Stavanger knuser Bergen - skal kunne ta imot elfly fra 2022

FLYR HØYT: Avinor og Norges luftfartsforbund bestilte i 2017 elflyet Alpha Electro G2, som ble levert for et år siden. Flyet er produsert på en av de største flyfabrikkene i Europa, i Pipistrel, Slovenia.

FLYR HØYT: Avinor og Norges luftfartsforbund bestilte i 2017 elflyet Alpha Electro G2, som ble levert for et år siden. Flyet er produsert på en av de største flyfabrikkene i Europa, i Pipistrel, Slovenia. Foto: Avinor

I Bergen har politikerne jobbet for å ta imot elfly i 2025. Nå melder Avinor at de første operasjonelle elflyvningene kan gå fra Stavanger tre år tidligere.

06.05.19 17:55

STAVANGER (Nettavisen Økonomi): Mandag treffer Nettavisen Økonomi tidligere lufthavndirektør, nå spesialrådgiver i Avinor, Leif Anker Lorentzen ved Stavanger lufthavn Sola. Han avslører at Sola, som fra før har satt seg tøffe mål om å bli selvforsynt på fornybar energi i 2025, blir Norges første lufthavn som med infrastruktur for elfly.

Tidligst i 2022 kan de første operasjonelle flyvningene kunne lande og ta av fra flyplassen, som nå skal bygge en omfattende infrastruktur for lading til når elflyene lander. 40 millioner friske kroner i støtte fra ENOVA gjør at Stavanger lufthavn Sola nå skal bli fremst i landet innen elektrifisert luftfart.

- Det betyr at vi nå kan komme i gang med en fullskala løsning for elfly på Stavanger lufthavn Sola, sier Lorentzen.

SPENT. Leif Anker Lorentzen er utdannet flygeleder og var lufthavnsjef på Stavanger lufthavn Sola fra 2004 til og med første kvartal 2019. Mandag kunne den ferske spesialrådgiveren slippe nyheten om at Stavanger-regionen skal satse på å legge til rette for elfly innen 2022. Foto: Magnus Ekeli Mullis

Den nylig avgåtte lufthavnsjefen kan også avsløre at reiselivsgiganten Berg-Hansen har meldt sin interesse og vil satse på elfly i årene som kommer. Nøyaktig hvordan det skal skje, er fortsatt usikkert. Stortingsrepresentant Jon Gunnes (V) hyller initiativet til både Avinor og Berg-Hansen.

- Aktører som SAS, Norwegian og Widerøe er altfor tilbakelente når det gjelder elfly. Når Berg-Hansen, en stor og viktig aktør, melder seg på, er det et kraftig signal om elfly-utviklingen som vil komme, sier Gunnes.

BEGEISTRET. Venstres ordførerkandidat Jan Erik Søndeland og stortingsrepresentant Jon Gunnes (V) er begge begeistret over Avinors elfly-satsing, og maner de kommersielle aktørene til å komme på banen før det er for sent. Foto: Magnus Ekeli Mullis

Les også: Toppøkonom Hans Werner Sinn forsvarer sjokkstudie om elbiler

Les mer: Slakter tysk elbil-undersøkelse: - Dette er en ubrukelig studie

Håper utviklingen av elfly går like fort som elbil-satsingen

Stavangerregionen har allerede et uttalt mål om å bli Europa-ledende på elektrisk transport gjennom et samarbeid mellom tunge næringsaktører som Lyse, Avinor, Risavika havn og Forus næringspark. Det er gjennom dette samarbeidet at Avinor i Stavanger leder an for å få en elfly-løsning innen få år. Avinor ønsker en full elektrifisering av norsk innenriks luftfart innen 2040.

- Vi vil legge til rette for at det tidligst i 2022 skal være mulig å lande og ta av fra Sola med elfly. Det finnes allerede operative elfly, og vi tror og håper at elfly-satsingen vil gå like fort som utviklingen innen elbiler i Norge. Vi tror det vil gå kort tid før vi ser de første små elektrifiserte passasjerflyene her til lands, sier Lorentzen, som har spesialansvar for bærekraft, innovasjon og samfunnskontakt i Avinor.

