Gå til sidens hovedinnhold

Telia kan spare millioner på TV-sperring: - Forbanna provoserende

Svarte fotballskjermer betyr sparte millioner for TV-distributør Telia.

I tre uker, siden 1. mars, har nær en halv million Telia-kunder måttet greie seg uten TV-kanaler som TV3, V4, TV6, og strømmetjenester som Viaplay og Filmfavoritter. Da ryker også Champions League- og Bundesliga-kamper.

Stengte TV-sendinger betyr sparte utgifter i millionklassen for distributøren Telia, hevder TV-ekspert Lasse Gimnes overfor Nettavisen.

Mandag fortalte Nent Group Norge, som eier disse kanalene, at samarbeidet med Telia er avsluttet for godt. Telia sa til Nettavisen at det er håp om en løsning.

Men samarbeidet er over, fastslo Nents kommersielle direktør, Kim Poder:

- Nå er det viktig at begge parter på en sannferdig måte informerer kundene og markedet om akkurat det, slik at man unngår å skape falske forhåpninger hos kundene om at Nents innhold bare er midlertidig borte fra Telias TV-tjenester, sa Poder til Nettavisen.

- Forbanna provoserende

Mens Telia-kundene går glipp av fotballkamper og TV-serier de betaler flere hundre kroner i måneden for å se, sparer distributøren om lag 300.000 kroner om dagen på at tilbudet er stengt, viser et estimat.

På Facebook har Telia postet en leserkåring av ukas film. De landet på «De dødes tjern». I kommentarfeltet under ulmer det, og det handler om alt annet enn filmvalget:

«Er mer interessert i å vite når vi får tilbake Bundesligaen og Erling Braut Haaland hos dere. Forbanna provoserende å bli loppet for masse penger uten å få noe tilbake.»

Det skriver en abonnent, og han får følge av mange andre svært misfornøyde Telia-kunder:

«Er så lei av hele Telia. Telia er den eneste som er en ustabil leverandør av kanaler», skriver en annen abonnent, som viser til Telias konflikt med TV2 for under et år siden.

- Sparer millionbeløp

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes i GimCom, som har lang erfaring fra innsiden av TV-bransjen, sparer Telia flere millioner kroner så lenge konflikten pågår.

Gimnes anslår at Telia betaler om lag 20 kroner i måneden per kunde for å distribuere innholdet fra Nent, eller 240 kroner i året. Omregnet betyr det 113 millioner kroner i året.

Det blir 9,4 millioner kroner i måneden, eller 313.000 kroner dagen, som Telia ikke betaler så lenge distributøren ikke har sendinger fra Nent.

Les også: Frykter ladekrise i Oslo: – Helt uforståelig

Reaksjonene på uteblitte sendinger er sterke:

«Kæm faen som bryr seg om at man får se 1 film gratis når Viasat kanalan man betale for i utgangspunktet mangle?» skriver en noe temperert kunde på Telias Facebook-side.

Kundene har så langt ikke fått beskjed om noen kompensasjon fra Telia. Det vil si, de er tilbudt 25 såkalte TV-poeng som de kan bruke til å «betale» for annet innhold. Gimnes er ikke imponert over servicenivået:

- Det koster ikke Telia noen ting. Nå slipper Telia å betale sin innholdskostnad til Nent. Samtidig reduseres ikke kundenes fakturaer. Jeg synes at når en TV-distributør får redusert sine innholdskostnader, bør dette i høyeste grad også reduseres på fakturaen til kundene. Såpass folkeskikk bør man ha, sier Lasse Gimnes.

Les også: Her er Coop-toppenes monster-lønninger

Milliarder i potten

Nent Group, Nordic entertainment, vant vinteren 2020 kampen om Premier League-fotball fra sesongen 2022/2023 til 2028 - prisen er tidligere stipulert til flere milliarder kroner.

TV-selskapet skal ha betalt to milliarder kroner for å sikre seg omfattende rettigheter til vintersport.

