Det er trolig ingen andre bilselskaper som endrer på sine modeller så ofte som Tesla. Endringene som gjøres er ofte små, men mange.

Én ting er at de gjerne fortløpende endrer utstyrsnivået etter hvilke deler de har tilgjengelig. En annen ting er at de gjør endringer på produksjonsmetoder på detaljnivå.

Les også

Teslas nye elbil er oppsiktsvekkende: – Jeg forstår virkelig ikke hvorfor Tesla gjør dette

Et kjent eksempel er at de kort tid etter at Model Y ble lansert, endret lastekapasiteten ganske dramatisk.

For ikke å snakke om at de samme modellene produseres flere steder i verden, gjerne med forskjellige batterier og detaljer. Så om du får en bil fra Shanghai eller Berlin, betyr faktisk noe.

Ifølge Teslastats.no er nært like mange biler som kommer til Norge fra Teslas fabrikker i Tyskland og Kina.

Nye batterier lader raskere

Og nå melder Electrek om at nye Model Y-biler som kommer ut fra fabrikken i Berlin har fått endringer som påvirker hurtiglading.

Ifølge nettstedet har de nye bakhjulsdrevne bilene fått et batteribytte. Fremfor å bruke batterier fra produsenten CATL, brukes det nå batterier fra kinesiske BYD.

Les også

Slakter Teslas nye elbil til 1,5 mill: – Nå har det gått fullstendig i stå

– Selv om de to selskapene vanligvis blir sett på som konkurrenter, har de to selskapene å samarbeide i fjor da Tesla startet å kjøpe inn battericeller fra BYD. Det antas at Tesla nå bruker BYDs nye «Blade»-batteri, som har LFP-celler pakket i et langt bladformet-format, melder Electrek.

LFP-batterier (litium-jern-fosfat) har blitt stadig mer vanlig i de billigere elbilene. Denne typen batterier tar mer plass, og har hatt noen utfordringer med kulde, og har også hatt dårligere ytelse på hurtiglading. Derimot er de billigere å produsere, og skal ha lenger holdbarhet.

Les også

Knuser Tesla på pris: – Fantastisk på sitt beste

Ifølge rapporter fra tyske Tesla-eiere på TTF-forum som har fått tak i bilen, yter de nye batteriene betydelig bedre på hurtigladere enn batteriene de erstattet. De klarer å holde maksimal ladehastighet i langt høyere tid, og fortsetter også med høyere ladefart gjennom hele ladesekvensen.

Dominerer totalt i Norge

Tesla dominerer for tiden bilmarkedet i Norge totalt, og det skjer med nettopp Model Y.

Så langt i år har det blitt satt skilt på rundt 11.800 biler av denne modellen, ifølge Elbilstatistikk.

Det er nær fem ganger så mange som nummer to på listen, Volkswagen ID.4.

Les også

Bileksperten er ikke i tvil: – Dette er elbilen jeg helst hadde valgt