*Nettavisen* Økonomi.

Stor milepæl for elbiler i Norge: - Dette er historisk

E18: Arbeiderpartiet går inn for E18-utbygging.

HISTORISK MANGE: Det har aldri vært flere nye elbiler på norske veier enn nå.  Foto: Stian Lysberg Solum (NTB scanpix)

For første gang noensinne utgjorde elbiler mer enn 60 prosent av nybilsalget i Norge.

03.10.20 10:45

Det har vært et heller spesielt år for registrering av nye biler. Nedstengte fabrikker og stor arbeidsledighet har skapt vanskeligheter for mange.

Men nå i september ser det ut til at markedet er i ferd med å få en skikkelig ketchup-effekt: Antall registrerte biler i september var 40 prosent høyere enn i fjor.

Hele 15.552 biler fikk skilter i måneden som gikk, og elbilene dominerte totalt med en markedsandel på hele 61,5 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Det er det høyeste som noen gang er målt i Norge.

- Dette er historisk. Det er første gang vi passer seksti prosent. Det er utrolig moro, sier Christine Bu, daglig leder for Elbilforeningen, til Nettavisen.

Den forrige rekorden var på 58,4 prosent og ble satt i mars 2019, da et enormt antall Tesla Model 3 skylte inn over Norge.

Les også: Helomvending i elbilsalget: - Dette er veldig gledelig

Ny bil i toppen

Denne gang var det en annen bil som mer enn noe annet har sørget for eksplosjonen, nemlig Volkswagens nye elbil ID.3.

Lagrene hos VW har bygget seg opp i noe tid i påvente av en oppgradering av bilens datasystemer, og når den først var på plass har de kunnet rulle ut hele 1989 biler i løpet av én måned.

Nettavisen planlegger to tester av denne modellen i løpet av kort tid.

Den knuser alle andre biler i Norge med 1.989 solgte enheter.

En annen produsent som endelig har fått fart på leveringene er Tesla, som hadde planlagt å produsere biler for Norge da fabrikkene måtte stenge ned. Det har skapt full leveringstørke i Norge, men nå har det igjen begynt å komme skip fra USA. 1116 nye Model 3 ble levert i september.

Polestar og Toyota-hybrid

På toppen av dette har Polestar 2 nå kommet på markedet, som er en direkte konkurrent til Model 3, og de leverte ut 937 bil.

Test: Polestar 2 Performance (+)

Klikk på bildet for å forstørre. Polestar 2 Performance

Polestar 2 Performance Foto: Magnus Blaker

Men det var ikke bare elbiler som toppet registreringsstatistikken i september: Toyota har endelig fått leveringer av sin ladbare utgave av RAV4.

Senest torsdag gjennomførte Nettavisens journalist en rekkeviddetest som viste at bilen har godt over 80 kilometer rekkevidde - selv i høstvær.

- Statistikken viser at interessen for plugin hybrider også øker. Andelen for hybrider i september ligger på 22,8 prosent, noe som nesten er en dobling sammenlignet med samme periode i fjor, melder Opplysningsrådet for veitrafikken.

Interessant nok har den kinesiske elbilen MG SZ lurt seg inn på en femteplass, med 672 solgte.

Les også: Rykteflom om ID.3-problemer – nå svarer fabrikken

Til sammen er åtte av de ti mest solgte bilene i Norge i september elbiler.

- Disse salgstallene handler jo utvilsomt om at det er kommet mange nye modeller ut i markedet, men samtidig ser vi at elbilpolitikken virker godt. Vi ser også at det er mulig å få elbiler i de fleste prisklasser og etterhvert vil vi også se at det blir bedre utvalg for elbiler på bruktmarkedet også, sier Bu.

Klikk på bildet for å forstørre. The new Volkswagen ID.3 electric car is seen during a handover by the German automaker to a customer at the

NY FOLKEFAVORITT: Volkswagen ID.3 knuste alle konkurrentene i september. Foto: Annegret Hilse (Reuters)

50 prosent for året

Hun mener - kanskje ikke så overraskende for en leder i Elbilforeningen - at dette viser betydningen av å beholde elbilfordelene.

- Det er viktig at man verner om fordelene og unngår å spre usikkerhet rundt dem, for eksempel knyttet til bompenger. Det er viktig med forutsigbarhet hvis man skal holde opp denne takten, sier hun.

For hele året ligger elbilandelen nå på 50,5 prosent og selv om Elbilforeningen mener dette fortsatt er for lavt, ligger det altså an til at vi for første gang i historien får en elbilandel på over halvparten av alle solgte biler i løpet av et kalenderår.

- Hvis vi ikke klarer det, så blir jeg sur. Samtidig ser vi at det er vanskelig for elbiler å konkurrere i nærings-og leasingmarkedet. Det er der det må ta et tak for å få elbilandelen opp til hundre prosent, sier hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.