Mange blir skeptiske når telefonen ringer og ukjente, utenlandske telefonnumre lyser opp på skjermen. Noen plukker opp telefonen, og blir manipulert til å gi fra seg detaljer som gjør at svindlerne kan rane dem.

Fredag melder imidlertid Telenor om en ny svindelmetode i omløp: I stedet for at svindlerne ringer ofrene, får de ofrene til å ringe svindlerne.

Telenor omtaler svindeloperasjonen for nøye planlagt og sofistikert. Så langt i 2022 har tre kunder fra Sparebanken Sør blitt tappet for over 600.000 kroner etter en ny, kynisk telefonsvindel.

Samtlige hadde fått en SMS fra «Sparebanken», og skal ha blitt «advart» mot falske aktiviteter på kontoene sine.

– De ble bedt om å ringe kundesenteret på et 800-nummer så raskt som mulig – noe de også gjorde. Her ble de møtt av en norsk kvinne, som ville hjelpe dem med å stoppe svindelen, sier Thorbjørn Busch, senior sikkerhetsanalytiker i Telenor Norge.

Ble bedt om å bekrefte BankID

Telenor skriver videre at kundene ble bedt om å bekreft identiteten sin med BankID og passord. Kvinnen som hadde gitt beskjed om at kundene skulle ringe var en svindler.

På svært kort tid ble intetanende Sparebanken Sør-kunder ranet. Den lengste av de registrerte svindelsamtalene i Telenors nett varte i 23 minutter. Flere samtaler varte imidlertid bare ti minutter.

– Mens kvinnen sitter og godsnakker med kunden for å «hjelpe», tømmes kontoen for det som er av penger - og alt som måtte være disponibelt for fleksilånet, sier Åsmund Myklevoll, sikkerhetsansvarlig i Sparebanken Sør.

Nummeret som svindlerne ringte fra var ikke et vanlig norsk nummer eller utenlandsk nummer, men et 800-nummer. Denne nummertypen forbinder mange nordmenn med bedrifter. Og ettersom tekstmeldingen kom fra «Sparebanken», var det lett å la seg lure.

Telenors sikkerhetsanalytiker Busch omtaler svindelen som oppsiktsvekkende og bekymringsfull.

– Her er den klassiske fremgangsmåten for svindel snudd på hodet. I stedet for at svindlerne ringer til ofrene, får de ofrene til å ringe opp til seg. Når telefonen ringer, vet dermed svindlerne at de har fått noen på kroken, sier han.

Ofrene er ikke de du tror

Normalt er det sårbare og ofte eldre som er målet til svindlerne i slike aksjoner - også kjent som «Olga»-svindel. Men denne gangen virker målgruppen å være annerledes, ifølge Telenor.

– Her er det «meg og deg» som har latt seg lure grunnet en ekstremt kynisk og profesjonell gjennomføring av svindelen, sier Buch.

Sparebanken Sør klarte imidlertid å stoppe overføringene, ettersom kundene raskt oppfattet at de hadde blitt lurt.

Noe av det mest oppsiktsvekkende med svindelmetoden, er hvor målrettet personene bak har jobbet. I stedet for å sende ut tusenvis av meldinger, har de sendt ut så få meldinger at de har tid og kapasitet til å ta imot samtalene som kommer inn. Dermed kan de tømme bankkontoene til ofrene mens de snakker sammen.

Telenor har kun registrert at 52 personer har mottatt den aktuelle svindelmeldingen. Av disse har mange ringt opp 800-nummeret.

– Jeg er sikker på at dette er noe vi kommer til å se mye mer av fremover. Når det i tillegg er så få meldinger som går ut av gangen, er det svært vanskelig for oss å oppdage og stoppe disse angrepene, sier Busch.