*Nettavisen* Økonomi.

Svensk flyekspert langer ut mot flyskam

 

KRITISK: Tomas Augustsson i Svenska Dagbladet (innfelt) er en av Sveriges erfarne luftfartsjournalister Foto: Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix /Svd

– De som kritiserer flyet sterkest er de som flyr mest.

25.09.19 12:16

– De som er mest høyrøstet i debatten er ganske så velbeslåtte mennesker og selv reiser eller har reist mye. Jeg tror en del av dem misliker at flyvning er blitt et massemarked, noe som hvem som helst kan benytte seg av. Også de med lite penger. De belaster flyplassene og gjør flyet mindre glansfullt enn før, sier Tomas Augustsson i Svenska Dagbladet, en av Sveriges erfarne luftfartsjournalister, til flysmart24.no.

Les også: Klima-Stordalen sliter med «flyskam». Fløy privatflyet 33 timer – i april

Svensk innenriks flytrafikk har falt som en sten i sommer. Tall fra Swedavia, Sveriges svar på Avinor, viste at innenriks flytrafikk i Sverige i august var ned hele 10 prosent, sammenliknet med august i fjor. Det er en nedgang på 108.000 passasjerer mot samme periode i fjor. I juli var nedgangen enda større, på hele 11 prosent.

- Dette er et dramatisk fall. Jeg har ikke sett liknende nedgang noe sted i verden, hvis du ser bort fra krig og slike eksepsjonelle ting, uttalte Hans Jørgen Elnæs, flyanalytiker i Winair, til Nettavisen den gang.

Se video: Dette er flyskam

Flyskammen

I Sverige er det liten tvil om at flyskam, altså skam eller uvilje mot å fly på utslippene som flyreiser medfører, som er hovedgrunnen til nedgangen.

Les også: Svenske flytall sjokkerer: - Aldri sett noe liknende

Globale utslipp fra flybransjen utgjør imidlertid kun rundt to prosent av verdens CO2-utslipp, betydelig mindre enn hva for eksempel landbruket eller motebransjen står for.

Tomas Augustsson mener dermed at fokuset på klimaskaden fra fly er overdrevet.

– Jeg tror det kommer av at flyreiser fortsatt betraktes som en luksus, som noe ganske unødvendig. Kritikken handler jo sjelden om forretningsreiser, men heller om stadige privatreiser til Thailand, Spania eller kortere weekend-reiser. Fly er et luksus-produkt som det er enkelt å kritisere, sier Augustsson.

Han mener at bransjer som stål- og sementindustrien i Sverige, som har enorme CO2-utslipp, går fri for all kritikk ettersom de regnes som viktigere for samfunnet enn luftfarten.

Les også: Gammelt bilde av Greta Thunberg går viralt

Mindre enn man tror

Også flybransjen selv har vært opptatt å legge vekt på at flyutslippene ikke er en så stor del av klimautslippene som mange tror.

Da Nettavisen snakket med finansdirektør i SAS, Torbjørn Wist, i forrige måned viste han til en nylig NHO-undersøkelse. Den viste at nordmenn tror luftfart utgjør 18 prosent av de totale klimautslippene, mens de virkelige tallene skal ligge på nærmere to prosent.

Klikk på bildet for å forstørre.  

SAS-TOPP: Finansdirektør Thorbjørn Wist Foto: Halvor Ripegutu

- Det viser at diskusjonen om utslipp i flybransjen er mer følelsesdrevet enn faktabasert. Noen ser nok på fly som et luksusgode. Andre bransjer slipper kritikk selv om de kanskje står for minst like store utslipp, sier Wist til Nettavisen.

- Vi må ikke glemme at store deler av norsk befolkning er avhengig av et bra flytilbud og det er viktig for økonomisk utvikling, sier han.

- Når Greta Thunberg velger å ta båt over Atlanteren for å unngå fly, så sender hun et veldig sterk signal. Hva tenker du om det?

- Greta Thunberg går bredt ut på mange områder, og ære være henne for den innsatsen hun gjør. Samtidig har ikke alle tid eller anledning til å bruke to uker på å seile over Atlanteren. Luftfarten vil fortsette å dominere fremover, men vi må ta klimautfordringene med det største alvor, sier Wist til Nettavisen..

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag