det er rart av vi ikke unner folk en god handel.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag