De skyhøye strømprisene er godt nytt for det statlige strømselskapet Statkraft. Selskapet økte overskuddet sitt fra 1,1 til 4,6 milliarder kroner i tredje kvartal.
- De høye nordiske kraftprisene og en veldig høy norsk vannkraftproduksjon ga et sterkt driftsresultat i tredje kvartal. Det sterke resultatet påvirker investeringskapasiteten positivt og gir oss en solid finansiell plattform til å fortsette vår vekststrategi og å reinvestere i fornybar energi, og dermed bidra til det grønne skiftet, sier konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen.
Les også: Massivt regnvær har ligget over Norge - slik påvirker det strømprisen
Nesten 8 ganger så høy pris
Ifølge selskapet var den kraftige veksten i resultatet drevet av betydelig høyere nordiske kraftpriser og en veldig høy norsk vannkraftproduksjon.
Snittprisen i norden økte fra 9 til 68,5 euro per MWh sammenlignet med samme kvartal i fjor.
Les også: Nå åpner den nye utenlandskabelen til England. De har ekstremt høye strømpriser
Tapte milliarder på «markedsoperasjoner»
Selv om selskapet tjente gode penger på høye strømpriser, har de samtidig tapt store penger på de enorme prissvingningene i markedet:
- Driftsresultatet var negativt påvirket av tap i markedsoperasjoner som følge av rekordhøy volatilitet for kraft og andre energirelaterte råvarer, skriver selskapet tørt i en børsmelding.
I praksis betyr det et tap på fire milliarder kroner på «grunn av tap og negative effekter fra terminsalg».
Det betyr at selskapet har solgt kraft lang tid på forhånd med langt lavere pris, enn det som skulle vise seg å være markedspris.
Varsler store investeringer
Selskapet hadde en kontantstrøm på 9,9 milliarder kroner, mens gjelden er på 12,3 milliarder kroner.
- Dette gir rom for betydelige nye investeringer innen fornybar energi, melder Statkraft.
- Statkraft har en forretningsmodell der landbaserte vind- og solkraftverk utvikles og bygges med den hensikt å selge anleggene enten før, ved eller kort tid etter ferdigstillelse. Inntektene fra slike salg styrker Statkrafts finansielle kapasitet og evne til å levere på vekststrategien.
Les også: NAF: - Myter om elbiler på vinteren lever i beste velgående