*Nettavisen* Økonomi.

Staten blør penger på grunn av elbil-salget

POPULÆRT: Stadig flere skaffer seg el- og hybridbiler. Som en konsekvens stuper salget av bensin- og diesel, viser nye tall. Illustrasjonsfoto: Tore Meek / NTB scanpix

POPULÆRT: Stadig flere skaffer seg el- og hybridbiler. Som en konsekvens stuper salget av bensin- og diesel, viser nye tall. Illustrasjonsfoto: Tore Meek / NTB scanpix

Elbil-satsningen i Norge går kraftig utover statens inntekter.

29.11.19 19:16

Så langt i år er det solgt over 130 millioner liter mindre bensin og diesel enn i fjor. Det påfører staten et inntektstap på rundt 500 millioner kroner.

Staten har i år fått inn langt mindre i bensin- og dieselavgifter enn beregnet etter at bensin- og dieselsalget har stupt det siste året. Det kommer fram i nysalderingen av 2019-budsjettet som ble behandlet i statsråd fredag og som NTB har fått tilgang til.

Les også: Én av tre vurderer elbil som sin neste bil

Finansdepartementet justerer nå ned anslaget for avgiftene for 2019. Flere bilrelaterte avgifter blir langt lavere enn anslått: Veibruksavgiften for diesel justeres ned med om lag en halv milliard kroner, og anslaget for CO2-avgiften reduseres med 100 millioner kroner.

– Dette skyldes både flere elbiler, flere hybridbiler og at bilene blir mer drivstoffgjerrige, sier finansminister Siv Jensen (Frp) i en kommentar til NTB.

Les også: Slik endrer elbilen kjøremønsteret

– Det er et bevis på at politikken med lavere avgifter for både elbiler, ladbare hybrider og biler med lavere utslipp virker. Nå er sju av ti nye biler lav- og nullutslippsbiler. Utslippene for nye personbiler var på nivå med EU da vi kom til makten i 2013. Nå er vi 40 prosent under EU, sier finansministeren.

Les også: Enda et bilmerke kutter ut dieselmotor

– Dette viser at det er mulig å drive god klimapolitikk med gulrot framfor pisk. Lavere bilavgifter gjør også at flere har råd til å kjøpe en trafikksikker, drivstoffgjerrig og moderne familiebil. Kostnad per kjørte kilometer har gått ned med 10 prosent, avgift på eie og bruk per kjøretøy er i snitt om lag 3.000 kroner lavere, sier Jensen.

(©NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag