*Nettavisen* Økonomi.

«Statsfinansiert elitefest» til flere millioner: – På ville veier

Sløseriprisen:

REAGERER: Trygve Slagsvold Vedum reagerer kraftig på pengebruken på PR under Arendalsuka.

REAGERER: Trygve Slagsvold Vedum (Sp) reagerer kraftig på pengebruken på PR under Arendalsuka. Foto: NTB Scanpix

Andre kandidat til sløseriprisen er statlige aktører som bruker millionbeløp på PR og markedsføring under Arendalsuka.

04.03.20 07:01

Klikk på bildet for å forstørre. Sløseriprisen vignett

Hvert år arrangeres Arendalsuka i august hvor media, byråkrater, politikere og næringsliv gjør sitt ytterste for å fange oppmerksomheten til deltagerne.

I fjor avdekket Dagsavisen etter en rundspørring med 49 statlige aktører som var påmeldt Arendalsuka at de ville bruke i snitt 140.000 kroner. Enkelte hadde et budsjett på 700.000 kroner under arrangementet.

Dette er andre kandidat til sløseriprisen, som er et samarbeid mellom Nettavisen og Skattebetalerforeningen.

Kandidat nr 1: Brukte 3,6 millioner kroner på ordførerkjeder

Fakta

Sløseriprisen

Til angrep

– Dette er pengesløseri. At 50 statlige etater med sine kommunikasjonsavdelinger er der nede er ikke bare pengesløseri, det er utrykk for en utvikling i offentlig sektor som er helt på ville veier, sa Vedum.

Klikk på bildet for å forstørre. IKKE IMPONERT: Leder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, har liten tro på regjeringens nye distrikts-statsråd.

REFS: Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum har lite til overs for PR-forbruket i staten. Foto: Fredrik Varfjell (NTB scanpix)

Etter et spørsmål fra Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til regjeringen ble det avdekket at staten totalt har brukt 680 millioner kroner på PR-rådgivning på ett år.

Det har fått Vedum til å reagere kraftig, og har lovt å innføre PR-forbud om han får nøklene til regjeringskontorene.

Les mer: Over 5 mill. i støtte til kunst med mensenblod, sæd og avføring: – Drittlei av drittkunst

– Vi skal sende et brev til alle statlige og underliggende etater om at dere får love til å bruke null kroner på PR-byråer. Null, sa Vedum.

Nettavisen er avhengig av gode tips fra våre lesere. Send ditt tips til Nettavisens journalist ved å trykke her.

Både NHO og LO som er private organisasjoner skal bruke mer penger enn statlige aktører, med et budsjett på henholdsvis 900.000 og 700.000 kroner.

LOs informasjonssjef Jenny Ann Hammerø mener på sin side at det ikke er noen «statsfinansiert elitefest», men det er et viktig arrangement for å sette deres arbeidslivstemaer øverst på dagsorden.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag