NAF gjennomfører to ganger i året en stor rekkeviddetest av elbiler, for å sjekke oppgitt rekkevidde opp mot det faktiske forbruket - under like forhold.
Nå er tallene for sommertesten 2021 klar: 20 biler var med i testen, hvorav tre biler klarte ikke oppgitt rekkevidde:
- I fjor var det kompaktbilenes år blant elbilene. Sommerens test viser at familie-SUV’ene nå for alvor inntar markedet. Det lover godt for de som trenger både rekkevidde, plass og hengerfeste, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.
Les også: Dette er nå Norges desidert mest solgte bil - bensin og diesel er nå nesten helt dødt
Topp og bunn
Bilen som gikk klart lengst sammenlignet med oppgitt rekkevidde var BMWs nye iX3:
- Elbilen fra BMW har også et forbruk som ingen andre biler av denne størrelsen klarer. Den bruker mindre strøm per kilometer enn langt mindre og lettere biler, sier Sødal.
Les også: Test: BMW iX3 (+)
De tre bilene som ikke klarte egne løfter var:
- Polestar 2 manglet tre kilometer for å nå rekkevidden som står i salgsmateriellet
- Citroën ë-C4 manglet fem kilometer.
- Xpeng G3 gikk 12 kilometer kortere enn den oppgitte rekkevidden.
Les også: Test: Polestar 2 Performance (+)
Ikke overraskende var det Tesla som hadde bilen som kom aller lengst:
- I kjent stil svarer Tesla på rekkeviddekonkurransen. Model 3 Long Range stoppet først på 655 kilometer. Forbruket til bilen er også nærmest uslåelig, sier Sødal.
NAFs rekkeviddetest, sommer 2021
Bil | Oppgitt rekkevidde (WLTP) | Oppnådd rekkevidde i testen | Forbruk |
---|---|---|---|
Tesla Model 3 LR | 614 km | 654,9 km | 12,4 kWt/100 |
Ford Mustang Mach-E RWD | 610 km | 617,9 km | 15 kWt/100 |
Volkswagen ID.3 Pro S | 539 km | 564 km | 13,5 kWt/100 |
BMW iX3 | 450 km | 556,2 km | 13,3 kWt/100 |
Ford Mustang Mach-E AWD | 540 km | 551,9 km | 16,0 kWt/100 |
Audi e-Tron GT quattro | 468 km | 528,1 km | 16,1 kWt/100 |
Volkswagen ID.4 1st Max | 487 km | 532 km | 14,5 kWt/100 |
Skoda Enyaq High + Suite | 520 km | 522,0 km | 14,5 kWt/100 |
Hyundai Ioniq 5 AWD | 460 km | 502 km | 14,4 kWt/100 |
Polestar 2 | 470 km | 467 km | 16,6 kWt/100 |
Tesla Model 3 SR | 448 km | 454,4 km | 12,2 kWt/100 |
Mercedes-Benz EQA | 417 km | 451,8 km | 15 kWt/100 |
Volvo XC40 Recharge | 415 km | 445,4 km | 17,5 kWt/100 |
Xpeng G3 | 451 km | 438,9 km | - |
Volkswagen ID.3 1st Plus | 420 km | 421 km | 13,3 kWt/100 |
Citroën ë-C4 | 350 km | 345 km | 13,1 kWt/100 |
Opel Mokka-e | 324 km | 332,4 km | 13,8 kWt/100 |
Fiat 500 | 298 km | 307,8 km | 12,4 kWt/100 |
Honda e | 210 km | 236,2 km | 13,4 kWt/100 |
Mazda MX-30 | 200 km | 219,6 km | 13,2 kWt/100 |