Gå til sidens hovedinnhold

Splitter nye hybridtog for tunge for Meråkerbanen

Hybridtogene som er kjøpt inn er for tunge til at de kan kjøres på Meråkerbanen. - En skandale, sier fylkesordfører.

- Dette virker planløst, det virker som om den ene siden ikke vet hva den andre gjør sier Kirsti Leirtrø, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet til Adresseavisen.

Koster flesk

Stortingsrepresentanten har tidligere vært svært kritisk til prisen på togene, som både vil ha høyere driftskostnader og et større klimautslipp enn de mest brukte elektriske togene.

Samferdselsdepartementet har estimert at de nye bimodale togene, som kan gå på både elektrisitet, hydrogen eller diesel, er 44 prosent dyrere enn normale elektriske togsett.

Mandag ble det kjent at det nye togene ikke kan brukes på alle de tre banestrekningene hvor de var tenkt satt i bruk.

Les også

Bompenge-motstanderne kan få slutt på at bilistene må betale for nye sykkelveier

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) bekrefter i en epost til Leirtrø at de nye togene vil være for tunge:

«Utan naudsynte tiltak har dei nye bimodale togsetta ei aksellast som i dag er for høg», skriver Dale.

Han skriver videre at det derfor ikke er bestemt hvilke tog som skal brukes på Meråkerbanen, på strekningen fra Hell i Stjørdal kommune og til Storlien.

Skandale

Tore O. Sandvik, fylkesordfører i Trøndelag kaller saken en skandale:

- Det er flere poeng her. Blant annet forholdet til svenskene som nylig har investert flere hundre millioner kroner i utbedringer forbi Stora Helvetet, og som virkelig ønsker en moderne elektrisk jernbaneforbindelse til Trondheim. Togene som går i dag er for gamle, sier Sandvik.

De nye togene var tidligere planlagt på de tre banestrekningene Trønderbanen, Meråkerbanen og Rørosbanen.

- Hvis de skal gå på Meråkerbanen må det gjøres tiltak, sier Svein Horrisland, kommunikasjonsjef i Jernbanedirektoratet.

Horrisland sier nå at de nye bimodale togene skal brukes på de andre banestrekningene i Trøndelag.

Les også

Flere reiste kollektivt

Han mener det er et budsjettspørsmål om Meråkerbanen skal utbedres, men vet ikke når en eventuell utbedring vil være klar.

- Hvis tiltakene ikke er klare når togene tas i bruk kan det brukes eksisterende togmateriell, sier han. Noen av dem er i god nok stand til å kunne brukes i noen flere år. Det er en plan B.

Reklame

Er dette årets beste påskeegg?

Kommentarer til denne saken