Les også: Therese Johaug hamstret gull, men går glipp av millioninntekter

Fra 2021/2022-sesongen har Nent Group rettighetene til verdenscupene i alpint, langrenn, skihopp, kombinert, snowboard, freestyle og freeski, samt til VM på ski (FIS World Ski Championships) i 2023 og 2025.

Det innbefatter de samme grenene som verdenscupene. Sendingene blir vist på Viaplay og Viafree, Viasats betalings-TV-kanaler og Nent Groups gratis TV-kanaler. I praksis blir dermed Nent svært dominerende for sportssendinger, og ifølge Gimnes er hva dette skal koste en viktig komponent i konflikten mellom Nent og Telia.

- Vi skal ikke tjene noe på dette

Reaksjonene har ikke uteblitt etter nyheten mandag om at Nent mener avtalen er permanent avsluttet. Både på epost til Nettavisen og på Telias Facebook-side krever kundene kompensasjon for svarte skjermer:

«Hvorfor får vi vite gjennom media at vi ikke får tilbake de kanalene?! Hvorfor står det ikke noe på deres side om det? Det er rett og slett usmakelig og prisen må settes ned asap, samt at en halv million seere må få tilbake penger!» skriver en frustrert Telia-kunde på Facebook.

Henning Lunde, kommunikasjonsdirektør i Telia, viser til en foreløpig kompensasjon fra distributøren:

- Vi har gitt alle kunder 25 ekstra TV-poeng som midlertidig kompensasjon, men det er klart at dersom vi ikke klarer å bli enige innen rimelig tid så må vi se på andre former for kompensasjon også. Vi skal selvsagt ikke tjene noe på at våre kunder dessverre ikke får sett på Nent-kanalene.

Konflikten med Nent er i kundenes interesse, hevder Lunde, som mener at kostnaden for rettighetene til å sende innholdet Nent tilbyr har nådd en smertegrense. Han ønsker ikke å kommentere konkret på beløpene og beregningene fra Lasse Gimnes:

- På generelt grunnlag så er det slik at når vi utfordrer bærekraften i forretningsmodellene mellom TV-selskaper og distributører så gjør vi det for våre kunders skyld, sier Henning Lunde.

Ifølge Lunde er det bare tapere i denne konflikten.

- Jeg vil tro at Gimnes også forstår at når våre kunder bruker sine ekstra TV-poeng på for eksempel HBO eller andre kanaler, så betaler vi selvfølgelig for dette til HBO og de andre kanalene.

På sin nettside skriver Telia:

«Siden V Sport-/V Premium-innholdet er midlertidig nede, blir du ikke fakturert for tjenesten i mars. Du får et nedjustert beløp for mars på fakturaen i april i stedet. Hvor mye som justeres avhenger av hvor lenge innholdet blir borte.

Dersom du allerede har betalt for mars måned, vil et beløp trekkes fra neste måneds faktura. Hvor mye som trekkes fra fakturaen avhenger av hvor lenge innholdet blir borte.»

- Dette er taktikk - det kommer en løsning

Lasse Gimnes tror ikke utspillet fra Nent Group mandag betyr at alt håp er ute for Telia-kundene.

- Jeg tror det er mye taktikkeri i denne prosessen. Det er det alltid, fra begge sider, i forhandlinger mellom distributører og innholdsleverandører. Så jeg tror begge parter ønsker å få til en løsning. For Nent er det krise om 1,2 mill potensielle seere ikke skal få med seg deres TV-innhold.

- Kan ikke kundene bare gå over til strømming som de kan kjøpe direkte fra Nent?

- Jo, men tradisjonell TV-titting er fremdeles veldig stort. Seertallet har faktisk gått oppover i 2020 og 2021 så langt, selv om det sikkert dels kan forklares med pandemien. Uansett er dette innholdet særdeles viktig for produktet til Telia, og det blir ikke mindre viktig når langrenn og skihopp kommer inn i pakka. Så jeg tror nok dette vil løse seg til slutt.