Aina Stenersen

Sykling i Oslo: Vi får ikke svar om hva de teller

FULL RULLE: Dagsavisen skriver at syklingen i Oslo øker, men de skriver ingenting om nivåene det øker fra og til.

FULL RULLE: Dagsavisen skriver at syklingen i Oslo øker, men de skriver ingenting om nivåene det øker fra og til. Foto: Jon Olav Nesvold (NTB scanpix)

Ja til alternativ bruk av sykkelveiene om vinteren!

Bystyret har med et flertall vedtatt å bygge et sykkelveinett med en prislapp på 13,5 milliarder kroner. Hele 100 kilometer sykkelfelt skal settes opp i løpet av en 10 års-periode. Vi i Frp ønsker å se på nye øyne på sykkelfeltene i Oslo.

I løpet av vinteren har vi sett at sykkelfeltene blir brøytet, men ikke fortauene i like stor grad. Barn, kvinner og eldre har en utfordring med å ta seg frem i byen vår om vinteren. Vintersyklistene er i stor hovedsak menn i sin beste alder, og denne gruppen er høyt prioritert i byen vår.


Byrådet publiserte denne uken nye tall for vintersyklingen, rett etter at vi i Frp lanserte vår plan om mulig alternativt bruk av sykkelfelt på vinteren. Tallene er svært mangelfulle. Bymiljøtaten viser bare til den prosentvise økningen, som er på henholdsvis 10 og 20 prosent for desember og januar i år. Denne «sterke økningen i vintersyklingen» som Dagsavisen presenter er lite gjennomtenkt.

Det er mangelfullt å publisere disse tallene, da offentligheten ikke vet hvilket antall som har økt, ikke hvor mange nye som har begynt å sykle, eller hva tallet er på nå. Jeg har etterspurt rapporten både fra byrådssekretær, og fra pressekontakten i etaten, uten å få svar.

Vi mener det er ca. 0,7 prosent av Oslo sin befolkning som sykler på vinterstid i Oslo. Jeg skulle likt å se noen journalister publisere den samme «faktagrunnlaget» for personer på AAP.

Et stort antall parkeringsplasser er allerede fjernet, og flere skal forsvinne. Mange som er avhengige av å bruke bil får det vanskelig, ikke minst småbarnsfamilier og eldre, også på vinterstid i byen vår. Da er det bedre å åpne opp for flere parkeringsplasser, ladestasjoner og gå-felt som blir brøytet. Det er planlagt sykkelveier i Gyldenløves gate, Colbjørnsens gate, Bygdøy allé og Skovveien. Hyggelige gater vil miste sitt preg med sykkelbaner på sidene.

Sykkelveier bør bygges der det trengs, ikke i rolige områder uten spesielle utfordringer for de som sykler. Vi vil støtte opp om beboerne i området.

En stemme på oss er en stemme på trygge gater, ordentlige fortau, gode parkeringsmuligheter og bedre lademuligheter. Det er på tide med en god debatt, på et godt og riktig faktagrunnlag.

Vi vil ha en by for alle.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Økonomi

Annonsebilag