*Nettavisen* Økonomi.

Sterke reaksjoner på TV 2-tabbe: - Det mest slue som er funnet på

Flere reagerer på Elkjøp-reklame under landskampen mellom Norge og Serbia. TV 2 forklarer årsaken.

09.10.20 15:17

Midt under kampen torsdag kveld, dukket det plutselig opp Elkjøp-reklame nederst på skjermen. Dette skjedde gjentatte ganger ved dødball og innkast gjennom hele sendingen.

Vanligvis sender TV 2 reklamer i pausene, men denne gangen kom det helt ut av det blå - og det var kun en logo fra Elkjøp og ikke noe mer som dukket opp.

Dette har altså vakt oppsikt blant TV-seerne, og flere har tatt til Twitter for å uttrykke sin frustrasjon.

- Mest slue Norge har funnet på i denne kampen er snik-reklamen fra Elkjøp, skriver en.

- Provoserende kamp så langt, men det mest provoserende er faen meg reklamene til Elkjøp, skriver en annen.

En tredje stilte spørsmål til om det var mulig å betale for kampen for å slippe reklamen fra Elkjøp som kom underveis i kampen.

Les også: Raser etter denne reklamen: - Lurer eldre

REKLAME: Flere reagerte på denne reklamen fra Elkjøp, som dukket opp under landskampen torsdag kveld.

- Svikt i gjennomføringen

Pressesjef Jan-Petter Dahl forklarer årsaken til reklamen under kampen.

- Det har skjedd en svikt i gjennomføringen fra vår side, da dette ikke var avtalt med kunden, sier han.

Dahl forteller at Elkjøp er inne som hovedsponsor under hele EM-kvalifiseringsrunden, og under torsdagens kamp var de også sponsor for kåringen av Norges beste spiller, som de har gjennom TV 2 Sportens app.

Les også: 8 ganger reklamefilmene har driti på draget

Ikke noe nytt

Selv om det ikke var meningen at Elkjøp-logoen skulle dukke opp midt under sendingen torsdag, er det likevel ikke noe nytt at dette skjer, ifølge Dahl.

- Vi har erfaring med at varemerker vises under andre sendinger, men det er nytt i fotballen og det var jo ikke avtalt med kunden. I går var det veldig mange seere under kampen, og vi skjønner at dette var uvant for mange, sier han.

- Dette er blitt normalt for en kommersiell TV-kanal å gjøre. Vi utforsker stadig nye måter å drive med reklame i tråd med gjeldende regelverk, legger han.

Si gjerne din mening i avstemningen før du leser videre, artikkelen fortsetter under.

- Brudd

Nettavisen har vært i kontakt med Medietilsynet, for å høre hva de tenker om at Elkjøp-logoen dukket opp gjentatte ganger på TV-skjermen under fotballkampen.

Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, trekker fram at logoen opptrer i forbindelse med at det i skjermbildet opplyses om at man kan vinne en premie gitt av Elkjøp dersom man stemmer på kampens beste spiller. Det er ikke ulovlig.

- Presentasjon av sponsede premier og opplysninger om hvem som har gitt premien, er tillatt. Dette skal imidlertid ikke være mer omfattende enn det som er nødvendig for å orientere publikum om premien, sier hun.

- Å inkludere Elkjøp-logoen i skjermbildet i denne sammenhengen er etter vår vurdering brudd på denne regelen, påpeker Sekkelsten.

Medietilsynet har, i likhet med Nettavisen, vært i kontakt med TV 2, som sier at dette var en glipp. Tilsynet legger derfor til grunn at kanalen vil følge kringkastingsregelverket i fremtidige premiepresentasjoner.

- Vi ser ikke at det er grunn til å følge opp saken ytterligere utover dette, sier Sekkelsten.

Klikk på bildet for å forstørre. BRUDD: Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, sier at TV 2 har brutt kringkastingsregelverket.

BRUDD: Hanne Nistad Sekkelsten, direktør for juridisk og regulatorisk avdeling i Medietilsynet, sier at TV 2 har brutt kringkastingsregelverket. Foto: Mathias Fossum (Medietilsynet)

Beklager

Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge, er klar over glippen som skjedde torsdag.

- Vi har en avtale med TV 2 hvor seerne kan kåre Norges beste spiller og vinne et Sony headset fra oss, men det var selvsagt ikke en del av avtalen at logoen vår skulle dukke opp på skjermen slik den gjorde i går, sier hun.

Elkjøp beklager hendelsen.

- Etter den informasjonen vi har, så har det skjedd en teknisk feil hos vår samarbeidspartner TV2, og vi beklager selvsagt til alle som reagerte på at vår logo dukket opp under kampen, svarer hun.

BEKLAGER: Madeleine Schøyen Bergly, kommunikasjonssjef for Elkjøp Norge, beklager til alle seere som ble irriterte over at deres logo dukket opp gjentatte ganger under torsdagens landskamp som ble sendt på TV 2.

Bergly påpeker imidlertid at det er rom for å gjøre feil så lenge man lærer av det og retter opp feilen, og det har de også inntrykk av at deres samarbeidspartnere, inkludert Elkjøp, gjør.

- Dialogen med vår samarbeidspartner har vært god både før, under og i etterkant, og dette var en glipp som ikke skal skje igjen, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.