Telenor svinedyrt

Telenor har mistet sitt monopol på teletjenester, men likevel er de fleste av oss trofaste mot giganten. Det er neppe på grunn av prisen.

05.08.05 15:51

Det begynner å bli mange år siden telemonopolet falt. Det finnes nå en rekke leverandører for både mobiltelefon, fasttelefon og ikke minst bredbånd. Til tross for mange konkurrenter er det fortsatt Telenor som sitter med den største kakebiten på alle områder.

Vi har tatt en titt på prisen du må betale med det som Post- og Teletilsynet anser som normal bruk på mobiltelefon, fasttelefon, bredbåndstelefoni og bredbånd. Vi har benyttet tilsynets egen tjeneste Telepriser.no til dette formålet.

I denne oversikten har vi ikke tatt hensyn til eventuelle fakturagebyrer, etableringspriser og priser på tilleggstjenester. Vi har slavisk holdt oss til Post- og Teletilsynets tjeneste slik at prisene skal kunne være reproduserbare.

Mobiltelefon
På de to første plassene over de billigste mobilabonnementene finner vi Internett-abonnementene noextras.net og Mobyson, begge med 127 kroner i måneden. Disse er tett etterfulgt av Tele2 og Chess som begge har 129 kroner. NetCom har kapret en 8. plass med sitt SmartTalk-abonnement med 150 kroner i måneden.

På 33. plass finner vi første Telenor-abonnement, gjennom ungdomsssatsingen Djuice. Magnum-abonnementet koster 246 kroner.

Nede på 34. plass finner vi første rene Telenor-abonnement, det nyetablerte Fri20, til 247 kroner i måneden. Mens vi må helt ned på 47. plass før vi finner Telenor Privat med 276 kroner i måneden.

Klikk på bildet for å forstørre.

Fasttelefon
Går vi over til de landsdekkende tilbyderne av fasttelefon ser vi at Viafon Norden er vinner med en månedskostnad på 295 kroner. Tele2 som har sverget på å være billigere enn Telenor finner vi på en 5. plass med 310 kroner i måneden.

Nede på 20. plass finner vi Telenor sitt billigste alternativ på 371 kroner i måneden.

Bredbåndstelefon
Markedet for bredbåndstelefoni er mildt sagt lite oversiktlig. Det finnes mange aktører, og premissene svært forskjellige. En del bredbåndstelefoni-leverandører er blant annet bredbåndsleverandører som krever at du har bredbånd fra dem. Dette gjelder blant annet NextGenTel og Tele2.

Vi har uansett tatt utgangspunkt i standardoppsettet til Telepriser.no. OneCall er den klare vinneren med en månedspris på 138 kroner etterfulgt av TeleVoIP med 145 kroner. Tele2s billigste alternativ kommer på 6. plass med 167 kroner.

En må derimot helt ned på 19. plass før Telenors bredbåndstelefoni-løsning dukker opp. Denne koster 254 kroner i måneden. Legg merke til at dette er billigere enn den billigste leverandøren av tradisjonell fasttelefoni.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bredbånd
Med bredbånd har vi tatt utgangspunkt i de landsdekkende leverandørene, og har valgt å kun se på hastigheter på minimum én megabit. Vi har ikke tatt hensyn til om leverandørene har bindingstid og hva som er etableringsprisen. Sprikene på disse områdene er store.

Freewave konkluderte forrige uke med at de var billigst på ADSL, og ser en på listen til Telepriser er det ingen tvil. De topper listen med sitt tilbud på 298 kroner i måneden. For denne prisen får du en linje på 1250 kilobit.

Ønsker du derimot å benytte Telenor, vil du se at det er 22 alternativer som er billigere. Telenors billigste løsning over én megabit koster 419 kroner i måneden, altså 121 kroner dyrere enn Freewave. Dette er riktignok en 2 megabit-linje. Telenors 1 megabit-linje kommer ikke med i Telepriser.nos oversikt over alternativer over 1 megabit fordi den har litt for lav hastighet i forhold til Telepriser.nos definisjon av 1 megabit. Det Telenor kaller 1 megabit, men ikke Telepriser, koster 349 kroner.

Telenor svarer
- Dette er jo ikke den første prissammenligningen vi ikke har kommet best ut i. All den tid vi har konkurrenter som lever av å være billigere enn oss, vil det være noen som er billigere. Vi er størst, og de konkurrerer med oss. Vi kunne hatt økonomiske muskler til å presse prisene, men vi har noe som heter Konkurransetilsynet som gjerne ønsker konkurranse her i landet, sier informasjonssjef Atle Lessum i Telenor til TV 2 Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Dyr kundeservice
- Vi har en totalpakke som vi mener er bedre. Vi har hele landet, med alle tjenester. Mange av våre konkurrenter har bare mobil, eller bare bredbånd osv. Vi har et kundeservice-apparat som kanskje er det største i Norge, og det koster penger. Vi håper at kundene våre får veldig god service hos oss. Noen av konkurrentene våre tar sikte på at du må gjøre alt på nettet selv og har ikke noe kundeservice.

Misvisende sammenligninger
- Vi føler ofte at slike prissammenligninger er misvisende. Noen av aktørene tar ekstra for alt av tilleggstjenester, mens andre tar for noen av dem. Men det er klart at vi kommer ikke best ut på rene ringepriser.

- Jeg synes personlig at slike prissammenligninger blir litt grunne, og ikke viser hele bakapparatet. Men vi setter jo ned prisene på grunn av prisbevisstheten som dere og andre medier skaper. Vi satt blant annet ned mobiltelefoniprisene med flere hundre millioner kroner før sommeren, avslutter en opplagt Lessum som åpenbart har fått det samme spørsmålet fra mange journalister tidligere.

Post- og Teletilsynets tjeneste sier ingenting om verken kundeservice, ekstra gebyrer, kvalitet på tjenester med mer, og er utelukkende en sammenligning på pris.

Legg inn ditt eget forbruk og se hva som er billigst for deg her.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.