Gå til sidens hovedinnhold

Spesiell franskmann

Renault Megane Dynamic 1,4 er uten tvil en spesiell bil. Overrasket? Les mer her!

Renault Megane Dynamic 1,4 er uten tvil en spesiell bil, designet er noe uten om det vanlige, støyisolasjonen er noe for seg selv og ikke minst prisen.

Da vi skulle hente en Renault Megane hos importøren hadde vi forventet oss en bil med ekte fransk komfort. Vi ventet oss ikke akkurat et tradisjonelt design heller. Vi ble uten tvil overrasket på alle punkter, både på godt og vondt.

Renault Megane har blitt kåret til årets bil i Europa tidligere og var den første kompaktbilen som oppnådde fem stjerner i de uavhengige sikkerhetstestene til EuroNCAP.

Noe spesielt design
Det første du legger merke til når du ser en Megane, er det noe spesielle designet. Fronten har en ganske standard utforming, mens resten har en litt mer kasseaktig form med en nærmest rett bakluke. Det er først og fremst når du ser bilen fra siden at designernes vågale sider kommer til syne. Vi kan ikke kalle det stygt, men ikke direkte pent heller. Et sporty utgangspunkt som vi håper de har fulgt opp innvendig.

God oversikt
Under kjøring kommer det klart fram at det ikke bare er utseende designerne har tenkt på. Oversikten er rett og slett god på alle kanter.

Bilens designere har også sørget for en særdeles god plassutnyttelse. Bilen er romslig med god takhøyde og med god plass både foran og bak.

Lite spennende interiør
Interiøret er ellers kjedelig. Vi hadde ventet oss et litt mer sportslig interiør, selv om de sportslige elementene klart er på plass. Et noe mer innbydende interiør hadde gjort Megane til en klar favoritt i kompaktklassen.

Mange av konkurrentene har laget et mer eksklusivt preg på interiøret, noe som verken har gått på bekostning av pris eller det sportslige image. Renault har i Megane valgt et «småbil» dashbord noe som virket litt rart ettersom støyisolasjon og andre egenskaper klart går i retning av en større bil. Men likevel hadde vi helt klart valgt Megane sine egenskaper til fordel for et bedre designet interiør!

Nøkkelkort
Det noe spesielle med Megane i forhold til konkurrentene er det berømte og tragiske nøkkelkortet. Bilen startes ved at du setter nøkkelkortet inn og trykker på startknappen. Den samme knappen benyttes også når du ønsker å stoppe motoren, et noe uvant og nesten hightech løsning enn hva vi er vant til.

Hvorfor ikke lage det som et komplett nøkkelløst system, der vi hadde sluppet å stikke kortet inn i «nøkkelhullet». Da hadde det hele vært litt mer sofistikert til en kompaktbil som Megane å være.

Komforten i høysetet
Setene i Megane er komfortable med gode justeringsmuligheter og god støtte for både passasjer og fører. Og høyden kan justeres med en jekk. Deilig komfort, akkurat som vi hadde håpet på.

Bagasjeplass
Bagasjerommet er helt greit, det er ikke det største og ikke det minste. God plass til en helgetur, men litt for lite til en ukestur for fire.

Prisen på doningen er kroner 221.500,- for grunnmodellen og kroner 235.710,- for vår testbil.

Hva kan du forvente av en bil i kompaktklassen?
Selvfølgelig vil alle ha alt mulig til en rimelig penge, men Renault har uten tvil klart å få et konkurransedyktig eksemplar på markedet. Megane har løsninger som er et bra kompromiss mellom plass, ytelse, komfort og pris. Renault Megane leverer helt klart en bil med grei motor, god komfort og gode kjøreegenskaper.

Reklame

Her får du tak i de superpopulære shortsene

Kommentarer til denne saken