*Nettavisen* Økonomi.

Stopper ikke sex-spill i Norge

Drapsspillet Grand Theft Auto: San Andreas trekkes ut fra hyllene til Wal-Mart etter at det ble avslørt hemmelige sex-scener i spillet. Det skjer ikke i Norge.

21.07.05 12:39

Vi har tidligere skrevet om sex-scenene i Grand Theft Auto: San Andreas. På grunn av det skjulte sex-spillet har San Andreas nå fått oppgradert sin aldersgrense i USA fra 15 til 18 år.

Annen kultur
I USA har man en litt annen kultur der vold sees på som ikke noe stort, men med en gang det blir sex involvert i noe, er det moralsk forfall og det som verre er.

De store kjedene i USA selger ikke spill med 18-årsgrense. Det betyr at giganten Wal-Mart, som står for en betydelig andel av spillsalget i USA, trekker spillet tilbake fra hyllene sine. På grunn av dette har selskapet bak spillet sendt ut et resultatvarsel til børsen.

Har allerede 18 år i Norge
En slik tilbaketrekking av spillet kommer ikke til å skje i Norge. I Norge benyttes PEGI-merkingen av spill, som er den felleseuropeiske merkingen av spill. Denne organisasjonen har allerede gitt Grand Theft Auto: San Andreas aldersgrense 18 år med henvisningen til volden og språkbruken i spillet.

Det betyr at scenen som nå er oppdaget ikke får noen konsekvens for aldersmerkingen på spillet i Norge.

- Kommer aldri til å skje
Fra Spaceworld Mega Store i Oslo får TV 2 Nettavisen følgende beskjed på spørsmål om de vil trekke det tilbake:

- Det kommer aldri til å skje. Det håper jeg virkelig ikke.

Heller ikke Elkjøp har noen planer om å trekke spillet tilbake.

- Spillgruppen i Elkjøp kjenner godt til saken, og har tatt en vurdering på det. Vi kommer ikke til å trekke spillet, men vil i enda større grad være flinke til å overholde aldersgrensen. Det er viktig for oss å holde det store sortimentet på spill, men samtidig operere innenfor de moralske og etiske rammene. Vil også legge til at man sjelden ser så gode advarsler på et spill som på San Andreas. Det står klart merket på forsiden på tre språk at det er ekstremt voldelig, sier Christian Brekke, kommunikasjonskonsulent i Elkjøp til TV 2 Nettavisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.