*Nettavisen* Økonomi.

Starter nytt, norsk flyselskap

SJEF: Erik G. Braathen er med på å etablere et nytt flyselskap i Norge.

SJEF: Erik G. Braathen er med på å etablere et nytt flyselskap i Norge. Foto: Terje Pedersen (NTB)

Sammen med flere som har bakgrunn fra norsk luftfart, starter Erik G. Braathen et nytt flyselskap.

06.10.20 14:48

– Vi har en sterk lidenskap for norsk luftfart. Vi tror ikke at markedet vil komme tilbake dit det var i forkant av koronapandemien. Vi vil benytte all vår erfaring og kompetanse for å bygge et nytt, norsk flyselskap tilpasset den økonomiske virkeligheten og passasjerenes behov, sier initiativtaker Erik G. Braathen i en pressemelding tirsdag.

Foreløpig består ledelsen i selskapet av Brede Huser, Thomas Ramdahl, Asgeir Nyseth, Alf Sagen, Bjørn Erik Barman-Jenssen og Tord Meling.

Planen til flyselskapet er å starte med fem fly, og disse skal i lufta i løpet av første halvår av 2021. Braathen og co skal ha fly både innenlands og utenlands til europeiske reisemål.

Les også: Norwegian med kjempetap - tapte 1,5 milliarder på tre måneder

- Riktig tidspunkt

Selskapet ønsker å fly til steder og tider med høy etterspørsel, og være et ansvarlig transportalternativ der tog, buss og bil ikke strekker til.

I pressemeldingen skriver de at det er mer enn 25 personer som nå jobber for å bygge opp selskapet, som planlegger å starte med flytypen B737-800 eller A320. Planen er å ha nærmere 400 ansatte innen 2022. Besetningen ombord vil være underlagt norske kollektivavtaler.

Klikk på bildet for å forstørre. NYTT SELSKAP: Disse skal lede det nye flyselskapet sammen med Erik G Braathen: Alf Sagen, Tord Meling, Thomas Ramdahl, Erik G. Braathen, Brede Huser og Bjørn Erik Barman-Jenssen.

NYTT SELSKAP: Disse skal lede det nye flyselskapet sammen med Erik G Braathen: Alf Sagen, Tord Meling, Thomas Ramdahl, Erik G. Braathen, Brede Huser og Bjørn Erik Barman-Jenssen. Foto: Nicolas Tourrenc

Les også: Kjempebyks i flytrafikken

Selskapet lanseres i en vanskelig tid for norsk luftfart, på grunn av koronakrisen. Mens norske myndigheter jobber for å sikre drift og arbeidsplasser i luftfarten, mener Braathen og co at behovet for fornyelse er stort.

– Vi mener det er riktig tidspunkt for å starte et nytt flyselskap nå. Vi leier inn moderne fly til en rimelig pris, ansetter de beste medarbeiderne, og bygger et heldigitalt selskap med lite kompleksitet som gjør at vi får lave kostnader og kan tjene penger med færre fly, sier Thomas Ramdahl, kommersiell direktør, i pressemeldingen.

Har søkt om støtte

De ønsker å være konkurransedyktige på pris, og sørge for en effektiv og god digital reise fra bestilling til ankomst.

Flyselskapet skal basere finansieringen på både privat kapital og tilgang til midlertidige og relevante statlige støttetiltak. De skal også ha sendt en henvendelse til Næringsdepartementet med ønske om økonomisk støtte.

Les også: Kan dette bli framtidens flyreiser etter korona?

Erik G. Braathen var tidligere styreleder og storeier i Norwegian Air Shuttle. Han har også vært administrerende direktør i flyselskapet Braathen SAFE i ti år - fram til 1999. Selskapet ble stiftet av Ludvig G. Braathen og var i drift fra 1946 til det fusjonerte med SAS og ble SAS Braathens i 2004.

Nettavisen har foreløpig ikke lykkes i å få tak i Braathen for en kommentar.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.