Drivstoffprisene svinger stort gjennom uken. Kommunikasjonssjef Knut Hilmar Hansen i Circle K forklarer til Nettavisen at prisbevegelser til svært lave nivåer først og fremst skyldes lokale priskriger.

Mandag kunne man finne diesel til 19,36 kroner literen i Asker. Til sammenligning kostet en liter diesel 24,26 kroner tirsdag ettermiddag på Storo i Oslo.

– Kort fortalt er det to forklaringer. Den første er endringer i innkjøpsprisene som medfører økte priser på pumpene, og den andre er påfølgende sterk lokal konkurranse, det mange kaller priskriger, som driver prisene nedover.

Billig drivstoff: Syv kroner mindre per liter sammenlignet med før sommeren

Skjønner at folk reagerer

– Når det settes en ny pumpepris etter en endring i innkjøpsprisene, begynner stasjoner i nærområdet å skru ned prisene for å lokke til seg kundene, til slutt faller prisen til et nivå der ingen tjener penger. Vi opplever sterk konkurranse flere steder i Norge nå, og lave pumpepriser både på bensin og diesel, det gir marginer under press, forklarer han videre.

Hansen legger til at prisene faller ulikt avhengig av hvor mange som konkurrerer med hverandre i det enkelte området, fordi priskrigen mellom kjeder og stasjoner foregår i mange lokale mikromarkeder over hele landet.

– Vi skjønner veldig godt at mange reagerer når variasjonene blir så store som du nevner. Men forklaringen ligger altså i sterkt fallende pumpepriser som følge av intense priskriger etter en prisoppgang lokalt.

Sjeføkonom: Taler klart i favør av kvadruppelt rentehopp

Prisøkning flere ganger i uken

Hanne Dahl Amundsen, avdelingsdirektør avdeling for bygg, industri og energi i Konkurransetilsynet, forklarer at prisene går i sykluser. De er lavest rett før pristoppene, samt i timene etter pristoppene på de stasjonene som ennå ikke har satt opp prisene.

– Det er normalt slik at prisene går opp to til tre ganger i uken, og de løftes på samme dag hos alle de store drivstoffkjedene. Etter pristoppen går prisene gradvis ned i noen dager før de igjen løftes hos alle. Prisene er lavest rett før pristoppene, samt i timene etter pristoppene på de stasjonene som ennå ikke har satt opp prisene.

Amundsen legger til at syklusene har vart i mange år, og understreker at like priser i seg selv ikke er ulovlig. Aktørene kan ensidig tilpasse seg konkurrenten, så det må være et direkte eller indirekte samarbeid for at det skal være ulovlig.

– I 2020 fattet vi et vedtak mot YX og Circle K, hvor de gikk med på at de skulle slutte å publisere veiledende priser på sine nettsider. Vi mente publiseringen av listepriser fungerte som et signal til konkurrenten om når og til hvilket nivå prisene skulle økes, og mistenkte at dette kunne være et ulovlig samarbeid uten at vi konkluderte med noe.

Konkurransetilsynet mener det nå har blitt noe mer usikkerhet mellom drivstoffaktørene, og at noen aktører bruker lengre tid på å sette opp prisen de dagene prisene går opp.

Prismareritt for norske dagligvarekunder: Nå venter rentesmellen

Kan presse prisene ned

Amundsen sier det finnes grep forbrukerne kan ta for å dempe drivstoffprisene hos kjedene.

- Vi er opptatte av at det er mye penger å spare for en forbruker om man følger med i området sitt. På den måten lærer man hva en høy og lav pris er, og kan fylle når og der det er billigst. Det fører faktisk også til bedre konkurranse som kundene vil tjene på.

Hun sier at dersom mange nok forbrukere følger med og fyller når literprisen er lav, vil det lønne seg for den enkelte bensinstasjon å ha lave priser.