Norske strømkunder opplever tidenes prissjokk. Spotprisen vil ligge opp mot 1,20 kroner per kilowattime onsdag formiddag, ifølge spotpris-databasen Nordpool.
En av konsekvensene er økt vedsalg. Obs Bygg solgte i fjor 1,5 millioner vedsekker.
– I fjor gikk vi i perioder tomme, og i år regner vi med å selge 2 millioner sekker.
Det sier Espen Braathen, kjededirektør i Coops byggevarekjede, Obs bygg, til Nettavisen.
Braaten opplyser at flere varehus hos dem også henter ved lokalt. Det totale salget er dermed høyere enn det tallet viser.
Kjeden forventer en salgsvekst på 30 prosent.
– Når strømmen blir så dyr som den er nå, og gradestokken kryper nedover, vet vi at nordmenn velger alternative måter å varme opp husene på, sier Braathen.
Les også: Her er de store fellene når du kjøper ved
Utenlandsk ved
Mesteparten av veden som selges hos Coop er importert fra utlandet. Kun fem prosent er norskprodusert.
Ifølge Wikipedia består 37 prosent av Norges areal av skog. Rundt halvparten av dette regnes som produktiv skog.
– Hva er årsaken til at en så liten del av veden er norskprodusert?
– Vi skulle gjerne hatt mer norsk ved hos oss, men det har vist seg vanskelig å få tak i så store volum, sier kjededirektøren.
Han understreker imidlertid at den norske veden er svanemerket - som betyr at den skal være produsert med et mindre klima-avtrykk enn importert ved.
Braathen tror ikke veden kommer til å bli dyrere enn rundt 60 kroner kiloen for én 40 liters sekk, men utelukker ikke at det kan bli priskrig etter hvert som gradestokken kryper nedover.
Les også: Her er de store fellene når du kjøper ved
Økt forbruk
Gründer og daglig leder i Norsk Ved AS, Trond Fjørtoft, sier til Nettavisen at de allerede merker konsekvensene av de høye strømprisene.
– Salget har eksplodert siden 1. august, og vi har doblet veksten vår, sier Fjørtoft til Nettavisen.
Ifølge tall fra proff.no, omsatte selskapet for nesten 5 millioner kroner i 2019.
Fjørtoft vil ikke oppgi salgstallene for fjoråret, men sier at de har doblet veksten siden i fjor.
– Hva skyldes det?
– Den kalde vinteren har gjort at folk har tømt vedlagrene sine. Folk vil nok sikre seg for den kommende vinteren, sier han.
Hos Byggmakker er også årets vedsalg i gang. Det bekrefter Petter Knutsen, kommunikasjonsdirektør i Byggmakker til Nettavisen.
– Vi går inn i nok en sesong hvor nordmenn vil reise mindre enn før, og dermed tilbringe mer tid hjemme og på hytta. Det vil gi utslag i større vedforbruk, sier han, men understreker også at det er vanskelig å forutse hvor mye ved de kommer til å selge utover vinteren.
Byggmakker opplyser at de i starten av sesongen har kjøpt ved fra Baltikum for å sikre leveransene.
– Det er dessverre ikke kortreist ved, men det er for å sikre leveransen, sier han.
– Hva er årsaken til at dere og konkurrentene importerer utenlandsk ved når det er mer enn nok av det her hjemme?
– Veden fra Baltikum er lavere priset enn veden her hjemme, sier han, og tilføyer:
– Det handler om å være konkurransedyktig ut til forbruker, men vi leter hele tiden etter løsninger som er mer kortreist og bærekraftig – samtidig som vi sikrer en god pris til kunde, sier han.
Hos konkurrenten Maxbo har de også tatt høyde for økt salg. Kjeden selger norskprodusert bjørkeved i 40 liters sekker, opplyser Eirik Grønlie, markedsdirektør i Løvenskiold Handel og Maxbo.
Grønlie sier det er vanskelig å forutse om det vil bli en priskrig på ved utover i sesongen.