Sparebankforeningen, FNH, Finansforbundet og Verdipapirfondenes Forening har sammen utarbeidet minstekrav og rammer for et opplæringsopplegg som skal sikre økt kompetanse, opplyses det i en pressemelding onsdag.
Kravene skal sikre at rådgiverne er i stand til å tilby kunden veiledning og råd av høy kvalitet. Dessuten skal rådene som gis være forsvarlige og tilpasset kunden.
Behovet for å sikre kvaliteten på de finansielle rådene har vokst i takt med spareproduktenes kompleksitet og risiko. Også i andre land i Europa vokser kravene om standarder for kompetanse på dette området frem.
Det skal være et minstekrav at rådgiveren setter seg inn i kundens økonomiske situasjon, og legger frem råd og opplysninger på en måte som kunden forstår. All relevant informasjon skal være tilgjengelig, og kunden skal få god tid til å tenke seg om. Dessuten må rådene som gis stemme overens med kundens økonomi.
Faglig økonomisk kunnskap og kunnskap om spareproduktene er viktig, men også etiske holdninger vil bli sterkt vektlagt.
