Gå til sidens hovedinnhold

Spår tidenes priskrig på flybilletter

Norges ledende flyanalytiker spår en vanvittig priskrig neste år på både innenlandsreiser og flyturer nedover i Europa.

Norwegian ligger med brukket rygg og kjemper en intens kamp mot å unngå konkurs. SAS blør også milliarder, men med håp om en effektiv vaksine neste år, går det mot lettelser for flyselskapene.

Blir det en mer normal flytrafikk, kan reisehungrige nordmenn trolig se frem til svært lave priser på flybilletter.

– Det blir krig på alle ruter, innad i Norge og til og fra Norge og sørover i Europa. Lavprisselskapene skal «kick starte» etterspørselen i markedet i 2021, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir til Flysmart.no.

Les også: Nå eksploderer flysalget: - Billigste noensinne

På bakken

For tiden står nesten hele flåten til selskapene på bakken. Norwegian opererer bare en håndfull med fly, som gir store tap. Flyselskapene har derfor en enorm kapasitet å sette inn hvis reiserestriksjonene oppheves. Da er pris et nærliggende konkurransemiddel.

I Norge har vi fått det ungarske lavprisselskapet Wizz Air, som tilbyr billetter til priser vi aldri har sett før, selv om selskapet trues med boikott.

– Krigsarena blir luftrommet over Europa, og hovedaktørene tenker jeg blir Ryanair, Wizz Air og easyJet. Hvilke ruter blir det prisras på? Alt av innenlands som Wizz Air flyr på og alt av ruter som opereres av lavprisfly selskapene til og fra Norge – uten unntak.

Les også: Norwegian ber om konkursprosess - kommer med garanti til kundene

Det mest vanvittige

- Vi vil få oppleve det mest vanvittige salget av flybilletter noen gang når dette settes i spill, mener Elnæs.

Wizz Air innledet priskrigen med sjokkprisen 199 kroner på alle de nye innelandsrutene. Senere ble prisen nedjustert til 99 kroner på en rekke avganger, men var helt nede i 49 kroner for flere av de nye norske rutene.

- Wizz Air har gått inn det norske markedet for å tilby rimelige flyreiser av høy kvalitet og med lavere CO2-utslipp. Nå gjør vi det enda rimeligere å bli bedre kjent med oss.

- Derfor legger vi nå ut 10.000 billetter i det norske innenriksmarkedet til bare 49 kroner per billett, uttalte kommunikasjonsdirektør Paulina Gosk, i Wizz Air i en melding fra selskapet med overskriften «Wizz Air slår alle rekorder».

Elnæs har uttalt til Nettavisen at sjokkprisene til Wizz Air har en ganske logisk forklaring:

Markedsføring

- Dette er markedsføringsbudsjettet deres. I stedet for å kjøpe tradisjonell reklame, putter de alt inn i sjokkpriser. Da får de masse oppmerksomhet uansett og fyller opp flyene, sa han for halvannen måned siden.

Den erfarne flyanalytikeren spår trøbbel for både Norwegian og SAS i å hevde seg i denne lavpriskonkurransen. Men Norwegian er tross alt noe mer konkurransedyktig en SAS, fordi de har lavere kostnader.

Store internasjonale flyselskap sliter også, som Lufthansa, KLM, Air France og British Airways. Disse nettverksselskapene er nedsyltet i gjeld og må restruktureres.

Kommentarer til denne saken