Gå til sidens hovedinnhold

Sterk sisteplass for ny lavpriskjede: – Vi er ikke fornøyd

Nykommeren ligger ikke langt etter testvinneren. Og nær nok, mener ekspert.

Konsernsjef i Oda, Karl Munthe-Kaas, annonserte nylig at de tar opp kampen med lavpriskjedene, Kiwi, Rema 1000 og Extra.

– For første gang får nordmenn like lave priser på nett som i lavprisbutikkene, uttalte Munthe-Kaas, med-gründer og konsernsjef i Oda, (tidligere Kolonial.no), til Nettavisen.

Oda, lavprisbutikken på nett, har senere sagt at de forventer tilnærmet samme totalsum som konkurrentene, og lik totalsum som Rema 1000 i Nettavisens pristester.

Vi tar Oda på ordet og har sammenlignet en handlekurv med 28 varer hos Oda, Rema 1000, Kiwi og Extra. Resultatet ble ikke helt som forventet for nykommeren.

Les hele pristesten lenger ned i saken.

Nettavisens pristest viser at Oda er 17 kroner dyrere på sluttsummen enn testvinner Kiwi.

Professor ved Norges Handelshøyskole (NHH), Tor Wallin Andreassen, mener prisforskjellen er ubetydelig:

– Jeg synes dette er bra, det underbygger de gode betingelsene Oda har på kostnadssiden, men også at de har større varespekter enn konkurrentene, uttaler Wallin Andreassen til Nettavisen.

Konklusjonen i Nettavisens pristest er:

  • Handlekurven er billigst hos Kiwi.
  • Oda er dyrest - 17,20 kroner dyrere enn rimeligste lavpriskjede, Kiwi.
  • Oda er 10,5 kroner dyrere enn Rema 1000
  • Oda er like dyr eller dyrest på 6 av 28 varer - tilsvarende 21 prosent.
  • Extra er dyrest eller like dyr på 3 av 28 varer.
  • Tilsvarende er Rema 1000 dyrest eller like dyr på 2 av 28 varer.
  • Rema 1000 kommer dårligere ut enn Kiwi og Extra.
  • Rema 1000 er 6,70 kroner dyrere enn Kiwi
  • Kiwi og Extra er billigst.
  • Oda og Rema 1000 er dyrest.

Les også: Opptil 70 prosent prispåslag: – Laget for å lure forbruker.

- De har et fortrinn

Økonomiprofessor Wallin Andreassen peker på at Oda både har gode innkjøpsbetingelser, en varelagerstyring som gir lite svinn og i tillegg gode plukkerutiner.

– Alt dette i tillegg til at de kjører varene hjem til kundene, gir et fortrinn i konkurransen på pris, sier han.

– Vi vet at befolkningen har lært seg å handle på nett, og vil ha varene levert etter Oda-konseptet, som vil ha god levetid i markedet, spår dagligvareeksperten.

Oda er dyrere eller dyrest på 6 av 28 varer i handlekurven. Størst prisforskjell er det på Nidar Favoritter Stratos og Kalkunskinke Krydder. Hos Oda betaler du nesten 6 kroner mer for sjokoladeposen.

Bremykt, wienerpølser, pastasaus og begge sjokoladeposene får prispåslag hos Oda.

Generelt er det små marginer som skiller lavpriskjedene, og det er temmelig likt løp. Det viser også resultatene fra Nettavisens tester over en lengre periode. Noe forskjeller er tydelige, som at Rema 1000 tar 4,50 kroner mer for Kalkunskinke Krydder enn Kiwi og Extra.

Konsernsjef Karl Munthe-Kaas lovet også at Oda skulle matche Rema 1000 på pris. Likevel viser pristesten at de er dyrere på 4 av 28 varer, med en total prisdifferanse på 10,50 kroner. Les tilsvar fra Oda lenger ned i saken.

Les også: Per ble rasende da han fant ut hva de hadde gjort med Rema 1000-produktet

- Bedre verdi for barnefamilier

Økonomiprofessor Wallin Andreassen mener likevel at Oda er en konkurrent de andre lavpriskjedene bør passe seg for. Det er særlig en gruppe han mener kommer godt ut det.

– For barnefamilier som er presset på tid, så har Oda et bedre verdiforslag enn konkurrentene. Du får mer for pengene, og får varene hjem til deg til for samme pris. I tillegg kan du plukke fra et større vareutvalg enn hos de andre lavpriskjedene, Kiwi, Rema 1000 og Extra, sier Wallin Andreassen.

Han mener handling på nett vil forsette å øke.

– Forbrukerne vil fortsette å handle hos Oda, og den svakeste gutten i klassen, Rema 1000, vil blø ytterligere, sier han, og viser til at Remas markedsandel i august i år, var 0,7 prosentpoeng lavere enn samme måned i fjor, og at de dermed taper terreng til Kiwi og Extra.

– For Rema 1000 sin del har tap av markedsandeler pågått siden 2014, uttaler Wallin Andreassen.

– Tror du Oda nå vil vinne nye markedsandeler?

– Når Oda nå har kommet inn som en reell priskonkurrent med hjemlevering, som hjelper småbarnsfamilier med tidsklemma, er det ingen grunn til å velge de andre lavpriskjedene, sier han, og tilføyer:

– Rema 1000 vil fortsette å lekke til de andre lavpriskjedene og mer til Oda, innen lavprissegmentet.

Wallin Andreassen tror at løsningen for Rema 1000 vil være ytterligere kostnadskutt for å motvirke handelslekkasjen.

Økonomiprofessoren vil ikke være med på at han er for positiv i forhold til Oda.

– Det å handle dagligvarer i hverdagen er en nyttehandling mye mer enn gledeshandling. Det handler om å få mat på bordet. For de fleste barnefamilier er det ingen glede å handle hos lavpriskjedene. Det handler om å få frokost og middag i hus. Imidlertid er det noe annet om du handler på de eksklusive supermarkedene fordi du er ute etter noe spesielt, sier dagligvareeksperten.

Alle priser i kroner.

Prisene er innhentet 28.09.21 i Oslo.

- Ikke fornøyd

Tor Erik Aag er kommersiell direktør i Oda. Han uttaler til Nettavisen at Oda er en del av lavpriskampen, og at de ønsker å matche prisene til Rema 1000.

– Vi er ikke fornøyd med å være 10 kroner bak Rema 1000. Det var to produkter vi ikke fant i Rema 1000 butikkene på noen dager, som skilte oss, sier han til Nettavisen, og understreker:

– Prisene på de nevnte produktene ble justert til samme pris som hos Rema 1000, men det var dessverre etter at Nettavisen hadde innhentet sine priser, forklarer Aag.

Selv om Oda ikke når opp i Nettavisens pristest denne gangen, forsikrer Aag at kundene hos Oda skal være trygge på at de betaler det samme som hos lavpriskjedene.

– Neste gang skal vi ha minst like lave priser som Rema 1000, lover han.

- Svarer ikke på spekulasjoner

Slik svarer Rema 1000 på økonomiprofessor Tor Wallin Andreassens uttalelse om at kjeden kommer til å «fortsette å blø» og tape ytterligere markedsandeler:

– Vi bruker ikke tid på å svare opp synsing og spekulasjon. Vi går inn i årets forhandlinger, positive og offensive, med spennende vekstplaner sammen med våre leverandører, uttaler kommunikasjonssjef, Hanne Knudsen, kommunikasjonssjef i Rema 1000, og understreker:

– Vi hviler ikke med dagens markedsandel – Rema 1000 skal vokse og ta andeler fremover.