I fjor vår hadde flere Swedbank-kunder problemer med bankkontoene sine etter IT-trøbbel.
Nå må banken betale 850 millioner kroner i gigantgebyr, det melder blant annet Aftonbladet.
– Det som skjedde viser at det kan få alvorlige konsekvenser når man ikke overholder rutiner, sier Susanna Grufman i Finansinspektionen (det svenske finanstilsynet).
Rundt én million Swedbank-kunder opplevde problemer med bankkontoene sine i april i fjor. På grunn av IT-problemer hadde kundene problemer med å overføre, motta og se pengene sine. I noen tilfeller ble det vist minusbeløp på kundenes kontoer.
Swedbank sier de beklager problemene IT-hendelsen forårsaket og beklager også til kundene.
– Vi ser alvorlig på Finansinspektionens bemerkelser om at vi gjorde en endring i et IT-system uten å følge bankens interne rutiner og prosesser. Vi vil nå analysere beslutningen, sier Jens Henriksson, administrerende direktør i Swedbank, i en pressemelding.