I SVs forslag til alternativt statsbudsjett for 2023 foreslår partiet gigantiske avgiftsøkninger for dieselvarebiler.

Med forslaget vil dieselvarebilene i snitt få en dobling av engangsavgiften neste år.

Forslaget får direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL) Erik Andresen og direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) Øyvind Solberg Thorsen til å riste på hodet.

– Dette er virkelig det siste norske bedrifter trenger i en allerede svært krevende situasjon, sier de.

En Toyota Proace med firehjulstrekk vil øke 109.000 kroner i engangsavgift sammenlignet med regjeringens forslag. Samtidig vil en Land Cruiser med to seter stige med 191.000 kroner.

Vil at flere skal velge elbil

«Vi øker engangsavgiften på fossile biler for å sikre at flere velger å kjøpe elbil, samtidig som vi går imot regjeringens forslag om ny engangsavgift for elbil», skriver SV i budsjettforslaget.

– Avgiftsøkningene kan bli helt ville. Vi har aldri opplevd noe tilsvarende, så det vi tenker er at SV ikke kan ha regnet på dette, sier Andresen til Nettavisen, og fortsetter:

– De må bare ha tatt dette ut av lufta, for konsekvensen av dette vil være dramatisk for de som skal kjøpe bilene og er avhengige av disse hver eneste dag i sin næringsvirksomhet.

– Nødt til å ta i bruk kraftige grep

Nettavisen sendte SV en rekke spørsmål. Blant disse var spørsmål om de har regnet på priseksempler, hvordan de tror dette vil påvirke næringslivet og bedriftseierne, og hvordan man skal velge elbil når det ikke finnes tilsvarende elvarebiler.

– Vi er helt nødt til å ta i bruk kraftige grep for å omstille til et grønnere Norge. Elbilpolitikken har vært en stor suksess, og avgiftspolitikken har vært en sentral del av dette, svarer transportpolitisk talsperson for partiet, Mona Fagerås.

Hun sier videre at markedet for elbiler er i utvikling, også når det gjelder biler som kan brukes til næringsformål.

– Derfor må vi sørge for at det lønner seg å velge klimavennlige løsninger også for næringslivet, og vi tenker at tiden er inne for å stimulere mer til kjøp av elvarebiler.

Fagerås har ikke svart på spørsmål om hvordan en bedrift skal kunne klare den store økningen, samtidig med alle de andre prisøkningene man opplever i dag. De har heller ikke svart på spørsmålet om de har tatt i betraktning at det ikke finnes elvarebiler med firehjulstrekk, eller som kan ta nok tilhengervekt.

Har du tips i denne saken? Kontakt Nettavisens journalist på hanna@nettavisen.no, eller per telefon på 450 54 399.

– Helt spinnville tall

Andresen sier at de heller vil at regjeringen bruker gulrot enn pisk når man prøver å oppnå noe.

– Det har man gjort med hell på personbil i mange år. Vi mener at man for eksempel kan gjøre noe med denne Enova-støtten som er for dårlig, sier han.

– Vi skjønner ingenting når vi ser på utregningen. Vi er oppgitt.

I kroner og øre vil det si en økning fra i snitt 76.000 kroner per bil dersom man legger regjeringens budsjettforslag til grunn, til en gjennomsnittlig prisøkning på 150.000 kroner for hver varebil.

– Skal vi legge godviljen til, er nok hensikten å få fart på elektrifiseringen i varebilmarkedet, men det hjelper lite når produktene ikke finnes, sier Thorsen.

Andersen legger til at det for veldig mange håndverkere ikke finnes noen elektriske alternativer i dag.

– Teknologiutviklingen på elektriske varebiler ligger vesentlig bak utviklingen for personbiler. Det finnes ikke el-varebiler med firehjulstrekk på markedet, og heller ikke alternativer med høy tilhengervekt. Dette handler ikke om motvilje til å velge nullutslipp. For mange næringsdrivende, særlig i distriktene, er dette forslaget både urimelig og virkelighetsfjernt, fortsetter han.

Advarer Ap og Sp

Både OFV og BIL vil rette en kraftig advarsel til Arbeiderpartiet og Senterpartiet mot å la SV få innflytelse på varebilavgiftene.

De mener at ventetidene på mange varebiler fortsatt er lange, og at næringslivet allerede er presset av prisøkningene. For å få fart på elektrifiseringen av varebilmarkedet foreslår Thorsen at man må sette inn positive insentiver.

– For varebil handler det om to ting: produktutvalget må bli bedre, og det må tilføres positive insentiver. For elektrifiseringen på varebil har Norge de aller høyeste ambisjonene, men svakere insentiver enn mange landene i Europa.

Andresen legger også til at ladetid ofte er arbeidstid, og at infrastrukturen på lading må bygges videre ut.

– Pisk er det siste næringslivet trenger nå. Ved å gjøre Enova-støtten om til en kontantstøtte på 50 000 kroner, vil mange flere enn i dag velge elektrisk. Men vi har ikke modellene som passer alle før om noen år.