Gå til sidens hovedinnhold

Stjernesmell for Schibsted-avisene

Endte med en nedgang på 26 prosent.

Årsregnskapet til Schibsteds mediehus i Norge er klart, og det viser to tydelige ting som stikker seg ut. De totale digitale abonnementsinntektene økte med 19 prosent, sammenlignet med året før. Schibsted endte totalt med et årsresultat på 174 millioner kroner, noe som også er en nedgang på 26 prosent, skriver Medier24.

Les også: Kraftig advarsel om de neste årene: - Dette er en perfekt storm

En 19 prosent økning for de digitale abonnementsinntektene ga et sluttresultat på 716 millioner kroner. Nedgangen i årsresultatet fra 2019 til 2020 forklares først og fremst med et vanskelig annonsemarked, men også at det har vært vanskelig å tjene gode penger på papiravisene.

Nedgang på 27 millioner

Mediehuset VG gikk fra 1100 millioner kroner i årsresultat i 2019 til 83 millioner i 2020. Mediehuset VG er imidlertid langt ifra bekymret over dette.

- Her er det viktig å understreke at når vi rapporterer eksterne tall i forbindelse med Schibsteds kvartalspresentasjoner og årsrapport, så er det Mediehuset VG som helhet vi rapporterer på. Regnskapstallene over er kun for Verdens Gang AS, det vil si løssalgsinntekter, annonseinntekter og inntekter for VG+, sier Siv Juvik Tveitnes, konserndirektør for Schibsteds nyhetsmedier.

Og hun legger til:

- VG AS øker sine totale inntekter i 2020. Omsetningsveksten er drevet av vekst i inntekter fra VG+. Ved årsslutt hadde mediehuset omtrent 225 000 digitale abonnenter. VG+ er nå Nordens største abonnementstjeneste på nyheter. Resultatet faller som en konsekvens av kostnader blant annet knyttet til relativt store, strategiske investeringer – og ny husleiekontrakt for VG i Akersgata. Disse kostnadsøkningene er som forventet.

For E24, økonomiredaksjonen til Mediehuset Schibsted, lå driftsinntektene på 105 millioner i 2020. De leverte et driftsunderskudd på 29 millioner kroner, ned fra et underskudd på seks millioner i 2019.

Nesten 15 millioner i pluss

Amedia-eide Nettavisen kan imidlertid smile bredt av å se på tallene i årsresultatet. Årsregnskapet som Medier24 har fått innsyn i viser at Nettavisen endte på et driftsresultat på 14 572 592 kroner i 2020 - mot 2 126 442 kroner i 2019.

Ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Nettavisen, Gunnar Stavrum, er storfornøyd med å kunne presentere resultatet.

Les også: Drømmer om å bli økonomisk uavhengig: – Målet er 10 millioner kroner innen jeg er 30 år (+)

- Fjoråret var et helt sinnssykt år. Den 13. mars så jeg ingen lyspunkter for å selge annonser og tenkte at dette ville gå i dass. Men jeg så lyst på journalistikken, forteller Stavrum til Medier24.