Gå til sidens hovedinnhold

Svært få av verdens elbil-batterier resirkuleres – redningen kan komme fra Norge

Norge er allerede verdens elbilhovedstad. Skal vi bli verdensledende i batteri-gjenvinning også?

Mens elbil-andelen i nybilsalget globalt i dag er seks prosent, vil den i 2025 være 23 prosent, ifølge Rystad Energy. Det er gode nyheter for verdens klima, men dårlige nyheter for oljeetterspørselen, skriver Rystad.

Vi kommer imidlertid ikke utenom vanskelige miljøspørsmål når bilparken i verden stadig blir grønnere: Hva skal vi for eksempel gjøre med alle elbil-batteriene når de elektriske bilene når slutten av levetiden?

Forskere frykter at brukte elbil-batterier kan skape store miljøproblemer og utgjøre en fare - ettersom battericellene i ytterste konsekvens kan eksplodere ved feil avfallshåndtering.

Ifølge batteriekspert Paul Anderson ved University of Birmingham, er det svært vanskelig å vite hvor mange litium-ion-batterier som gjenvinnes i dag. Til BBC sier Anderson at det er vanlig å si rundt fem prosent, men at det i noen deler av verden er en betydelig mindre andel.

Nå ønsker EU å sørge for at elbil-batterier ikke bare simpelthen blir kastet etter bruk, og vil holde produsentene ansvarlig for å hindre at det skjer. Selskaper som Nissan, Volkswagen og Renault er allerede godt i gang.

Les mer: Stor rift om brukte dieselbiler: – Går raskest på markedet nå

Norsk anlegg kan bli verdensledende

En rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) fra i fjor viser at omfattende gjenvinning og gjenbruk av elbil-batterier kan komme tidligere til Norge enn til resten av Europa. I front er norske Hydro og svenske Northvolt, som sammen bygger et gjenvinningsanlegg i Fredrikstad som skal kunne gjenvinne mer enn 8.000 tonn moduler fra bilbatterier hvert år.

Det norsk-svenske samarbeidet skal hete Hydrovolt, og selskapet har som mål å være verdensledende innen resirkulering av brukte bilbatterier. Anlegget skal være drevet av 100 prosent fornybar energi, og skal etter planen stå klart i slutten av 2021.

– Vi er «on track» med byggingen av anlegget. I august eller september kommer maskinene, så her er det meget god fremdrift. Vi er midt i en ansettelsesrunde nå, og har så langt ansatt seks personer. Men ambisjonen vår er at vi skal bli flere relativt raskt, sier Hydrovolt-sjef Fredrik Andresen til Nettavisen.

I gjenvinningsfasen vil aluminiumet fra batteriene bli resirkulert og gjenbrukt av Hydro, mens den «sorte massen» bestående av litium, magnesium, nikkel og kobolt vil bli gjenbrukt av Northvolt eller solgt til andre aktører. Kravet i Norge i dag er 50 prosent gjenvinningsgrad. Hydrovolt vil gjenvinne minst 80 prosent av batteriene fra start.

– Så skal vi finjustere driften slik at vi når målet vårt om å ikke produsere avfall i det hele tatt, sier Andresen.

Etter hvert vil Hydrovolts anlegg i Fredrikstad kunne utvides til å ta imot større volumer og større batterier fra for eksempel el-ferger. Å ta imot elbil-batterier fra resten av Norden og Europa kan også bli aktuelt.

– Norge som en elektrisk nasjon blir bare sterkere og sterkere. Men vi må også bli best i verden på å håndtere avfallet som kommer som en konsekvens av elektrifiseringen, sier Andresen.

Den erfarne batterieksperten stusser over anslagene om at rundt fem prosent av verdens elbil-batterier gjenvinnes.

– Jeg synes at fem prosent høres fryktelig lavt ut. Du må huske at det skjer store endringer i Europa nå, og i Asia har gjenvinning av batterier vært konkurransepreget i flere år, sier Andresen.

Les mer: Bjarne Brøndbo satser 35 millioner kroner i bilbransjen: Skal gjøre familiebedriften størst i Norge

Elbil-vekst

Over halvparten av alle nye biler i Norge i 2020 var elbiler, og Norge er fortsatt elbil-land nummer én i verden. Det gikk ikke ubemerket hen under Super Bowl, da General Motors og Will Ferrell erklærte en form for elbil-krig mot Norge.

Se reklamen her:

Kari Ertresvåg, informasjonsansvarlig for batterier i Hydro, minner om at det i Norge vil være over en million elbiler på veiene i 2025, og at alle batteriene fra disse bilene skal få nytt liv når de når slutten av sin første levetid.

– Vi har et stort marked, og dermed også mange batterier som skal resirkuleres. Vi kan ta unna store volumer fra start og kan faktisk bygge en industri av det. Noe tilsvarende vil ta lenger tid i andre land, tror vi, sier Ertresvåg.

Nylig åpnet Sørøst-Asias første gjenvinningsanlegg for litium-ionbatterier. TES-anlegget i Singapore skal etter planen ta imot 14 tonn batterier hver dag. Det tilsvarer batteriene til 280.000 smarttelefoner daglig. Målet er at over 90 prosent av metallene skal kunne gjenbrukes i ny batteriproduksjon.

En rekke andre land har tråkket hardt på gassen og akselerert satsingen på elbiler den siste tiden. Kina er det desidert største markedet for elbiler, og solgte drøye 1,2 millioner elbiler og hybrider i 2020 - en vekst på 15 prosent fra 2019.

Tyskland økte salget med 263 prosent, Frankrike økte med 202 prosent og Storbritannia økte med 140 prosent fra 2019 til 2020.

Les mer: Sjokktall: – Tesla-utslipp like høye som utslippene til 1,8 millioner bensinbiler