Nettavisen har tidligere skrevet om flere banker som har sperret store mengder betalingskort etter et større datainnbrudd i Storbritannia tidligere i år.

Store mengder kortinformasjon har kommet på avveie, og dette får konsekvenser for stadig flere norske bankkunder.

Nå har også Skandiabanken bestemt seg for å sperre Visa-kort, skriver VG.

- Vi har valgt å bytte ut kortene som et føre var tiltak. Det er ingen tilfeller av misbruk, men dette er for å forhindre eventuelt misbruk i fremtiden, sier informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken til Nettavisen.

Kortene er ennå ikke fysisk sperret, men vil bli det når kundene har fått tilsendt sitt nye kort.

- Det gjelder noen tusen bankkort og kredittkort som er blitt brukt ved betalingsterminaler i England innenfor en viss periode, sier Anderson.

- Har overvåket kort
Informasjonssjefen opplyser at de over en periode har overvåket flere av kundenes kort med tanke på mulig svindel.

- Det vi har gjort er at vi har hatt noen kort under overvåking, som er blitt benyttet i England i den perioden det er blitt meldt om misbruk eller mistanke om misbruk, sier Anderson.

Nå har de imidlertid, for å være føre var, valgt å sperre store mengder sine kunders kort.

- Saken er knyttet til det at det har vært en del svindelforsøk i Storbritannia, sier han.

Anderson påpeker at dette ikke skal være noen ulempe for kundene, siden de får nytt kort før det gamle blir sperret.

- Det nye kortet er på vei ut. Normalt vil det ta en ukes tid, sier han.

- Utspring i England
De siste ukene har Nettavisen skrevet om at både Santander Consumer Bank AS, Landkreditt Bank og Entercard har sperret kredittkort. I vår ble også kundene til Nordea rammet.

Alt dette skyldes trolig det store datainnbruddet i Storbritannia.

- Dette er en sak som det kan se ut som hadde sitt utspring i England, og opplysninger er blitt tappet et sted på veien fra brukerstedet til kunden. Også utenlandske kunder er rammet, sa seniorrådgiver Stine Neverdal ved Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) til Nettavisen for noen uker siden.

Nordea var før sommeren blant de bankene som ble hardest rammet. Men denne gangen har deres kunder sluppet unna svindelen.

- Vi har ikke fått melding om kortnummer i faresonen denne gangen. Det tyder nok en gang på at svindlerne pakker og selger kortnumrene i nummerserier, og at det er derfor kunder fra en og en bank blir rammet om gangen, sier informasjonsdirektør Rune Sjøhelle i Nordea til Nettavisen.