Gå til sidens hovedinnhold

Stor rekkeviddetest: Så langt går elbilene egentlig på sommeren

En bil kjørte 10 mil lenger enn oppgitt rekkevidde. Se hele listen!

NAF gjennomfører to ganger i året en stor rekkeviddetest av elbiler, for å sjekke oppgitt rekkevidde opp mot det faktiske forbruket - under like forhold.

Nå er tallene for sommertesten 2021 klar: 20 biler var med i testen, hvorav tre biler klarte ikke oppgitt rekkevidde:

- I fjor var det kompaktbilenes år blant elbilene. Sommerens test viser at familie-SUV’ene nå for alvor inntar markedet. Det lover godt for de som trenger både rekkevidde, plass og hengerfeste, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.

Les også: Dette er nå Norges desidert mest solgte bil - bensin og diesel er nå nesten helt dødt

Topp og bunn

Bilen som gikk klart lengst sammenlignet med oppgitt rekkevidde var BMWs nye iX3:

- Elbilen fra BMW har også et forbruk som ingen andre biler av denne størrelsen klarer. Den bruker mindre strøm per kilometer enn langt mindre og lettere biler, sier Sødal.

Les også: Test: BMW iX3 (+)

De tre bilene som ikke klarte egne løfter var:

  • Polestar 2 manglet tre kilometer for å nå rekkevidden som står i salgsmateriellet
  • Citroën ë-C4 manglet fem kilometer.
  • Xpeng G3 gikk 12 kilometer kortere enn den oppgitte rekkevidden.

Les også: Test: Polestar 2 Performance (+)

Ikke overraskende var det Tesla som hadde bilen som kom aller lengst:

- I kjent stil svarer Tesla på rekkeviddekonkurransen. Model 3 Long Range stoppet først på 655 kilometer. Forbruket til bilen er også nærmest uslåelig, sier Sødal.

NAFs rekkeviddetest, sommer 2021

Bil Oppgitt rekkevidde (WLTP) Oppnådd rekkevidde i testen Forbruk
Tesla Model 3 LR 614 km 654,9 km 12,4 kWt/100
Ford Mustang Mach-E RWD 610 km 617,9 km 15 kWt/100
Volkswagen ID.3 Pro S 539 km 564 km 13,5 kWt/100
BMW iX3 450 km 556,2 km 13,3 kWt/100
Ford Mustang Mach-E AWD 540 km 551,9 km 16,0 kWt/100
Audi e-Tron GT quattro 468 km 528,1 km 16,1 kWt/100
Volkswagen ID.4 1st Max 487 km 532 km 14,5 kWt/100
Skoda Enyaq High + Suite 520 km 522,0 km 14,5 kWt/100
Hyundai Ioniq 5 AWD 460 km 502 km 14,4 kWt/100
Polestar 2 470 km 467 km 16,6 kWt/100
Tesla Model 3 SR 448 km 454,4 km 12,2 kWt/100
Mercedes-Benz EQA 417 km 451,8 km 15 kWt/100
Volvo XC40 Recharge 415 km 445,4 km 17,5 kWt/100
Xpeng G3 451 km 438,9 km -
Volkswagen ID.3 1st Plus 420 km 421 km 13,3 kWt/100
Citroën ë-C4 350 km 345 km 13,1 kWt/100
Opel Mokka-e 324 km 332,4 km 13,8 kWt/100
Fiat 500 298 km 307,8 km 12,4 kWt/100
Honda e 210 km 236,2 km 13,4 kWt/100
Mazda MX-30 200 km 219,6 km 13,2 kWt/100