Om det er én virkelig irriterende ting med elbiler, er det at man ikke bare kan stoppe på bensinstasjonen for å fylle opp tanken på et par minutter.
I stedet må man av og til stoppe på en hurtiglader for å fylle på batteriet. Og da ønsker man gjerne at det skal gå fort.
Les også: Stor rekkeviddetest: Så langt går elbilene faktisk på vinteren
Hvor langt kommer du på et lite stopp?
Men det interessante er ikke hvor fort elbilen klarer å ta imot strøm fra en hurtiglader, men hvor langt du kommer på den strømmen du får ladet.
Eller for å si det på en annen måte: Om du har to elbiler, der den ene lader dobbelt så fort som den andre, hjelper det lite om strømforbruket samtidig er dobbelt så høyt.
Og NAF ønsket å finne ut hvor langt man kommer på et helt gjennomsnittlig ladestopp på 25 minutter.
- Hvor lang tid det tar å lade en elbil til 80 prosent er nyttig å vite for å bli bedre kjent med sin egen bil. Men siden elbilene har så ulik størrelse på batteripakken og ulikt forbruk er ikke ladetiden i seg selv en god måte å sammenligne bilene, forklarer Anette Berve, testansvarlig for elbil i NAF.
Les også: Nå åpner Tesla sine hurtigladere for andre bilmerker
To skiller seg klart ut
- I testen lader vi bilene til 80 prosent. Det er to modeller som ladet så raskt at de oppnådde 80 prosent før det var gått 25 minutter. Det er Audi e-tron GT og Porsche Taycan 4 Cross Turismo, sier Berve.
De to modellene er bygget på samme plattform, med samme tekniske løsninger.