Sparkesykkel-giganten håver inn 2,4 mill. per uke i Oslo

Sparkesykkelgiganten Voi er overrasket over nordmenns appetitt for sparkesykler. Nå har selskapet endelig begynt å tjene penger.

14.08.19 12:30

ARENDAL (Nettavisen Økonomi): Siden sommeren har sparkesyklene tatt over Oslo. I tall Nettavisen Økonomi har fått fra selskapet Voi, som er den største leverandøren av sparkesykler i Oslo, viser at det er i ferd med å bli lukrativ business.

Ifølge tallene er det 170.000 som har leid sparkesykler av Voi i Oslo siden oppstarten i mars. 235.000 har lastet ned appen deres på mobilen.

– Nordmenn bare elsker sparkesykler. Vi har omtrent 1.000 sparkesykler ute i Oslo nå, sier Eric André som er Norden-sjef for selskapet til Nettavisen Økonomi.

2,4 mill. i uken

Hver enkelt av de tusen sparkesyklene blir i ukedagene brukt leid seks ganger, og i helgen leies de åtte ganger.

Det betyr at sparkesykkelselskapet har omtrent 46.000 turer i uken.

Fakta

Fakta: Sparkesykler i Oslo

Nettavisen Økonomis regnestykke viser at selskapet dermed tjener omtrent 2,4 millioner kroner hver eneste uke.

– I Oslo har det gått veldig bra, og for noen uker siden begynte vi å tjene penger. For det er en kapitalintensiv business. Det er utrolig positivt at vi klarte det på så kort tid, men det er fordi det er utrolig populært, sier Voi-sjefen.

Totalt er Voi tilstede i 30 land rundt om i Europa. Det startet i Stockholm, og de utvidet til Oslo raskt. Norden-sjefen mener nordmenn ligger på toppen i bruk av sparkesykler.

– Oslo stikker seg veldig ut. Nordmenn er glad i ny teknologi, og liker å prøve det nye, sier han.

Billigere tur om du parkerer riktig

– Dere har tusen sparkesykler på plass, blir det flere?

– Vi tilpasser det etter etterspørselen, og de siste månedene har det steget og steget. Nå er fokuset vårt å introdusere nye typer sparkesykler, og teknologi for å håndtere hvordan sparkesyklene parkeres.

Et av problemene som har vært til stor forargelse for Oslo-innbyggere som ikke er like entusiastisk på vegne av sparkesyklene, er at de blir parkert over alt. Midt i gatene og dominerer fortauene. Det lover Voi nå å gjøre noe med.

Klikk på bildet for å forstørre.

EKSPERIMENTERER: Eric André i Voi ser på nye parkeringsløsninger for selskapets sparkesykler.  Foto: Espen Teigen (Nettavisen)

– Vi skal prøve noe som heter incentivbasert parkering. Det betyr at du kan få en billigere tur om du parkerer på bestemte steder. I tillegg har vi «no-parking-soner» og vi har begynt med et eksperiment om såkalte sakte-soner, sier Eric-André.

I de nye sakte-sonene vil Voi at maksfarten settes til seks kilometer i timen. Eksempler kan være Karl Johan, som er en ren gågate for å unngå at sparkesyklene racer forbi gående i omtrent 20 kilometer i timen.

Les også: Første bot til elsparkesyklist i Oslo – kjørte på rødt

Ny levetid på ett til to år

En viktig debatt omkring sparkesyklene har vært levetid, og flere studier har vist at de har en levetid på omtrent en til to måneder, før det må kjøpes inn nye. Det har ført til skarp kritikk fra klima- og miljøengasjerte.

Det lover Voi-sjefen å gjøre noe med.

– De første sparkesyklene som kom var standardiserte og til privat bruk. De ikke laget for deling. Nå har det kommet mye innovasjon, og vi er allerede i gang med sparkesykler med langt lengre levetid.

– De som kommer innen et års tid vil ha en levetid på ett til to år. Det er helt sentralt for oss å få lengre levetid for å oppfylle visjonen om å være miljøvennlig.

Klikk på bildet for å forstørre.

NYE SPARKESYKLER: Voi har lansert nye sparkesykler som kommer på markedet innen få måneder.  Foto: (Voi)

Bilen er ineffektiv

Selskapet liker å kalle seg miljøvennlig og fraviser på det sterkeste at dette er et skalkeskjul for å kjøre rundt på morsomme doninger.

– Men er ikke miljøvennlighet bare et skalkeskjul for dere?

– Nei, absolutt ikke. Jeg tror alle ansatte i Voi kan skrive under på at vi setter klima.- og miljø aller først. Det er en del av vår visjon. Fordi vi mener dagens transportsystem er utrolig ineffektivt.

– Hva mener du med det?

– Hvorfor trenger vi en ett tonns bil for å transportere 70 kilo menneske til jobben? Når du kan ta en 15 kilos sparkesykkel som ikke forstyrrer luften, og går på elektrisitet.

– Det er vel bare et spørsmål om tid før det kommer en alvorlig ulykke i Oslo, hva gjør dere med det?

– En ulykke er en ulykke for mye. Vi vil gi mer informasjon til brukerne om å ha respekt for andre medtrafikanter. Men vi må utvikle tryggere og bedre sparkesykler, og vi samarbeider med andre som Trygg Trafikk for å oppnå nullvisjonen.

Den senere tiden har flere politikere, blant annet MDG-politikere i Oslo tatt til orde for reguleringer på sparkesykler. I Trondheim har det blitt innført et tøft reguleringsregime. Men Voi er ikke bekymret.

– Vi får så mye positiv tilbakemelding at jeg har lite tro på et forbud. Men vi stiller oss positive til regulering. Oslo trenger gode alternativer til bil i sentrale bydeler. Jeg oppfatter norske politikere som positive, og Norge ligger så langt fremme på både elbiler og klimatiltak, at jeg tror dette vil bli en del av det, sier Voi-sjefen.

Mest lest lest om el-sparkesykler

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.