Gå til sidens hovedinnhold

Strøm-gründer: - Våre kunder skal ikke bekoste «shoppere» med billig strøm

Kunder som hopper fra selskap til selskap kan gi andre kunder dyrere strøm.

Strømselskapene kappes hardt om å lage spesialtilpassede produkter som gjør at en kommer best mulig ut på Forbrukerrådets egen pristjeneste Strømpris.no. Normalen for de produktene som ligger helt på topp, er at de i løpet av kort tid flytter kundene over på en dyrere avtale.

Nylig skrev Nettavisen at Forbrukerrådet anbefalte kundene å styre unna strømavtalene som toppet deres egen prisstatistikk Strømpris, som inneholder en bindingstid.

Les mer

Vet du hvorfor alle skal få ny strømmåler? Det vet ikke halvparten av oss

- Våre kunder skal ikke bekoste shoppere med billig strøm

NordlysEnergi var selskapet som toppet listen da Nettavisen skrev saken og ble trukket frem som eksempel. Selskapet mener de har blitt fremstilt i et ufortjent dårlig lys - og at både Nettavisen og Forbrukerrådet har misforstått hva selskapet reelt tilbyr.

Selskapets beste avtale går ut på å selge strøm med en kraftig subsidiert pris i 35 dager, før kundene overføres til en normal strømavtale med en fast månedspris og en bindingstid på totalt 9 måneder.

- Vi og flere av våre konkurrenter leverer et godt introduksjonsprodukt til kundene der vi taper penger i starten. Dette er vanlig i mange bransjer. Utfordringen er at det er en del kunder som «shopper» rundt på disse introduksjonstilbudene. Det kan vi som selskap tape ganske mye penger på. NordlysEnergi og våre kunder skal ikke bekoste shoppere med billig strøm, og derfor har vi bindingstid, sier NordlysEnergi-gründer Stefan Manov til Nettavisen.

Les mer

Moxnes vil sponse strømstøtte til fattige med ekstraavgift på luksusforbruk

- Hvis du ser nærmere på de andre aktørene på Strømpris, vil du se at enkelte overfører kundene til ganske dårlige avtaler med både månedspris og høyt påslag per kWh. Vi overfører derimot kundene til et abonnement uten prispåslag på spotprisen. Bindingstiden har vi for å sikre at vi ikke taper for mye penger, sier Manov.

Går omtrent i null

Hvis vi tar utgangspunkt i et strømforbruk på en vintermåned på 2000 kWh, subsidierer NordlysEnergi kunden med i overkant av 300 kroner i introduksjonsperioden. Kunder med lavere forbruk får en lav subsidie, mens de som bruker mer får mer subsidiert strøm.

Etter denne perioden er kundene bundet til selskapet i omtrent 8 måneder med en avtale som koster 39 kroner i måneden. I bindingstiden får selskapet inntekter på 312 kroner - ganske nøyaktig det samme som de har subsidiert prisen med den første perioden. På toppen av dette kan kundene krever 100 kroner i gratis strøm hvis de er misfornøyd.

Flere av selskapene de konkurrerer med har en månedspris i omtrent samme størrelsesorden etter introduksjonsperioden, men gjerne et prispåslag på i størrelesesorden 8 øre per kWh i tillegg.

Les mer

- Slik endrer strømregningen seg med AMS-måler

Vil ikke være attraktive for «shoppere»

- Vi ønsker å være en billig og god leverandør på lang sikt, men ikke være attraktive for dem som shopper rundt. I de selskapene der det ikke er bindingstid, men det likevel opereres med subsidiert pris, er det jo ikke selskapet som må betale - men det er de kundene som ikke er oppmerksomme på at de overføres til en dyrere avtale som må betale for de som shopper rundt.

- Hvorfor er det viktig for dere å komme høyt på Strømpris.no?

- Det er ikke viktig for oss å toppe strømpris.no, men det er ekstremt viktig for oss at forbrukerne og kunder blir oppmerksomme på bransjen. Vi skiller oss ekstremt positivt ut med vår strømavtale for den som ser nøye etter. Avtalen er til både eksisterende og nye kunder uten andre krav enn en forpliktelse på totalt ni måneder. Kundene setter ekstremt stor pris på vår gode kundeservice og ærligheten vår. Vi snakker aldri negativt om konkurrenter, vi forteller forbrukeren hva de skal se etter. Dersom de da velger oss blir vi ekstremt glade, men enda bedre så velger de oss fordi de har satt seg inn i strømavtalen og selskapet som gjør de til kunder i lang tid på en trygg og god strømavtale, sier Manov.

Mer oversiktlig enn tidligere

At kundene overføres til andre strømavtaler etter en kortere periode er en forholdsvis ny modell i markedet. Det har derimot ikke vært uvanlig at avtaler har blitt dårligere over tid.

Tidligere var det langt mer vanlig at et svært billig strømabonnement ble etablert for å lokke til seg nye kunder. Etter en kortere eller lenger periode, ble så prisen satt opp på dette abonnementet. Samtidig som dette skjedde, ble et nytt abonnement opprettet med nye lokkepriser slik at nye kunder kunne rekrutteres.

Dermed ble ikke kundene overført til et nytt abonnement, men abonnementet de hadde bestilt ble gjort mindre attraktivt.

Reklame

Kutt den skyhøye strømregningen: Slik får du billigst og best varempumpe