Gå til sidens hovedinnhold

Telenor advarer: - Årets mest avanserte svindel

Årets svindelstorm tar personopplysningene og nettbankdetaljer fra telefonen din ved hjelp av SMS-lenker.

Årets svindelstorm er ifølge Telenor et av de mest omfattende svindelangrepene de har registrert i nyere tider. Flubot er et internasjonalt angrep med enorm spredning.

Telenor understreker viktigheten av å ikke klikke på ukjente lenker eller laste ned applikasjoner fra uoffisielle sider. Det kan koste deg mye.

Les også: Tjener rått på norske mobilkunder: - Gjør seg fete på vår bekostning

– Kunden får en tekstmelding om at en pakke er på vei, at du har fått en MMS eller talemelding, at TV-en din må kalibreres, eller lignende. Meldingen inneholder en lenke du skal bli lurt til å trykke på. Da er risikoen stor for at du laster ned Flubot eller kommer til en side som er kontrollert av svindlerne. I verste fall får svindlerne kontroll over nettbanken din eller tilgang til sensitive personopplysninger de kan benytte for å lure andre, sier Thorbjørn Busch, sikkerhetsrådgiver i Telenor, i en pressemelding tirsdag morgen.

Programvaren Flubot er laget for å hente ut personopplysninger og nettbankdetaljer fra telefonen din og dele med svindlerne.

– Dette er årets svindelstorm, og jeg kan ikke huske at vi har opplevd et angrep rettet mot kundene av så stort omfang og som er like sofistikert. Flubot kombinerer sosial manipulasjon og ulike verktøy for å gjøre angrepet mer troverdig. I tillegg utnytter svindlerne korona siden mange venter på å få tilsendt pakker, forklarer Busch.

De anbefaler å kun laste ned applikasjoner fra offisielle app-butikker som Appstore og Google Play.

Telenor har stoppet opptil 30.000 tekstmeldinger fra Flubot i timen fra å nå Telenors kunder. På en vanlig dag stopper forsvarsmekanismen rundt 20.000 meldinger.

– Vi har et SMS-filter som hindrer videresending av svindel-relatert innhold. Vårt Nettvern-filter stopper publikum fra å komme inn på lenkene, og vi varsler kunder vi ser er berørt. Vi ber alle være ekstra oppmerksomme, sier Busch.

De informerer om at det store sikkerhetsmiljøet i Telenor har jobbet bredt med å stoppe angrepet både på sikkerhetsavdelingen, men også ved å bevisstgjøre kundene ved hjelp av markedsføring.

Les også: Nå kommer 5G-eksplosjonen: - I sommer ser vi ketsjup-effekten