Gå til sidens hovedinnhold

Sykkelblemme for XXL - 250 millioner i tapt omsetning

Sykkelsalget har eksplodert, men XXL har gått glipp av mye av moroa på grunn av manglende leveranser.

XXL la torsdag frem et driftsresultat for andre kvartal som bare var 12 millioner under fjorårets rekordresultat på 404 millioner kroner.

Til tross for de gode tallene er ikke XXL-sjefen Pål Wibe fornøyd. Manglende sykkelleveranser har bidratt til en omsetningsnedgang på 15 prosent.

- Det er alltid sånn i detaljhandel at man ikke er fornøyd med alt. Vi var veldig fornøyd i fjor, fordi vårt andre kvartal da var det beste noensinne i XXLs historie. Men topplinjen nå er ikke helt der den skal være, sier Wibe til Nettavisen Økonomi.

Les også: Ekstrem golf- og tenniseffekt hos XXL

Hinsides

- Vi begynte kvartalet med mer enn 50 prosent av butikkene i Norge og Østerrike som var stengt. Det kostet oss 200 millioner i tapt omsetning. Sykler sto for 26 prosent av salget i andre kvartal i fjor, og sykkelsalget har vært helt hinsides i år, men det har vært kjempestore utfordringer på leveransesiden, fortsetter han.

Wibe sier de får inn 35.000 sykler fra nå og ut august, men dette er sykler som vanligvis burde ha vært levet i april.

Han anslår derfor at de stengte butikkene i Norge og Østerrike og manglende sykkelleveranser til sammen har kostet XXL 450 millioner kroner i tapt omsetning. Det tilsvarer omtrent den totale omsetningsnedgangen fra andre kvartal 2020.

- Hva med elsparkesykler, selger dere det?

- Nei, det er stort sett et leiemarked, og vi opplever det som forskjellige segmenter. Men vi ser at leiemarkedet for elsparkesykler har eksplodert samtidig som sykkelsalget eksplodert. Disse trendene går hånd i hånd, sier Wibe.

Les også: Prisgrep gir Black Friday-tilstander hos XXL

Har lært

XXL har derimot en stor oppgang i salg av vannsportsartikler, som for alvor tar av i et sommervarmt Norge der mange må feriere hjemme.

- I fjor gikk vi tomt for vannsportsartikler i slutten av juni i fjor, i år har vi har lært. Med varmen eksploderer alt som har med vannet å gjøre, sier Wibe.

- Hvordan påvirket koronapandemien ellers XXL, dere hadde i en periode 20 stengte butikker av totalt 37?

- Vi har de fleste varehusene våre i og rundt de store byene, og i Østerrike ligger fem av syv i Wien. Wien var i likhet med Oslo nedstengt, og i Norge var Oslo og Viken områdene som var stengt ned mest og lengst. Det rammet oss ekstra sterkt, svarer Wibe.

Tapt markedsandeler

XXL hevder at de har tapt markedsandeler i år.

- Hva vet dere om markedsandelene og salgsutviklingen sammenliknet med konkurrentene?

- Vi baserer oss på SSB-tall til og med mai. Men ta ett eksempel: Markedsleder i Sverige er Stadium, som knapt nok selger sykler, mens vi er veldig store på sykkel.

Både XXL og Wibes tidligere arbeidsgiver Europris er blitt kritisert for å henge etter på netthandel. Wibe sier ting har endret seg drastisk her.

Les også: Gigantkjeder kutter prisen på nett: – Vi må tenke nytt

Eksplodert

- Ja, netthandelen i XXL har eksplodert de seneste to årene og fikk en ekstra «boom» under koronakrisen. Etter at jeg startet i XXL våren 2020, er jeg blitt positivt overrasket og virkelig imponert over hva folk handler av sportsutstyr på nett.

- De kjøper kajakker og sykler til 20.000, 30.000 og 40.000 kroner. De som kjøper så dyre sykler, kan sykkel og ser at syklene er veldig bra. Og så har vi Norges største sykkelverksted på Gardermoen der kundene kan få service, sier Wibe.

XXL har derfor de seneste 18 månedene hatt en «eventyrlig utvikling i netthandelen», som utgjorde 25 prosent av omsetningen i andre kvartal. Det er opp fra 19,6 prosent i andre kvartal i fjor, men Wibe mener det er et stort potensial for enda mer nettsalg.

Alltid lavest

Han sier de alltid har levert nettvarer raskt, og prisfilosofien er enkel: XXL skal alltid laveste prisene på alt.

- Og så har vi hundre dagers returrett på varer som selges via nettet.

Økende netthandel til tross, XXL har likevel ambisjoner om å åpne tre til fem nye butikker i året.

- Vil dere åpne flere butikker i Norge?

- Vi har annonsert at vi åpner en butikk i Alta mot slutten av 2022, og i Sverige har vi noen «hvite flekker» på kartet. I Østerrike åpner vi i år en butikk i Klagenfurt nær den slovenske grensen, for å komme nærmere Alpene.

Som Norden

- Hvorfor denne satsingen i Østerrike?

- Den begynte for mange år siden, fordi det østerrikske markedet har litt av de samme kjennetegnene som Norge og Norden, med fire årstider. Det er et marked der for utendørs idretter som alpin og ski, men foreløpig har vi hatt flest butikker i Wien, som ligger på en slette i øst.

Samtidig som XXL etablerer nye butikker, nedskalerer sportskjeden også en del større utsalg.

- Det gjelder spesielt i Sverige, der vi har etablert mye større butikker enn i Norge og de andre landene. Gjennomsnittsstørrelsen på våre butikker er 3000 kvadratmeter, mens i Sverige er de på nærmere 4000 kvadratmeter.

- Vi har ikke nok sortiment og salg til det og klarer oss mer enn nok med 3000 kvadratmeter. Vi skal ha bedre lønnsomhet i Sverige, sier Wibe.

XXL har derfor et «Sverige fullt potensial-prosjekt» for å øke omsetningen per kvadratmeter og å få ned leiekostnadene. Ettersom mange av kontraktene har fast leie, sparer XXL leiekostnader ved mindre arealer.

10 prosent avkastning

Aksjemarkedet var fornøyd med XXL torsdag og sendte til slutt XXL-aksjen opp 6,5 prosent til nesten 20 kroner (se grafen under).

Mye av oppgangen skyldes trolig at XXL unner aksjonærene i høst et ekstraordinært utbytte på 500 millioner kroner, som tilsvarer 1,98 kroner per aksje. På dagens aksjekurser tilsvarer det rundt 10 prosent i såkalt direkteavkastning, som er veldig bra.

- I detaljhandelsbedrifter er det noe gjeld, og vi er ikke en bank. Vi vil fortsatt ha en lav gjeldsgrad etter utbyttet, sier Wibe. XXL har inntil 1,8 milliarder kroner i banken å trekke på når det er behov for det.