Partene i det elektriske samarbeidet i regionen har tidligere indikert at elfly vil kreve en enorm kapasitet på Stavanger lufthavn Sola: Lading av ett elektrisk fly vil tilsvare det totale effektbehovet for hele flyplassen på en sommerdag. Ellading av den ene ruten til Bergen vil, etter dagens passasjernivå, kreve halvparten av nåværende årsforbruk av strøm.

- Strømforbruket er en enorm utfordring. Elektrifisering av transport generelt vil føre til et enormt energibehov. Vi anslår at effektbehovet må tidobles, og da følger det også et investeringsbehov, sier Lorentzen.

- Men vil dette bety at elfly kommer til å lande på Sola i 2022?

- Foreløpig har ingen norske kommersielle aktører signalisert en satsing. Vi håper det endrer seg og at vi vil se en kraftig oppblomstring av aktører nå som Avinor satser på å legge til rette for elfly om fire-fem år, sier Lorentzen.

Venstre-topp: - Nå må selskapene kjenne sin besøkelsestid

Lufthavnen har som mål om å bli selvforsynt på fornybar energi ved hjelp av 20 dekar solceller ved rullebanen sammen med en batteribank.

- Vi i Stavanger skal gjøre alt i vår makt for å sikre gode rammevilkår for dette. Nå gjelder det å skape et passasjergrunnlag for Avinor og flyselskapene slik at de velger elfly fremover - og at vi tilrettelegger for at flyselskapene skal kunne bygge seg opp som aktører innen elektrisk luftfart, sier Venstres ordførerkandidat i Stavanger, Jan Erik Søndeland.

GLAD. - Dette viser en gang for alle at Stavanger er Norges energihovedstad, sier en fornøyd Jan Erik Søndeland (V), ordførerkandidat i Stavanger. Foto: Magnus Ekeli Mullis

Søndeland sier det alltid har vært vennskapelig kniving mellom Stavanger og Bergen, og er glad for at det nå virker som at Stavanger trekker det lengste strået innen utvikling av infrastruktur for elfly.

- Bergen har snakket om 2025 tidligere, men nå slår vi dem altså med tre år. Stavanger er energibyen og smartbyen på Vestlandet, og det viser vi jo nå når vi har så mange gode krefter som drar i samme retning. Stavanger skal bli fremst på elektrifisert luftfart, sier ordførerkandidat Søndeland.

I mars rykket byrådslederkandidat Harald Victor Hove (H) i Bergen ut i Bergens Tidende og sa at partiet ønsker Bergen og Flesland som Norges første flyplass for elfly i 2025. Da var det snakk om å etablere Flesland som et testområde.

- Å legge til rette for elfly gir spennende forretningsmuligheter for Stavanger, og vi har for alvor sjansen til å bygge opp stor kompetanse i et marked som etterspør nye teknologiske løsninger, sier Søndeland.

Les mer: Gründere vil etablere gigantisk batterifabrikk i Mo i Rana

Elfly kan kutte 1,2 tonn utslipp

Stavanger lufthavn Sola har peilet ut nettopp Bergen som en aktuell rute for de første elflyvningene: Ruten er kun 16 mil, og rundt 550.000 passasjerer flyr strekningen årlig. Spesialrådgiver Lorentzen i Avinor er glad for at det er politisk vilje i både Bergen og Stavanger til å nå langt innen elektrifisering av luftfart.

- Arbeidet som gjøres i Stavanger skal være 100 prosent tilgjengelig for andre flyplasser knyttet til Avinor, og dersom vi får noen innovative gjennombrudd, vil disse umiddelbart overføres og spres til andre Avinor-flyplasser, sier Lorentzen.

I en rapport på oppdrag for Avinor, Norsk Luftsportforbund, SAS og Widerøe som ble publisert i fjor, skriver konsulentselskapet Green Future at det norske kortbanenettet består av mer enn 20 ruter på mellom 38 og 170 kilometer. Disse kan enkelt flys av batteridrevne fly, skriver selskapet i rapporten.

Turene inkluderer både tur og retur uten lading, skriver konsulentene. Skulle Norge klare å få en helelektrisk innenriks luftfart innen 2040, kan man kutte utslippene i Norge med 1,2 millioner tonn årlig, ifølge rapporten.

Les også: Norwegian dropper omstridt krav til sminke og høye hæler

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.