Stor pristest av matvarer: denne kjeden er billigst

SPARER PENGER PÅ MAT: Gosia Ejme handler hos den rimeligste dagligvarebutikken.

SPARER PENGER PÅ MAT: Gosia Ejme handler hos den rimeligste dagligvarebutikken. Foto: Halvor Ripegutu

Nettavisen.Økonomis dagligvarebørs viser at det er tusenlapper å spare ved å velge riktig dagligvarebutikk.

31.03.19 09:03

Det er store summer å hente ved å handle i rett dagligvarebutikk. Det viser en større pristest som Enhver.no har gjennomført for Nettavisen.Økonomi.

Pristesten har tatt utgangspunkt i matvarepriser på nærmere 3.000 varer i første kvartal 2019, hos de seks dagligvarekjedene, Kiwi, Rema, Obs, Meny, Extra og Spar. Disse dagligvarebutikkene står for over 80 prosent av det norske dagligvaremarkedet.

Det skiller hele 8,64 prosent mellom den rimeligste og den dyreste matvarekjeden. I undersøkelsen er det hentet inn matvarepriser i byene Oslo, Bergen, Haugesund og Kongsberg.

– Det er Kiwi som går av med seieren i første kvartal 2019. Men det har aldri tidligere vært mindre prisforskjell mellom de tre lavprisbutikkene Kiwi, Rema 1000 og Extra, sier Tom H. Ystaas i Enhver.no.

- Beliggenhet og pris avgjør

Nettavisen.Økonomi møter Gosia Ejme hos Kiwi på St. Olavsplass i Oslo. Hun jobber i kontorlokaler rett ved siden av, og handler inn lunsj til sine kolleger her.

- Jeg handler også på Kiwi privat, fordi butikken ligger rett ved barnehagen. Men det er ikke bare beliggenheten som avgjør hvilken dagligvarebutikk vi handler i. Kiwi har også gode priser, sier Ejme.

Hun trekker også frem at kundene får 15 prosent på fisk, frukt og grønt, og til Trippel-Trumf-bonusen.

- De torsdagene hvor det er tre prosent bonus for Trumf-medlemmer, så handler vi mye. Da sparer vi mye penger, forsetter hun.

Kun èn prosent forskjell

Tallene viser at en handlekurv hos Kiwi kom på 12 881,09 kroner i årets første tre måneder. De samme varene hos konkurrenten Rema 1000, som tar andre plassen, kostet 12 903,63 kroner. Hos Extra kom handlekurven på 13 003,75 kroner.

– Det skiller under én prosent mellom førsteplassen og tredjeplassen. Det vi kan konstatere med såpass grundig datamateriale, er at matvareprisene er utrolig like hos lavprisbutikkene, fortsetter Ystaas.

Men det er et aldri så lite men her. Alle de tre kjedene har forskjellige rabatter gjennom lojalitetsprogram, og hvilke av disse du har kan avgjøre hvem av kjedene som er billigst for deg. Ystaas påpeker blant annet at endel norske Coop-medlemmer får to prosent i kjøpeutbytte på alt de handler hos Extra. Du kan også kombinere Coop-rabatten med kredittkortrabatt fra andre tilbydere, noe du ikke kan hos Kiwi og Trumf.

– Så det kan det fort være mer gunstig å gå på den tredje billigste som er Extra, avslutter han.

Også ukens handlekurv styrker bildet av at prisene mellom lavprisbutikkene er like. Det skiller kun to kroner mellom førsteplassene og fjerdeplassen på en handlekurv på over 1000 kroner.

Resultatet av den ukentlige handelen i 1. kvartal 2019

Kjede Frukt og Grønt Totalpris % vis dyrere
Kiwi 1 350,01 12 881,09 0,00 %
Rema 1 361,90 12 903,63 0,17 %
Extra 1 409,90 13 003,75 0,94 %
Obs 1 431,46 13 225,48 2,60 %
Spar 1 484,07 13 936,68 7,57 %
Meny 1 560,24 14 099,70 8,64 %
Kilde Enhver.no

Dyrest

Prisforskjellen er imidlertid langt større mellom den rimeligste handlekurven og den dyreste. Hos Meny som tar bunnplasseringen, må kjøperen ut med 14 099,70 kroner. Det er 1.218,61 kroner mer enn hos Kiwi.

– Det er penger å spare ved å velge lavpriskjede kontra supermarked. Det er, sett ut ifra en husholdning på fire som handler i tråd med forbruksforskningsinstituttet SIFOs referansebudsjett, fort over 750 kroner å spare i måneden. På årsbasis snakker vi rundt 9.000 kroner, avslutter han.

Hos Obs og Spar kostet handlekurven i årets første kvartal henholdsvis 2,60 og 7,57 prosent mer enn hos Kiwi.

Foto: Enhver.no


IKKE FORNØYD: – Vi er ikke fornøyde med avstanden denne testen viser, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi. Foto: Kiwi

Misfornøyd 1

Testvinneren Kiwi er ikke fornøyd med den lille prisforskjellen.

– Vi er ikke fornøyde med avstanden denne testen viser. Vi skal jobbe hver dag for å gjøre avstanden enda større enn det Enhvers test viser. Kiwi er og skal alltid være billigst, og vi er kjeden som presser prisene, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

MISFORNØYD: - Konkurransen om å ha de laveste prisene er tøff og at vi ikke vinner er vi ikke fornøyde med, sier administrerende direktør Trond Bentestuen hos Rema 1000.

Misfornøyd 2

Heller ikke administrerende direktør Trond Bentestuen hos Rema 1000 er fornøyd.

- Vi skal ha de laveste prisene. Konkurransen om å ha de laveste prisene er tøff og at vi ikke vinner er vi ikke fornøyde med. I 40 år har vi kuttet prisene på dagligvarer til nordmenn og i år investerer vi betydelig for å gi enda lavere priser framover, sier han.

- Siden nyttår har vi fått nesten 400 nye Coop-eiere hver eneste dag, sier Coops kommunikasjonssjef Harald Kristiansen Foto: (Foto: COOP)

- Liten prisforskjell

Coops kommunikasjonssjef Harald Kristiansen trekker frem at det er minimale forskjeller i pris mellom lavprisbutikkene.

– Dette bildet har festet seg hos kundene. Siden nyttår har vi fått nesten 400 nye Coop-eiere hver eneste dag. Det er en økning på hele 11 prosent sammenlignet med 2018, som var et rekordår når det gjaldt kunder som ønsket å bli medeier i Coop, sier han.

Han legger til:

– Dette er et tydelig signal om at kundene nå ser etter andre måter å spare penger på, som å benyttet seg av kjøpeutbytte, tilbud, kampanjer og lojalitetsprogrammer. Der er Coops lavpriskjeder Extra og Obs unike, og en viktig del av forklaringen på at våre to lavpriskjeder har hatt en rekordgod start på omsetningen i 2019, avslutter han.

Kommunikasjonssjef Nina Horn Hynne hos Meny kommenterer pristesten på den følgende måten:

- Hos Meny får kundene hver eneste uke bredt utvalg, god kvalitet, personlig service og massevis av matglede og inspirasjon. Vi vektlegger handleopplevelsen, samtidig som vi har flere hundre ukentlige tilbud, som kundene våre setter pris på, sier hun.

Du kan lese flere av Nettavisen Økonomis pristester her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.